Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Internet på 7 personer

Tjena!
Läget är såhär. Vi bor i ett stort hus, är 7 pers.
Vi ska snart installera internet. Sladd ska det vara, inge trådlöst.
Vilket bredband är det mest prisvärda?

Kan väl säga att max 6 st kommer använda internet samtidigt. 2 tonårs-killar, 2 tonårs-tjejer och en liten tjej, och möjligtvis en förälder. Det spelas, laddas ned, facebook, osvosv. 2 st spelar max samtidigt. Tänker då spel som WoW/HoN/LoL.

Nedladdning kan ju dock pajja en hel uppkoppling så ni behöver inte tänka på ett bredband som pallar spel och nedladdning samtidigt (för det blir antagligen VÄLDIGT dyrt?, rätta mig om jag har fel)

Tack på förhand iallafall, är det mer ni behöver veta så fråga på.

MvH Namehere

Permalänk
Inaktiv

Mer info ... du vill ha tips på ett abonnemang?
100/100 ... var bor du, etc etc.

Permalänk
Administrativ avgift

Så högt som möljligt skulle jag säga...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Mer info ... du vill ha tips på ett abonnemang?
100/100 ... var bor du, etc etc.

Ja exakt, telia, telenor, bredbandsbolaget och vilket abonnemang ska rikta sig in på.
Jag bor i Kil, värmland. En liten ort. Bor i ett hus en bit utanför Kil så om man ska ha fiber får man antagligen gräva o lägga fiber då vi inte har det till huset sen innan.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Namehere:

Ja exakt, telia, telenor, bredbandsbolaget och vilket abonnemang ska rikta sig in på.
Jag bor i Kil, värmland. En liten ort. Bor i ett hus en bit utanför Kil så om man ska ha fiber får man antagligen gräva o lägga fiber då vi inte har det till huset sen innan.

Om det ska laddas ner osv måste ni nog maxa annars kommer det bli hus i helvete-.- (Bara inse om man inte har 100/10+) men vi har haft telia och de har funkat bra som adsl såväl som fiber.!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Om ni vill kunna ladda ner och spela samtidigt så får du skaffa fiber, hur mycket det kostar beror på var du bor och hur många grannar du kan få med. Då borde du också kunna få 100/10(0), bara att ringa olika företag för att få reda på kostnaden.

Edit: Bredbandsbolaget skulle jag inte rekommendera om man bor i hus, min farsa har det och internet går ner då och då + att deras BBB modem pajjat minst 5 ggr på 1 år. Om man bor i lägenhet däremot så funkar BBB toppen.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

att gräva in fiber kan bli riktigt dyrt.

om ni har redan fiber draget i gatan utanför så kolla med kommunen vad dom tar för att dra in det på tomten.

svärfar pyntade 5.000 , andra får betala upp mot 20.000.
stor skillnad vad kommun till kommun tar.

Och har ni inte det, så kolla med grannar och fråga runt ang intresseanmäla för att dra.
annars så är minimal chans att dom ens funderar på gräva ner om det bara är några få,tyvärr.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

BBB är inte att rekommendera, du får bara 5st ip adresser. Så då måste du hålla på med extra router och bös. Jag skulle nog välja Telia, så håller man nere pingen med, ifall folk spelar i huset.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket. Jag antar att jag siktar in mig på telia med så bra uppkoppling som möjligt om nu inte fiber finns i gatan utanför (otroligt skeptisk mot det dock).

Permalänk
Medlem

Vad anser ni om ComHem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Okej, tack så mycket. Jag antar att jag siktar in mig på telia med så bra uppkoppling som möjligt om nu inte fiber finns i gatan utanför (otroligt skeptisk mot det dock).

Har man fiber får man oftast inte välja operatör.
Det finns i de flesta städer 3 olika fibernät, 1. Stadsnätet, där kan du välja och vraka bland små operatörer. 2. Telia, deras egna nät och där gäller deras egna utbud. 3. Bredbandsbolaget, deras egna nät med deras egna utbud.

BBB och Telia har ungefär samma priset, Telia snäppet dyrare. Men samma utbud finns hos bägge, upp till 1000 mbit.

Stadsnätet blir nog billigast, men blir oftast bara upp till 100/100, priset är dock olika från stad till stad, men vet folk som ger 100 kr för 100/100, medan folk ger över 300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Har man fiber får man oftast inte välja operatör.
Det finns i de flesta städer 3 olika fibernät, 1. Stadsnätet, där kan du välja och vraka bland små operatörer. 2. Telia, deras egna nät och där gäller deras egna utbud. 3. Bredbandsbolaget, deras egna nät med deras egna utbud.

BBB och Telia har ungefär samma priset, Telia snäppet dyrare. Men samma utbud finns hos bägge, upp till 1000 mbit.

Stadsnätet blir nog billigast, men blir oftast bara upp till 100/100, priset är dock olika från stad till stad, men vet folk som ger 100 kr för 100/100, medan folk ger över 300 kr.

Okej, tack, det visste jag inte!

Vad anser du om ComHem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Har man fiber får man oftast inte välja operatör.
Det finns i de flesta städer 3 olika fibernät, 1. Stadsnätet, där kan du välja och vraka bland små operatörer. 2. Telia, deras egna nät och där gäller deras egna utbud. 3. Bredbandsbolaget, deras egna nät med deras egna utbud.

BBB och Telia har ungefär samma priset, Telia snäppet dyrare. Men samma utbud finns hos bägge, upp till 1000 mbit.

Stadsnätet blir nog billigast, men blir oftast bara upp till 100/100, priset är dock olika från stad till stad, men vet folk som ger 100 kr för 100/100, medan folk ger över 300 kr.

vårat stadsnät är öppet.
hade blixtvik/alltele, bahnhof , bbb mfl mfl att välja mellan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart undersöka möjligheten att få en fiber indragen. Visst det kostar säkert en slant. Men du kommer få en bra och stabil lina och lite mer lugn och ro i huset

Sen är det en investering, jag tror ditt hus kommer stiga lite i värde om det finns fiber indraget.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Skulle tänka på att ändå köpa en router eftersom ni är många i huset. Telias saker man får med går väl inte till fler än 4 st samt att deras routers inte håller hög kvalitet? Köp gärna en router med 1 Gb-portar. Bra att ha om man delar mellan sina datorer. Även om ni kanske kör ett litet lan med kompisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

vårat stadsnät är öppet.
hade blixtvik/alltele, bahnhof , bbb mfl mfl att välja mellan.

Ja, städsnäten brukar kunna erbjuda ett 10-15 tal olika operatörer.

Dock aldrig hört att BBB är en av dessa, då BBB kör sitt egna nät. Är du helt hundra på det? I så fall en nyhet för mig.

Alltele, Bahnhof, Bredband2, Bixia, Tele2, Tyfon, T3 etc är väl annars rätt vanliga operatörer i stadsnätet.

Permalänk

Comhem (syftar på internet via kabeltv) kan vara allting från svinbra till extremt dåligt. Generellt sett tror jag faktiskt att de är bra, men vissa delar av deras när kan vara överbelastade eller dålig av andra anledningar. Saamma sak gäller dock fibernät, telekablar osv osv. Om du kan få internet via deras kabeltv så skulle jag rekomendera att du prövar dem utan att binda upp dig en lång tid. Deras 100/10 abonemang kommer definitivt att räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Vad anser ni om ComHem?

Dom är bra. Men jag skulle säga BBB är bäst om man ser på vem som är billigast (och du får ingen bindningstid) dock sa någon att man får högst 5st ip's så det kanske inte är så bra val för ju er.
Skillnaden på de olika leverantörerna är inte riktigt stora, alla försöker bli så billiga och bra som möjligt så ta den som har ett erbjudande som passar bäst!

Permalänk
Sötast
Skrivet av IDX:

BBB är inte att rekommendera, du får bara 5st ip adresser. Så då måste du hålla på med extra router och bös. Jag skulle nog välja Telia, så håller man nere pingen med, ifall folk spelar i huset.

BBB erbjuder dig 5 dynamiska adresser och Telia erbjuder 1.

Lite konstig rekommendation

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Dom är bra. Men jag skulle säga BBB är bäst om man ser på vem som är billigast (och du får ingen bindningstid) dock sa någon att man får högst 5st ip's så det kanske inte är så bra val för ju er.
Skillnaden på de olika leverantörerna är inte riktigt stora, alla försöker bli så billiga och bra som möjligt så ta den som har ett erbjudande som passar bäst!

Det skadar väl inte med fler IP än 1 men har dom en bra router så spelar det väl inte så värst stor roll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Dom är bra. Men jag skulle säga BBB är bäst om man ser på vem som är billigast (och du får ingen bindningstid) dock sa någon att man får högst 5st ip's så det kanske inte är så bra val för ju er.
Skillnaden på de olika leverantörerna är inte riktigt stora, alla försöker bli så billiga och bra som möjligt så ta den som har ett erbjudande som passar bäst!

Det är visst bindningstid på BBB, och jag är inte nöjd med dom i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det är visst bindningstid på BBB, och jag är inte nöjd med dom i alla fall.

Inte när jag kollat. Kanske bara på mobila bredband mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

BBB erbjuder dig 5 dynamiska adresser och Telia erbjuder 1.

Lite konstig rekommendation

Det är sant, men BBB skickar med en router som inte ger LAN ip adresser (t.ex 192.168.x.x), så köper man BBB så måste man krångla med en extra router etc ifall man är fler än 5 personer/datorer i hemmet. Telia därimot skickar en router som ger ut just lan adresser, så man slipper krångla med extra router etc.