Datorn svartnar och ljudet låser sig vid spelande.

Permalänk
Medlem

Datorn svartnar och ljudet låser sig vid spelande.

Hej alla,

Ni har säkert sett liknande topics som ovan ett antal ggr nu vid det här laget, men jag försöker ändå då jag helt enkelt sökt runt en massa både här på forumet och på nätet utan att hitta rätt lösning till just mitt problem.

Problemet är följande:

Satt innan med datorn i min signatur tills nu i veckan och den fungerande efter en trevande start väldigt bra tills för ett par månader sen. Datorn började då med att nån gång ibland när jag spelade BF2, COD MW2, Wow och liknande att hänga sig mitt i spelandet. Symptomen var svart skärm och att ljudet låste sig som i en loop i bakgrunden tills datorn anting försökte starta om sig utan framgång eller att jag fick rycka ström kabeln.

Detta problemet var som sagt bara nån gång ibland först, för att sen nu den sista tiden eskalera till att det låste sig med en 8-10min mellanrum och detta alltid med samma symptom med svart skärm och "hängade" ljud. Bytte då grafikkort då jag upplevde det gamla som väldigt varmt och i tron av att det kanske överhettade och på så sätt orsakade felet, så ett Radeon HD 7870 införskaffades men problemen blev då bara värre istället. Enda loggen säger är "Kernel-power händelse id 41". Och detta givetvis för att datorn gjort en oväntad avstängning.

Givetvis så bytte jag drivisar till allt, stresstestade alla delar för sig med CCT och så vidare och enda gången problemet dök upp igen var när jag stresstestade alla delar ihop, dvs körde jag CPU för sig , minnen för sig och graffet för sig så hände inget, utan bara alla delar ihop. Tempen var inte heller för hög utan datorn höll som max 60c på CPUn under maxbelastning i 30min och systemet i sig stack aldrig över 35-36c.

Min gissning då blev att det kanske var nåt fel på mitt Corsair HX750w nätagg, så jag kontaktade komplett där supporten uppfattade problemet på samma sätt som jag gjorde och dom tog då in det för kontroll. Där konstaterade dom förvåande inget fel enligt dom själva efter ca 60min stresstest och skickade tillbaka det till mig utan åtgärd efter ett par dagar.

Då problemen givetvis bara fortsatte efter jag fick hem mitt nätagg igen så jag köpte då en Intel Core i5 3570k, samt ett Gigabyte GA-Z77-D3H moderkort och Kingston Hyper-X 16gb DDR3 1600mhz minne för att förhoppningsvis för en gångs skull bli av med problemet.

Så efter jag tryckt ihop systemet, installerat om datorn och uppdaterat alla drivisar så var ju spänningen hög om problemet skulle fortsätta..Och självklart så gjorde ju det. Allt beter sig precis som innan och frustrationen som ni kan förstå är ju inte direkt liten längre..

Enda jag har kvar från den gamla datorn nu är ju bara nätagget och min gamla Samsung 750gb HDD, men jag personligen har ju svårt att tro att en hårddisk skulle ge den här typen av fel? Datorn går ju i övrigt jättebra vid filmtittande eller slö surfande.

Själv är min brottsmisstänkta fortfarande mitt nätagg, då jag ju byt allt utom hårddisken samt nätagg och beteendet är ju fortfarande är detsamma. Vad säger ni andra?

All hjälp är tacksam!

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Aja, kommit ett närmre en lösning nu iaf. Konstaterat att nätagget nog lägger av för överhettning då datorn inte dör längre när jag ställde en STOR bordsläkt emot det. Dock sjunker fpsen markant från ca 50-70fps till 8-10 fps i Mist of Pandaria.

Gäller det bara få Komplett att fatta galoppen. Kör dom med öppna testriggar när dom kontrollerar saker?

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.