Permalänk

Datorn blir slö & fryser!

Hejsan.
Nu är det så att jag spelar Dota2 (inte så krävande spel) och i början går det jättebra allting flyter på och sånt. Men efter ett tag så blir allting SUPER slött menyerna laggar och fryser fast.
Har precis köpt och kopplat in en ssd hdd/ formaterat datorn / blåst datorn från damm. Det var såhär innan jag gjorde detta med, därför jag formaterade och köpte ssd.
Har SLI 2x Geforce FX 460. Nyare dator max 1år och kostade runt 11tusen då.

Tips på vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

specs på hela datorn ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Är jävligt grön på sånt här.
AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor 2.80GHZ
Ram 4Gb
64-bitars windows 7 Ultimate. sp1
2x Geforce FX 460, kör SLI
Moderkort Asus, Vet dock inte vad det heter, kostade 1500-1700kr för ett år sen.
Har ssd hdd + 1x 1tb & 2x 2tb vanliga hdd.

Något mer du vill veta?

Skrivet av mini-z1994:

specs på hela datorn ?

Permalänk
Medlem

Vad händer om du slår av SLI?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Ska testa återkommer med svar. tack

Skrivet av Taft:

Vad händer om du slår av SLI?

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturerna? den kanske är kall?

Visa signatur

NIL

Permalänk

Hm upptäckte nu att jag inte körde med SLI, så jag aktiverade det och startade spelet. Då flimmrade allting bara, vad är fel?

Skrivet av Taft:

Vad händer om du slår av SLI?

Permalänk

Är det fortfarande speedfan som gäller eller äre något annat program nu?

Skrivet av Botox:

Har du kollat temperaturerna? den kanske är kall?

Permalänk

Använder speedfan
gpu 29C
gpu 36C
temp 1 35c
temp 2 22C
temp 3 -128C (minus)
hd1 23C
hd0 23C
CPU 35C
MB 22C

Skrivet av Botox:

Har du kollat temperaturerna? den kanske är kall?

Permalänk

Vill Också lägga till att datorn bara fryser fast helt så man inte kan göra något! :/

Permalänk

Först och främst, jag har nu även testat BF3 och det frös direkt!

Nu till lösning;
Jag hittade ett program under läggtill/ ta bort som heter AMD Dual Core Optimizer. Vilket ju är konstigt. Ett program som man kan få genom Steam tydligen.( jag har inte valt att installera detta!!)
Läste lite här: http://forums.steampowered.com/forum....php?t=1346494 och folk skrev att det strulade för dem när de hade detta (om de hade Intel.
Jag har nu tagit bort det och det ser ut att fungera. spelar BF3 just nu. Återkommer om det hakar fryser igen!.

En kille skriver:"Seriously. BSOD over and over and over. I thought it might be my vid card overheating or dust on fan intakes or external drives, whatever. Nope. It was this all the way. Uninstalled. Unchecked from msconfig. Deleted the key from regedit. No more BSOD in win 7. Why would you install this file on my smoking fast intel quad core gaming system? Don't ever do that again. Took me all night to find this problem.

And I'm sorry if I fell into the "Little Girl" category here. It was an easy fix but I had no idea why my puter was BSOD'ing and rebooting itself over and over and sometimes not making it thru the reboot process before BSOD'ing again. It was just a tad frustrating is all."

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk

Tjo, Tack för ditt inlägg. Dock har jag inget som heter AMD Dual Core Optimizer. Hittar inte det där man avinstallaterar program iaf =/

Skrivet av TityBlazter:

Först och främst, jag har nu även testat BF3 och det frös direkt!

Nu till lösning;
Jag hittade ett program under läggtill/ ta bort som heter AMD Dual Core Optimizer. Vilket ju är konstigt. Ett program som man kan få genom Steam tydligen.( jag har inte valt att installera detta!!)
Läste lite här: http://forums.steampowered.com/forum....php?t=1346494 och folk skrev att det strulade för dem när de hade detta (om de hade Intel.
Jag har nu tagit bort det och det ser ut att fungera. spelar BF3 just nu. Återkommer om det hakar fryser igen!.

En kille skriver:"Seriously. BSOD over and over and over. I thought it might be my vid card overheating or dust on fan intakes or external drives, whatever. Nope. It was this all the way. Uninstalled. Unchecked from msconfig. Deleted the key from regedit. No more BSOD in win 7. Why would you install this file on my smoking fast intel quad core gaming system? Don't ever do that again. Took me all night to find this problem.

And I'm sorry if I fell into the "Little Girl" category here. It was an easy fix but I had no idea why my puter was BSOD'ing and rebooting itself over and over and sometimes not making it thru the reboot process before BSOD'ing again. It was just a tad frustrating is all."

Permalänk
Skrivet av fejkadino:

Tjo, Tack för ditt inlägg. Dock har jag inget som heter AMD Dual Core Optimizer. Hittar inte det där man avinstallaterar program iaf =/

Och nu frös mitt spel igen!

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700