ASUS GTX660 Ti - BIOS Update gav mig black screen (of death?)

Permalänk

ASUS GTX660 Ti - BIOS Update gav mig black screen (of death?)

Satte in ett sprillans nytt GTX 660 Ti från ASUS, ej OC version, igår. Laddade ner BIOS uppdateringen från deras hemsidan och körde idag, men efter omstarten av datorn får jag ingen bild!
Har startat om datorn ett par gången men bilden vägrar att komma tillbaka...

Jag flashade ingen OC bios eller så (även om jag hade tänkt göra det sen), dock så installerade jag Asus GPU Tweak i samma veva (den ville också att jag skulle starta om efter installationen).

Va sjutton har ASUS gjort med mitt kort?

EDIT: Finns det någon reset knapp för BIOS? Antog att det skulle finnas det men hittar ingen.

Permalänk

Har prövat lite diverse grejjer såsom att dra ut strömkabeln osv men det hjälper inte. Känner mig helt strandad atm. Eftersom jag inte ens kommer in i bios så vettefan vad jag ska göra.
Får väl ta mig tillbaka till webhallen med kortet annars så någon annan stackare får det...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toxicious:

Har prövat lite diverse grejjer såsom att dra ut strömkabeln osv men det hjälper inte. Känner mig helt strandad atm. Eftersom jag inte ens kommer in i bios så vettefan vad jag ska göra.
Får väl ta mig tillbaka till webhallen med kortet annars så någon annan stackare får det...

Var det GPU-bios du drog in? Varför isf? Du kanske skulle kollat om kortet verkligen behövde ett nyare sådant innan du går åstad med att byta ut det. "If its working dont fix it!"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Yes det var GPU bios, den här för att vara exakt:
http://www.asus.com/Graphics_Cards/NVIDIA_Series/GTX660_TIDC2...

Jo men jag var inne på deras sida för att hämta GPU Tweak och såg då biosen, googlade lite och alla rekommenderade den då den höjde prestandan lite.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja mycket vill ha mer, vilket ju är som det brukar, men du visste kanske inte om att just bios-uppdateringar kan gå snett? BTW finns det inte dualbios på dessa kort som på vissa Radeon?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Såklart att man har hört om BIOS uppdateringar som gått snett, men inte fan trodde jag att ifall man laddade ner en official exe fil från deras hemsida och får klara instruktioner: "KÖR FILEN", "STARTA OM"
att det skulle gå snett!

Har fått igång datorn nu genom att plocka ut kortet och sätta i ett gammalt kort. Visade sig att hela datorns bios hade blivit resettad (suck mina inställningar).

Och nej, finns ingen dual-bios (vilket förvånade mig lite). Ska göra ett försök med kortet igen, men jag säger då det, jag tänker fan inte betala för något som inte fungerar som det ska. Det fanns ingen varningstext på deras hemsida (kanske just för att det var en "idiotsäker" uppdatering).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toxicious:

Såklart att man har hört om BIOS uppdateringar som gått snett, men inte fan trodde jag att ifall man laddade ner en official exe fil från deras hemsida och får klara instruktioner: "KÖR FILEN", "STARTA OM"
att det skulle gå snett!

Har fått igång datorn nu genom att plocka ut kortet och sätta i ett gammalt kort. Visade sig att hela datorns bios hade blivit resettad (suck mina inställningar).

Och nej, finns ingen dual-bios (vilket förvånade mig lite). Ska göra ett försök med kortet igen, men jag säger då det, jag tänker fan inte betala för något som inte fungerar som det ska. Det fanns ingen varningstext på deras hemsida (kanske just för att det var en "idiotsäker" uppdatering).

Ja, det är ju inget inom denna värld som är säkert och det är tråkigt av dem att inte varna för ev hinder på vägen, men du har ju förhoppningsvis möjlighet att byta kortet?!
Är du säker på att det bara var GPU-bios och inte både Mobo och GPU du uppdaterade? Eftersom det nollställde mobots?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja jag är stensäker på att det bara var GPU bios, såvida inte ASUS smög med en BIOS uppdatering i GPU bios filen...
Nä får fanimig inte igång det, blir att åka till webhallen och hoppas att de tar tillbaka det. Gör dem inte det, ja då får man helt enkelt smyga ner det i förpackningen och lämna tillbaka det ändå, inget är trots allt brutet.

Tack för att du tog dig tid att åtminstonde försöka hjälpa mig! Känns ju helt otroligt att jag skulle vara den enda i hela världen att ha detta problem. Har googlat sönder men hittar inget liknande.

Permalänk
Medlem

dunno, hoppas att du kan byta den, men att installera program medans man ska uppdatera bios känns lite sketchy.. gör jag något sådant ser jag till att INGA ANDRA program är igång, inte ens antivirus.. kan va värt o tänka på nästa gång!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Har du 2st pci-e portar kan du testa montera kortet och se ifall det hittas i bios el Windows. Skulle det hittas så testa flasha om det via commandpromten med en äldre bios alt din gamla ifall det blev någon backup tagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De ggr jag flashade sönder minna 8800gts 640 och 512 så flashade jag om det cia dospromt genom att starta upp på ett annat kort. I mitt fall pci. Sen fick jag några gånger då jag hade skrivigt alt för fel i biosen som skulle in. Leta reda på force växlen till flash programet eftersom att det inte längre ansåg att det var rätt model nr på grafiokkortet efter felflash.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Tack för alla svaren, jag gick tillbaka till webhallen och efter 24 timmar fick jag nytt kort! (De var tvugna att testa det och hittade samma fel, duh)
Aldrig. Mer. Flasha. Bios. lol.

Permalänk
Medlem

va har gpu bios lol...

Permalänk

Obviously ja:

Permalänk

Bara så du vet så vart jag attackerad utav en tjurskallig moderator som stängde ner min tråd och håna mej med att jag inte får göra en ny om samma ämne, bara för att jag lade till en post själva start posten precis som du gjorde

Permalänk

Tvivlar på att det skulle vara mot reglerna såvida man inte bara bumpar tråden.