AMD släpper gratis mjukvara för RAM-disk

Permalänk
Medlem

1995 så hade jag en Pentium 100MHz med 16MB RAM. Testade att göra en RAMdisk på 8MB och installerade Warcraft 1 på den. Hade bara DOS installerat så mer minne behövdes knappt. Warcraft startade på en blink!

I dagsläget tror jag inte att jag har så mycket nytta av det, men det är kul att leka med!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

känns som det skulle vara guld värt om någon orkade skriva en guide för hur man får igång en ramdisk samt hur man ställer in några vanliga saker så som swapfiler, cach osv till den. Många som vill prova men inte alla som vet hur man bäst får till det. sätt igång!

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DirtyHandz:

Fast nu är ju GiB = Gibibyte och inte gigabit

Fast han skrev inte GiB utan gib och senast jag kollade så är litet b = bit och stort B = byte. När ska folk lära sig att det faktiskt är viktigt att hålla koll på versaler och gemener i enheter och dess prefix?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mini-z1994:

Ser exact ut som denna som jag har på skoldatorn som heter Dataram RAMdisk (exakt samma layout så de jobbar nog med dem )

Ja, det står ju i artikeln redan i rubrik "Nu släpper AMD en Radeon-märkt utgåva av programmet Ramdisk."
Det är alltså en AMD-brandad specialversion av Datarams mjukvara.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jappse:

Lite intressant att P67 presterar bättre än X79 för mig. Samma minnesfrekvens och timings.
Corsair Vengeance LP på X79 och G.skill/Kingston på P67
(Förövrigt galet snabbt på båda systemen)

P67

X79

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Jag har länge gått i funderingar på att dubbla mängden RAM till 16 GB. Någon här på Swec lär ju veta hur pass värt det är att lägga ut 1k SEK mer än vad man egentlgien behöver för att kunna hålla sig med RAM-disk.
Ge mig inspiration och jag drar till Inet direkt.

Och ja, det finns väl redan fungerande öppen sås för RAM-disk? Men trevlig även med än fler alternativ såklart.

Till att börja med så kostar det inte ens hälften så mycket som du tror att köpa 8GB minne

Permalänk
Medlem

Någon gång i mitten av 90-talet så laddade jag Elite 3 ( http://www.youtube.com/watch?v=5i3q-5xr6qM ) på en RAM-disk, det var inte större än 640K så all laddning gick sjukt snabbt.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Så.. säg att jag har 8GB RAM, lägger 4GB till detta program.

Kan datorn prestera mycket bättre då? Något som testat med liknande spec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Verkligen märkligt. AmigaOS hade det inbyggt redan då det kom för snart 30 år sen.

Och 3:e-parts-ramdiskarna kunde även överleva varmstarter. Fixa det, AMD.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

... Har kört med ramdisk ... Alltid lagt Windows swap där, då Windows med andra program ofta vill använda swap även om allt ram inte utnyttjas. Nu har jag 32gb ram och lade 4gb till swap. ...

Väldigt få program KRÄVER idag tillgång till en swap (Pagefile, Swapfile eller Växlingsfil). Swap filen använd enbart för dumpen vid systemfel och om RAM (minnet) blir överfyllt.

Har man därför gott om RAM (över 8GB) så kan man välja att helt stänga av växlingsfil på diskarna. I det fall något program kräver swap så skapar Windows detta automatiskt (några hundra megabyte) i RAM.

En RAM disk's innehåll försvinner alltid när strömmen till minnena bryts (normal omstart). Skall man återställa en RAM disk så krävs det att dess innehållet sparas före nedstängning samt att det åter läses in vid uppstarten. Detta tar olika lång tid beroende på storleken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

Guide för chrome/firefox:
http://bit.ly/OVzdTx

HAHAHAHAHA! Den fick mig att gå av av garv

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med ramdisk i flera år. sparar en img med ett spel eller 2 spel på varje img (har bara 8Gig)

bara att mounta om när man vill spela ett annat spel.

På jobbdatorn kör jag också Ramdisk och då har jag Visual Studio som då bygger allt direkt i minnet.

Tokigt mycket snabbare.

//UndCon

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tack AMD!

Permalänk
Medlem

Synd att mitt wow ligger på 20gb då :(, men men ssd får duga.

Visa signatur

Windows 7 Ultimate x64 | Gigabyte GA-990XA-UD3 | AMD FX-8350 BE @ Stock 4.0Ghz | Corsair CX500W | Corsair XMS3 8GB | Cooler Master HYPER 212 EVO | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Samsung HD502HJ 500GB | XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" | Asus VE278Q | SteelSeries 7G | | MX 518 |

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD måste testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja och så kan man köra swap på ZRAM så får man komprimerad ramdisk när tmpfs växer så att det börjar använda swap. 2GB ZRAM tar unngefär 1 GB RAM. Kan vara ett sätt att slippa swappande om man har lite RAM i datorn.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZRam

Men när jag läste nyheten trodde jag AMD hade kommit med något som kunde köra RAM-disk på grafikkortets grafikminne. Det kanske redan finns sådana lösningar redan? Vad ska man annars använda de nya grafikkorten med 4 GB RAM till?

Sett någon linux artikel på det. Tror han gjorde det på ett gammalt AGP kort. Så ja det ska gå minnet kan ju addreseras så klart. Undrar dock om man kan använda grafikkortet då som vanligt. Verkar lite osanolikt så får nog har ett kort till i så fall. Men visst kan man då köpa nåt billigt skit kort och köra med som kommer med 2-4Gb ram för en tusing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iucifer:

Synd att mitt wow ligger på 20gb då :(, men men ssd får duga.

Om du har 32GB RAM så är det inget problem.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk

La in LoL på RAM-disk förut, och laddningstiden blev faktiskt sämre... Vet inte varför, men har iaf inte kört ramdisk sen dess

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

då är ju frågan... har man användning av detta? tex jag som har några TB HDD, en 128GB SSD, och 8GB RAM, kommer jag kunna snabba upp min dator med detta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hjälpsam

Vill passa på att göra lite reklam för en tidigare tråd om ramdisk.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1031853-ramdisk-va...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja nu kan man ju få 32 GB ram för 1500:-

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av osca_r_00:

Går lika snabbt att ladda Photoshop från en SSD, om inte snabbare tbh. I alla fall för mig

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Kanske skulle vara något att ha på min slöa windows dator så jag orkar använda den igen.

Men någon som har kunskap om detta för debian/ubuntu? Har funderat på att uppgradera min laptop till 10GB ram men inte riktigt haft något igentligen behov. Nu kan jag väll inte riktigt komma på vad jag skulle ha på ramdisken heller igentligen då jag inte använder några tyngre program. Så lite tips och ideér om vad jag bör ha där är också välkomna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du bör kunna skapa tmpfs system via en manuel partitonering vid installationen på valfri dir. Själklart kommer inget vara kvar där efter en reboot. Så lämplig dir är tex /tmp.
På gentoo burken kör jag även log diren även om det är lite onödigt i dag kanske med SSD enheternas långa livslägd men mina Vertex åt PE cyklar som tokar för iget trots perfekt alignment och tom forsat ext4 att bara försöka skriva när den hade 512K data för att matcha ett erase block. Minskade visserligen PE åtgången märkbart men ändå.
Sedan har jag /var/tmp som tmpfs på 8Gb med då gentoo kompilerar allt och normalt sett packar upp och skriver alla filer till disken vid kompilering innan dom tillslut skrivs till sin slutgiltliga installations dir så på så vis skrivs iget till SSD:n förens filerna är klara för installation. /uer/portage/distfiles som håller gentoos nerladdade packet ligger på min filserver via NFS.

Men stoppar du i 10Gb med ram och kör linux så kommer snart programen du använder starta snabbare igen om du haft igång dom innan då linux är bra på att cacha pages i ram.

tmpfs som jag ser det är bra till temp data man inte vill ha kvar nästa boot. Slipper man skrivnigar till SSD/HDD så kan den göra annat istället. Med HDD blirt om inte annat tystare.

Men du kan lätt lägga till tex tmp i fstab i efterhand.

Lägg till denna raden i /etc/fstab

tmp /tmp tmpfs size=10G,nr_inodes=16k,mode=1777 0 0

Se till att ändra size till nåt du max vill tillåta. Du kan ta bort size med men kan vara bra att ha en gräns. Jag har 32Gb ram så 10Gb är inget problem. kommer aldrig nära ändå men några Gb kan det bli om man packar upp en rar via mc eller liknande i bland. Mästa rarande görs på servern via ssh ändå.
set till att fsta slutar med en ny rad annars bootar datorfan inte och då får du chroota den från cd/usb sticka för att fixa det.

Men som sagt du kan ha tmpfs till nästan vad som helst. Program som skriver mycket data osv där du bara vill ha resultatet senare så kan du ju använda det där tex. Torrents tex om du har gött om ram och inte tankar för många stora jävlar så kan du ju snabba upp den genom att låta klienten spara i tmpfs och flyta till disk när det är klart.

Torrents med snabb anslutning kan vara rätt styggt mot diskarna prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:
Skrivet av Deathtrip2k:

Går lika snabbt att ladda Photoshop från en SSD, om inte snabbare tbh. I alla fall för mig

ja, det går lika fort för mig med med min crucial m4.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Nån som vet vad som händer med datan sparad i ramdisken om man får en krach eller nått liknande?
har datan separat sparats på hhd eller ssd i ett tidigare tillstånd?

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem

Något att ha i minnet när man använder RamDisk, är att om man ska omformatera datorn, så se till att ta bort RamDisken innan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Och folk säger det är onödigt med 32GB ram.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Och folk säger det är onödigt med 32GB ram.

No way!