Programvara till/för server

Permalänk
Medlem

Programvara till/för server

Jag håller på att sätta upp en NAS/server hemma. Den kommer bara finnas till för att lagra film etc. och det kommer inte vara några "personliga" saker på den så jag har inte för avsikt att sätta upp någon RAID. Det jag vill ha på den är följande (eller liknade)

  • PLEX Media Server

  • uTorrent

Jag vill kunna komma åt servern 24/7 från andra enheter, det jag tänker på är

  • Andra datorer i nätverket

  • Iphone/Ipad/Android (inom nätverk men även externt)

  • Andra datorer utan för nätverket

Vad skulle ni rekommendera för mjukvara till detta?
Nä, jag är inte servertekniker så ett gränsnitt modell "snyggt" & "förståeligt" för en idiot uppskattas eller... det blir nog ett krav Ja, något tips hur jag kan gå till väga... just nu tittar jag på Ubuntu tillsammans med Amahi men ni kanske föreslår annat.

Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

uTorrent förutsätter ju windows.
Men ubuntu är absolut att föredra..
Istället för uTorrent kör du Transmission som följer med förinstallerat med Ubuntu.

För att komma åt din server extern så är det enklast att installera ett vpn (pptp).
http://blog.riobard.com/2011/11/12/pptp-vpn-on-ubuntu
Notes: Byt "sudo vim" mot "sudo nano" och IP adresesrna om de lokala i ditt nätverk.

sedan får du bara öppna port 1723 i din router. nästan alla typer av enheter, datorer/telefoner/ipads har stöd för pptp.
så är det bara koppla upp sig.
Sen är det bara aktivera fildelningen i ubuntu så är de bara köra.

Kan tillägga att jag aldrig hört talas om amahi så vad den klarar av eller inte har jag ingen aning om.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

µTorrent går att köra i wine, men det finns ju många bra torrent-klienter som är nativa i linux.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.