Bästa online backupen

Permalänk
Medlem

Bästa online backupen

Hej, undrar om någon kan tipsa om någon bra tjänst för online backup/online lagring? Jag har hittills gjort backup på min viktigaste data till en extern hårddisk, men denna är nu full och jag har kommit fram till att en backuptjänst online är det bästa, säkraste och mest långsiktiga alternativet. Mina önskemål är:

- Obegränsad mängd data (i princip, åtminstone >200 Gb)
- Autosynk dagligen (minst)
- Åtkomst via webgränssnitt, så jag kan komma åt filerna från vilken enhet som helst
- Snabb upp- och nedladdning
- Gärna en android -app med autosynk av någon mapp

Har provat Diino, de tar 500 kr/år för obegränsad mängd data, men jag tycker det funkar sådär. Finns det några andra tips??

Permalänk
Vila i frid

Online-backup är lika säkert som börskursen. Låt en backup sitta permanent monterad och synka den till en roterande andra och tredje backup på annat fysiskt ställe via vpn etc. RSYNC kan mycket om man lär sig använda programmet (finns även rsync android-appar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Online-backup är lika säkert som börskursen. Låt en backup sitta permanent monterad och synka den till en roterande andra och tredje backup på annat fysiskt ställe via vpn etc. RSYNC kan mycket om man lär sig använda programmet (finns även rsync android-appar).

Inte direkt en lösning man sätter upp enkelt precis.

Själv kör jag crashplan. Funkar väldigt bra, enda problemet är att deras onlinestorage verkar ligga bra långt bort för man får inte mycket mer än 50 kB/sec dit, vilket dock inte är ett problem för mig då jag lagrar lokalt hemma samt mot en server i sverige.

Man kan skapa multipla "sets", vilka i sin tur kan syncas mot multipla destinationer, även mot andra datorer som kör crashplan.
Så har du möjlighet att köra crashplan även hos en polare så kan du t ex synca både lokalt mot din externa disk samt hem till polarn.

Dealbreakern för mig är att man kan använda en egen krypteringsnyckel som enbart matas in lokalt.
Nyckel borta = data borta, ingen annan kan gå och återskapa dina data. Men det är klart, 100% säker på att det inte finns buggar och backdoors kan man ju aldrig vara..

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Dock ingen som känns klockren för mig. Jag är ändå inne på online backup, trots börsjämförelsen

Permalänk
Medlem

Synd att du kräver lagringsutrymme mer än 100 GiB. Dropbox hade annars varit perfekt för din del.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

http://www.telia.se/privat/bredband/tillval/tjanster/saker-la...

Med extra så får du obegränsat dock ej i filstorlek men i mängd filer. Webbgränssnitt, mobilappar, program till datorn och viss säkerhet att det inte försvinner då det är Telia vi pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

http://www.telia.se/privat/bredband/tillval/tjanster/saker-la...

Med extra så får du obegränsat dock ej i filstorlek men i mängd filer. Webbgränssnitt, mobilappar, program till datorn och viss säkerhet att det inte försvinner då det är Telia vi pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar bara gälla de som är bredbandskunder hos Telia..?

Dropbox verkar bra men dyrt, 20$/mån för 100 Gb..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Dropbox verkar bra men dyrt, 20$/mån för 100 Gb..?

143 SEK per månad för 100 GiB, yes. Det är relativt dyrt, men deras tjänst är värd varenda öre. Det bästa är ju att de låter vi användare bestämma hur Dropbox kommer att vara i framtiden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag kör Acronis True Image Online, 49€/år då får man 250GB och 5 datorer man får backa från.

Går att tanka hem filer via websidan sedan även versionshantering på filerna men framförallt SNABBT! ligger på ca ~80Mbit när jag backar data upp och samma när jag tankar ner något.

Gratis att testa en månad-> https://www.acronis.eu/my/online-backup/index.html?q=try

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Jag kör Acronis True Image Online, 49€/år då får man 250GB och 5 datorer man får backa från.

Går att tanka hem filer via websidan sedan även versionshantering på filerna men framförallt SNABBT! ligger på ca ~80Mbit när jag backar data upp och samma när jag tankar ner något.

Gratis att testa en månad-> https://www.acronis.eu/my/online-backup/index.html?q=try

Tack för tipset! Hur är det med mobilapp?

Edit: Hur snabb lina har du egentligen?? Jag har 10 Mbit/s upp och det trodde jag var snabbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Jag kör Acronis True Image Online, 49€/år då får man 250GB och 5 datorer man får backa från.

Går att tanka hem filer via websidan sedan även versionshantering på filerna men framförallt SNABBT! ligger på ca ~80Mbit när jag backar data upp och samma när jag tankar ner något.

Gratis att testa en månad-> https://www.acronis.eu/my/online-backup/index.html?q=try

Hur är det med linuxklient?

Permalänk
Medlem
Skrivet av botze:

Tack för tipset! Hur är det med mobilapp?

Edit: Hur snabb lina har du egentligen?? Jag har 10 Mbit/s upp och det trodde jag var snabbt...

Skrivet av macki:

Hur är det med linuxklient?

Står rätt tydligt att den bara klarar Windows på deras sida: http://www.acronis.eu/homecomputing/products/online-backup/#r...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Annars fungerar wuala ganska bra lite tråkigt klient men hyfsade hastigheter och priser

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

sugarsync funkar hur bra som helst! Billigt också!

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Online-backup är lika säkert som börskursen. Låt en backup sitta permanent monterad och synka den till en roterande andra och tredje backup på annat fysiskt ställe via vpn etc. RSYNC kan mycket om man lär sig använda programmet (finns även rsync android-appar).

Låter mest som trams. Har du lust att utveckla?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Vila i frid

En tredjepart kan kånka, säljas eller missbruka uppgifterna/whatever. Fast nu är det ju iofs mode med "lagring i molnet" och eventuell riskanalys överlåter man med glädje åt konsulter. Jo, jag jobbar i den branchen där man säljer olika backuplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En tredjepart kan kånka, säljas eller missbruka uppgifterna/whatever. Fast nu är det ju iofs mode med "lagring i molnet" och eventuell riskanalys överlåter man med glädje åt konsulter. Jo, jag jobbar i den branchen där man säljer olika backuplösningar.

Nu spekulerar du bara och det är inget annat än meningslöst. Det finns alltså inga tekniska hinder som gör online-backup till en sämre teknik än vad-du-nu förespråkar? Jag tyckte du var lite vag på den punkten; "Låt en backup sitta permanent monterad", och hade hoppats på en lite utförligare förklaring på din lösning och varför den är så "överlägsen".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Testa Diino. 100GB lagring av filer samt obegränsad backup.

Permalänk
Vila i frid

Huvudsaken man tänker efter (rejält) före man bestämmer sig för en backuplösning. Om den ligger i molnet eller körs lokalt eller vad - spelar mindre roll så länge man vet med hyffsad säkerhet att det kommer att funka i alla tänkbara scenarion till en rimlig kostnad. Det KAN ju vara så att man inte ens behöver göra backup på det man först tror sig behöva säkerhetskopiera. Spekulerar gör man även på börsen - med aktier i molnföretag, även det meningslöst?

Permalänk
Diino AB
Skrivet av botze:

Har provat Diino, de tar 500 kr/år för obegränsad mängd data, men jag tycker det funkar sådär. Finns det några andra tips??

Kul att du provat Diino, men trist att du inte var nöjd. Berätta gärna vad ni saknar, vi lyssnar!

Hälsningar från Diino

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Diino:

Kul att du provat Diino, men trist att du inte var nöjd. Berätta gärna vad ni saknar, vi lyssnar!

Hälsningar från Diino

Hej! Kul att ni hänger här och lyssnar!

Det var främst 2 saker jag hade problem med:

1. Alldeles för låg upp-hastighet. Jag har 10 Mbit/s upp och kom aldrig upp i mer än 100-200 kB/s (0.8-1.6 Mbit/s). Ska man då backup-a 70 Gb eller så (vilket jag gjorde) så tar det låååååååång tid....

2. Varje gång en schemalagd backup startade så gick programmet igenom ALLT på min hårddisk som jag har angett att jag vill backup:a. Detta tog extremt mycket tid och processorkraft. Jag skulle önska inkrementell koll, att programmet på något sätt höll koll på vilka filer som var nya/ändrade utan att scanna om allt. Helst backup:a i realtid när filen läggs till/ändras....

Permalänk
Medlem

Jag kör Diino och det fungerar grymt bra, sitter på BBB 100/10. Får konstant 4.5 Mbit/s upp, ibland 5, riktigt bra tycker jag.

Backar upp ca 300GB och det går utmärkt.

Permalänk
Diino AB

Hej igen botze!
och tack för ditt svar! Ledsen för långsam respons; vårt konto blev raderat av misstag av en administratör här.

1. Hastigheten av naturliga skäl variera, men din nivå verkar låg. Ett sätt att påverka hastigheten kan vara att minska antalet små filer (såsom cache, operativsystem, odyl), då dessa drar oproportionerligt hög bandbredd. Du kan även använda vår bandbreddstest för att få en indikation av din möjliga maxhastighet: https://speedtest.diino.com/

2. Vår backuplösning är redan inkrementell i den bemärkelse att vi endast sänder de filer som ändrats. Det som du upplevde som tidskrävande verkar ha varit vad vi kallar traverseringen, dvs kontrollen av vilka filer som ändrats sedan senast. Vad du efterlyser är troligen en "lyssningsfunktion", som kan upptäcka i realtid när en fil ändras och antingen markera den för senare backup eller göra omedelbar backup. En sådan lyssningsfunktion finns i vår "önskelista" för framtida releaser.

Varmt välkommen med fler frågor/synpunkter! För snabbare svar, kontakta oss gärna direkt via hemsidan eller twitter/facebook.

Allt gott från Diino

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det botze skriver upplevde jag också i början. Jag fick en gratisinvite av någon kamrat så tror Diino var ganska nytt då och inte helt färdigutvecklat. Nu fungerar det som sagt mycket bättre med snabbare hastigheter och inkrementell körning.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diino:

Hej igen botze!
och tack för ditt svar! Ledsen för långsam respons; vårt konto blev raderat av misstag av en administratör här.

1. Hastigheten av naturliga skäl variera, men din nivå verkar låg. Ett sätt att påverka hastigheten kan vara att minska antalet små filer (såsom cache, operativsystem, odyl), då dessa drar oproportionerligt hög bandbredd. Du kan även använda vår bandbreddstest för att få en indikation av din möjliga maxhastighet: https://speedtest.diino.com/

2. Vår backuplösning är redan inkrementell i den bemärkelse att vi endast sänder de filer som ändrats. Det som du upplevde som tidskrävande verkar ha varit vad vi kallar traverseringen, dvs kontrollen av vilka filer som ändrats sedan senast. Vad du efterlyser är troligen en "lyssningsfunktion", som kan upptäcka i realtid när en fil ändras och antingen markera den för senare backup eller göra omedelbar backup. En sådan lyssningsfunktion finns i vår "önskelista" för framtida releaser.

Varmt välkommen med fler frågor/synpunkter! För snabbare svar, kontakta oss gärna direkt via hemsidan eller twitter/facebook.

Allt gott från Diino

Hej, och tack för utförligt (men sent) svar! Jag sitter på en rätt gammal burk, och den blir olidligt seg (oanvändbar) när Diino börjar rassla igenom mina 80 Gb för att leta efter nya eller ändrade filer. Det är möjligt att en ny burk inte påverkas så mycket. Hör gärna av er när/om ni börjat tillämpa "lyssningsfunktionen"

Permalänk
Diino AB
Skrivet av Trexpsy:

Det botze skriver upplevde jag också i början. Jag fick en gratisinvite av någon kamrat så tror Diino var ganska nytt då och inte helt färdigutvecklat. Nu fungerar det som sagt mycket bättre med snabbare hastigheter och inkrementell körning.

Roligt att höra!

Visa signatur
Permalänk
Diino AB
Skrivet av botze:

Hej, och tack för utförligt (men sent) svar! Jag sitter på en rätt gammal burk, och den blir olidligt seg (oanvändbar) när Diino börjar rassla igenom mina 80 Gb för att leta efter nya eller ändrade filer. Det är möjligt att en ny burk inte påverkas så mycket. Hör gärna av er när/om ni börjat tillämpa "lyssningsfunktionen"

Hej igen! Traverseringen drar en del CPU-kraft, så det är troligt att du kommer att uppleva en modernare dator som mindre "trög" när backup-jobbet körs. Ett alternativ är förstås att schemalägga backupen då datorn inte används, tex på natten.

Vi ska försöka komma ihåg att tipsa här när vi vidareutvecklat plattformen, men det säkraste tipset är att titta på vår hemsida ibland, och/eller följa oss på de "sociala" medierna (länkar nedan).

Alllt gott!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bumpar tråden. Numera finns ju Google Drive. Är detta lämpligt att använda som online backup?