Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

NAS hårdvara!

Hallå! Tänkte uppdatera sambons dator och därefter bygga en nas utav de gamla delarna!
Är väldigt osäker om hårdvaran är up to snuff dock då jag läst att man ska ha en 1gb ram per TB och 1Gbit ethernet.

Denna dator har;
Core2Duo 3,0Ghz.
4TB Disk
2gb DDR 800Mhz RAM
100Mbit Ethernet

Kan den streama full HD filmer utan problem eller vad tror ni?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Inte ens en påkostad NAS så som den jag har DS212 har hårdvara i närheten av prestandan din dator där har. 1GB ram per TB kan du strunta i, det stämmer ej. Min nas har en 256 eller om det är 512mb ram och har 6tb i sig. Läser och skriver runt 100mb/sek vilket utnyttjar fulla potentialen hos gigabit nätverket.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Streama klarar den utan problem, det är oftast nätverket om man kör trådlöst som sätter stopp för det. Om du ska transcode:a on the fly krävs det mer kräm och där är inte jag rätt person att säga om det går eller inte.

Jag kör själv både en egenbygd NAS med en atom-processor och en ReadyNAS och båda klarar av att streama 1080 material till min HTPC.

Vad tänker du köra för operativsystem?

Permalänk

Så den bör klara utav att streama över 1080p till min htpc utan problem?
Jag tänkte väl köra freenas på den?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Skulle
http://www.inet.se/produkt/5409120/realtek-10-100-1000mbit-pc...
fungera trots jag inte har 1000mbit på mitt moderkort?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Satsa hellre på PCIe när det gäller nätverkskortet om du har möjlighet. Jag köpte ett liknande billigt realtek PCI-kort men fick snart byta ut det då det fungerade dåligt. Intel gör bra nätverkskort och även de för PCI är bra även om PCIe är bättre, kanske går att hitta något begagnat? Man får väl sisådär 10 MB/s i överföringshastighet med 100 Mbit/s nätverk och det kan ofta upplevas långsamt, särskilt om man lagrar videofiler som kan vara flera GB stora. Den har absolut inga problem att streama ut filmerna (Bluray ligger på max 54 MBit/s totalt inklusive alla video och ljudspår) men det är just det där när man ska överföra filmerna till NASen som man gärna vill ha mer än 100 Mbit/s.

Ja jag har också läst det där om 1 GB RAM per TB lagring om man kör ZFS (vilket FreeNAS kan göra). Men jag har kört 7 stycken 2TB diskar i raidz2 (alltså 10 TB lagring) på 4 GB RAM i flera år utan problem så det där stämmer inte, det är mer en rekomendation för filservrar (som ofta är mycket hårdare belastade än en hemma-NAS). 2 GB fungerar men kan kanske behöva tweakas lite för ZFS (de rekommenderar minst 2 GB och 64-bit har jag för mig men det har du ju). Processorn du har räcker och blir över.

Så din hårdvara kommer att räcka och du måste inte köpa nätverkskort för att kunna streama HD, men du kommer ändå vilja ha 1 Gbit/s i praktiken.

EDIT: Köp detta nätverkskort:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561

Permalänk

Tack så mycket för mycket food for thought ronny! Jag tror jag lägger en beställning på PCI kortet då det fått bättre betyg dock och kör med denna hårdvara i FREEnas. Vad tror ni om det?

Ett fett galleri med samtlig teknik jag äger kommer till veckan då jag lix fixar och donar så mycket.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Det finns risk att PCI flaskhalsar litegrann även om det teoretiskt ska kunna klara mer än 1 Gbit/s. Därför rekommenderade jag PCI express nätverkskort. Intel har bra stöd för open source operativsystem. PCI delar bandbredden med andra PCI-kort men om nätverkskortet är det enda som sitter på PCI-bussen så kommer det nog kunna funka hyfsat bra ändå.

Intelkortet hade fått två betyg på prisjakt, varav det ena 9 stjärnor och det andra 10 stjärnor. Å andra sidan funkar det troligen även med realtek (jag har numera inga problem med de moderkort som har integrerade realtek-kort). Intels nätverkort på PCIe anser jag två snäpp bättre än realtek på PCI (ett snäpp för intel och ytterligare ett snäpp för PCI express)... Det är värt det högre priset.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det finns risk att PCI flaskhalsar litegrann även om det teoretiskt ska kunna klara mer än 1 Gbit/s. Därför rekommenderade jag PCI express nätverkskort. Intel har bra stöd för open source operativsystem. PCI delar bandbredden med andra PCI-kort men om nätverkskortet är det enda som sitter på PCI-bussen så kommer det nog kunna funka hyfsat bra ändå.

Intelkortet hade fått två betyg på prisjakt, varav det ena 9 stjärnor och det andra 10 stjärnor. Å andra sidan funkar det troligen även med realtek (jag har numera inga problem med de moderkort som har integrerade realtek-kort). Intels nätverkort på PCIe anser jag två snäpp bättre än realtek på PCI (ett snäpp för intel och ytterligare ett snäpp för PCI express)... Det är värt det högre priset.

Jag menade inte din länk ronny! Din var bra men lite väl dyr. Jag kollade på inets pci-express!
Har lite allmäna frågor angående freenas dock, kan jag dra ner torrents direkt till nasen eller måste jag föra över från min stationära?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Jag menade inte din länk ronny! Din var bra men lite väl dyr. Jag kollade på inets pci-express!
Har lite allmäna frågor angående freenas dock, kan jag dra ner torrents direkt till nasen eller måste jag föra över från min stationära?

http://www.freenas.org/features/feature-overview/item/feature-chart?category_id=108

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX