Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

i5 3570K m. Corsair H80 PnP normal temp? vad är OK? vad är BRA?

Permalänk
Medlem

i5 3570K m. Corsair H80 PnP normal temp? vad är OK? vad är BRA?

Hej som rubriken lyder undrar jag vad som är en bra temp för intel i5 3570k med h80 pnp med 2 cougar vortex fläktar.

idag är min max temp dryga 58c enligt HWmonitor och idle i skrivande stund på 34c. vad är bra och riktigt bra för denna setup?

build:
Sabertooth z77
i5 3570k
cpukylare corsair h80
corsair dominator platinum 8gb 1600mhz
msi 660ti
corsair ax750w

chassi: corsair 600t

TACK PÅ FÖRHAND!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Hej som rubriken lyder undrar jag vad som är en bra temp för intel i5 3570k med h80 pnp med 2 cougar vortex fläktar.

idag är min max temp dryga 58c enligt HWmonitor och idle i skrivande stund på 34c. vad är bra och riktigt bra för denna setup?

build:
Sabertooth z77
i5 3570k
cpukylare corsair h80
corsair dominator platinum 8gb 1600mhz
msi 660ti
corsair ax750w

chassi: corsair 600t

TACK PÅ FÖRHAND!

det är bra temps riktigt bra hade varit under 50 grader max load

Men själv lyckas jag aldrig komma över 50 grader på CPU eller GPU

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

kör något riktigt stresstest och återkom med temperaturerna.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

det är bra temps riktigt bra hade varit under 50 grader max load

Men själv lyckas jag aldrig komma över 50 grader på CPU eller GPU

Det är ju riktig vattenkylning och inget plastigt som mitt

Skrivet av Jekean:

kör något riktigt stresstest och återkom med temperaturerna.

Har du förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Det är ju riktig vattenkylning och inget plastigt som mitt

Har du förslag?

aida64 fpu testet

prime

intel burn test

osv

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Det är ju riktig vattenkylning och inget plastigt som mitt

Har du förslag?

Hehe, sant

Prime95 kan du köra med

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

aida64 fpu testet

prime

intel burn test

osv

Skrivet av Solding:

Hehe, sant

Prime95 kan du köra med

Tackar! Är i fullgång nu

Förresten, känner ni till någon max temp och max rekommenderad temp för i5 3570k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Tackar! Är i fullgång nu

Förresten, känner ni till någon max temp och max rekommenderad temp för i5 3570k?

Tjunc för kärnorna TROR jag är 92c.
Min rekommendation: håll dig under 90 i prime så borde det ge dig runt 60 i normalt användande vilket är fullt okej.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Tjunc för kärnorna TROR jag är 92c.
Min rekommendation: håll dig under 90 i prime så borde det ge dig runt 60 i normalt användande vilket är fullt okej.

Kan bli varmare när man spelar än när man bara testar CPUn då grafikkortet kan värma upp luften inne i lådan

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Tackar! Är i fullgång nu

Förresten, känner ni till någon max temp och max rekommenderad temp för i5 3570k?

Är processorn klockad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Kan bli varmare när man spelar än när man bara testar CPUn då grafikkortet kan värma upp luften inne i lådan

Check your facts.

100% FPU stress test drar ca 3-4 gånger mer ström än t.ex bf3 nånsin gör (av cpun)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Check your facts.

100% FPU stress test drar ca 3-4 gånger mer ström än t.ex bf3 nånsin gör (av cpun)

läste du ens vad jag skrev?

Trycker man 30 grader varm luft eller 60 grader varm luft genom radiatorn/kylflänsen så påverkar det temperaturen på CPUn då kylaren inte kan sprida ut värmen i luften lika bra. Även ifall CPUn arbetar mindre.

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

läste du ens vad jag skrev?

Trycker man 30 grader varm luft eller 60 grader varm luft genom radiatorn/kylflänsen så påverkar det temperaturen på CPUn då kylaren inte kan sprida ut värmen i luften lika bra. Även ifall CPUn arbetar mindre.

Stämmer till fullo, finns inget som pressar min CPU temperatur så mycket som BF3 och Furmark :P, Prime95 kan slänga sig i väggen!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

läste du ens vad jag skrev?

Trycker man 30 grader varm luft eller 60 grader varm luft genom radiatorn/kylflänsen så påverkar det temperaturen på CPUn då kylaren inte kan sprida ut värmen i luften lika bra. Även ifall CPUn arbetar mindre.

Vad spelar det för roll då skillnaden mellan 1x (bf3) och 4x (FPU stres test) strömförbrukning är större än skillnaden mellan 30 och 60 grader?

"Försök inte sälja mig oxkött när det uppenbarligen är fisk"

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Vad spelar det för roll då skillnaden mellan 1x (bf3) och 4x (FPU stres test) strömförbrukning är större än skillnaden mellan 30 och 60 grader?

"Försök inte sälja mig oxkött när det uppenbarligen är fisk"

Det (jag tror) han försöker förklara är att i ett sånt fall så skulle temperaturen aldrig understiga 60 grader i vattenkylnings-loopen. Jämfört med att han skulle använda prime95 som skulle göra att cpun skulle kunna använda luft som är 30 grader genom radiatorn. Även om det är en hög strömförbrukning på själva cpun.

Sen lär man behöva ett riktigt litet chassi om ens grafikkort lyckas värma upp luften till 60 grader xD

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Det (jag tror) han försöker förklara är att i ett sånt fall så skulle temperaturen aldrig understiga 60 grader i vattenkylnings-loopen. Jämfört med att han skulle använda prime95 som skulle göra att cpun skulle kunna använda luft som är 30 grader genom radiatorn. Även om det är en hög strömförbrukning på själva cpun.

Sen lär man behöva ett riktigt litet chassi om ens grafikkort lyckas värma upp luften till 60 grader xD

ja du förstod nog, tror jag
CPU stresstest = varm CPU men som samtidigt får kall luft att kylas med
Spela = mindre varm CPU men också varmare luft att kyla den med

Hur varmt kan det bli i chassit om man har 2 kort i CF eller SLI och dem verkligen är maximalt varma?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

kör något riktigt stresstest och återkom med temperaturerna.

Skrivet av Solding:

Hehe, sant

Prime95 kan du köra med

Skrivet av Zyzz:

Kan bli varmare när man spelar än när man bara testar CPUn då grafikkortet kan värma upp luften inne i lådan

Skrivet av iSw3de:

Är processorn klockad?

Den är inte överklockad.

Skrivet av Zyzz:

ja du förstod nog, tror jag
CPU stresstest = varm CPU men som samtidigt får kall luft att kylas med
Spela = mindre varm CPU men också varmare luft att kyla den med

Hur varmt kan det bli i chassit om man har 2 kort i CF eller SLI och dem verkligen är maximalt varma?

Så nu citerade jag samtliga så ni får se på resultaten av Intel Burn. Kör Prime95 just nu och det händer inte så mycket, kommer inte upp i högre temp än 57 grader.

Kolla på bilderna nedan så ser ni. Btw, varför står det att jag endast har 6400mb respektive 6600mb i RAM när jag har 2x4gb?

Här är länkarna till bilderna:
http://ladda-upp.se/files/2012/b28181.png
http://ladda-upp.se/files/2012/b28182.png

Hur ser allt ut tycker ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoltanen:

Den är inte överklockad.

Så nu citerade jag samtliga så ni får se på resultaten av Intel Burn. Kör Prime95 just nu och det händer inte så mycket, kommer inte upp i högre temp än 57 grader.

Kolla på bilderna nedan så ser ni. Btw, varför står det att jag endast har 6400mb respektive 6600mb i RAM när jag har 2x4gb?http://ladda-upp.se/files/2012/b28182.png
http://ladda-upp.se/files/2012/b28181.png

Här är länkarna till bilderna:
http://ladda-upp.se/files/2012/b28181.png
http://ladda-upp.se/files/2012/b28182.png

Hur ser allt ut tycker ni?

Ser helt okej ut. Inget att oroa sig över. Det är när du börjar nå 70+ C i load som du borde se över vad som kan vara orsaken men 30-36 i Idle är fullt normalt för en Intel processor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Den är inte överklockad.

Så nu citerade jag samtliga så ni får se på resultaten av Intel Burn. Kör Prime95 just nu och det händer inte så mycket, kommer inte upp i högre temp än 57 grader.

Kolla på bilderna nedan så ser ni. Btw, varför står det att jag endast har 6400mb respektive 6600mb i RAM när jag har 2x4gb?http://ladda-upp.se/files/2012/b28182.png
http://ladda-upp.se/files/2012/b28181.png

Här är länkarna till bilderna:
http://ladda-upp.se/files/2012/b28181.png
http://ladda-upp.se/files/2012/b28182.png

Hur ser allt ut tycker ni?

Det står hur mycket du har tillgängligt... aka hur mycket som inte redan används av andra program

men ja. temperaturerna ser bra ut.
dags att överklocka nu då

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

läste du ens vad jag skrev?

Trycker man 30 grader varm luft eller 60 grader varm luft genom radiatorn/kylflänsen så påverkar det temperaturen på CPUn då kylaren inte kan sprida ut värmen i luften lika bra. Även ifall CPUn arbetar mindre.

Förstår du ens hur varmt du ska ha det i din burk för att få luften att bli 60 grader?!

Ta ett verklighetsbasserat scenario istället. Jag har aldrig haft över 30 grader på min utluft i mitt HAF-X chassi t.ex...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ser helt okej ut. Inget att oroa sig över. Det är när du börjar nå 70+ C i load som du borde se över vad som kan vara orsaken men 30-36 i Idle är fullt normalt för en Intel processor.

Bra Känns bara så jävla mycket för mig hehe.. Skulle vilja ha typ max 25 i idle

Skrivet av Jekean:

Det står hur mycket du har tillgängligt... aka hur mycket som inte redan används av andra program

men ja. temperaturerna ser bra ut.
dags att överklocka nu då

Ja men precis! Hur mycket kapacitet kan finnas med tempen som finns just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Ja men precis! Hur mycket kapacitet kan finnas med tempen som finns just nu?

Stega dig fram bit för bit och testa stabilitet på klock och temps, väldigt svårt att höfta hur högt du kan gå då det beror på många faktorer. Men du kommer säkerligen passera 4GHz utan problem.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Stega dig fram bit för bit och testa stabilitet på klock och temps, väldigt svårt att höfta hur högt du kan gå då det beror på många faktorer. Men du kommer säkerligen passera 4GHz utan problem.

Det ska jag göra Men alltså... Hur många grader är en fin temperatur för den kräsna? Jag vill ju att min dator ska må prima. GPU har aldrig trots tortyr test varit över 70 grader. CPU ligger i prime95 nu och prövas men resultaten från intel burn står. Har du lust och kika på de olika temperaturerna? Vet inte riktigt vad bra innebär osv.

Tack så oerhört mycket på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltanen:

Det ska jag göra Men alltså... Hur många grader är en fin temperatur för den kräsna? Jag vill ju att min dator ska må prima. GPU har aldrig trots tortyr test varit över 70 grader. CPU ligger i prime95 nu och prövas men resultaten från intel burn står. Har du lust och kika på de olika temperaturerna? Vet inte riktigt vad bra innebär osv.

Tack så oerhört mycket på förhand!

Dina temperaturer är bra och det har bekräftats ett flertal gånger..

Sätt den på 4.5GHz och återkom med de nya värdena så får du mer relevanta svar eftersom tempen@stock inte är speciellt relevant.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoltanen:

Bra Känns bara så jävla mycket för mig hehe.. Skulle vilja ha typ max 25 i idle

Ja men precis! Hur mycket kapacitet kan finnas med tempen som finns just nu?

Tyvärr är det en fysisk omöjlighet eftersom energi måste gå någonstans i form av värme Om du nu inte har 5-10 grader i rummet så kommer du nog aldrig nå 25 c i idle. 30-35 c däremot är väldigt bra. Dessutom är det inte idle tempsen man är ute att ha så låga som möjligt utan load tempen. I load borde den ligga under 70 c helst tom. under 65.

Skrivet av Zoltanen:

Det ska jag göra Men alltså... Hur många grader är en fin temperatur för den kräsna? Jag vill ju att min dator ska må prima. GPU har aldrig trots tortyr test varit över 70 grader. CPU ligger i prime95 nu och prövas men resultaten från intel burn står. Har du lust och kika på de olika temperaturerna? Vet inte riktigt vad bra innebär osv.

Tack så oerhört mycket på förhand!

Observera att Prime95 lastar din processor långt utöver vad normala applikationer gör.. så att tempsen går iväg en bit är ganska vanligt. Så länge som den inte går över 70 c grader så är det riktigt bra.

Skrivet av Jekean:

Dina temperaturer är bra och det har bekräftats ett flertal gånger..

Sätt den på 4.5GHz och återkom med de nya värdena så får du mer relevanta svar eftersom tempen@stock inte är speciellt relevant.

Tempen i stock är väl relevant? Det ger en bild över ev. hur långt du vågar klocka. Ligger den på tex. 50c i idle på standardklock så finns det knappt utrymme för klockning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Förstår du ens hur varmt du ska ha det i din burk för att få luften att bli 60 grader?!

Ta ett verklighetsbasserat scenario istället. Jag har aldrig haft över 30 grader på min utluft i mitt HAF-X chassi t.ex...

Tog bara ett exempel, men du har rätt, det var lite dumt högt
Men om luften är 22 grader eller 32 grader så gör det skillnad för CPU kylaren (radiatorn alltså)

HAF-X är ju chassin med maximalt luftflöde, blir varmare i ljuddämpade chassin som tex FD's populära Define chassin

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Tog bara ett exempel, men du har rätt, det var lite dumt högt
Men om luften är 22 grader eller 32 grader så gör det skillnad för CPU kylaren (radiatorn alltså)

HAF-X är ju chassin med maximalt luftflöde, blir varmare i ljuddämpade chassin som tex FD's populära Define chassin

Visst är det så, men jag kör aldrig över 50% på mina fläktar med min fläktkontroller... Och ja, 22 eller 32 gör skillnad, helt klart

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tyvärr är det en fysisk omöjlighet eftersom energi måste gå någonstans i form av värme Om du nu inte har 5-10 grader i rummet så kommer du nog aldrig nå 25 c i idle. 30-35 c däremot är väldigt bra. Dessutom är det inte idle tempsen man är ute att ha så låga som möjligt utan load tempen. I load borde den ligga under 70 c helst tom. under 65.

Observera att Prime95 lastar din processor långt utöver vad normala applikationer gör.. så att tempsen går iväg en bit är ganska vanligt. Så länge som den inte går över 70 c grader så är det riktigt bra.

Tempen i stock är väl relevant? Det ger en bild över ev. hur långt du vågar klocka. Ligger den på tex. 50c i idle på standardklock så finns det knappt utrymme för klockning.

Så där! Tempen gick aldrig över 58 grader i prime95 när jag körde In-Place large FFT testet och 60 grader på blend.

Laddar upp bilder här så ser ni. Däremot slutade en av kärnorna fungera enligt Prime95?!?! Vafasen är det för surr?
http://ladda-upp.se/files/2012/b28244.png

http://ladda-upp.se/files/2012/b28238.png
http://ladda-upp.se/files/2012/b28243.png

Permalänk

Men herregud folk har skrivit upprepade gånger att du har bra temps. Du vill ha 25 grader i i idle men du verkar inte tänka på att din rumstemperatur spelar stor roll. Temperaturen i idle är irrelevant dessutom. Om du inte ska överklocka behöver du inte bry dig då dina temps inte är skadliga på något sätt, tvärtom ser de mycket lovande ut.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av highsound:

Men herregud folk har skrivit upprepade gånger att du har bra temps. Du vill ha 25 grader i i idle men du verkar inte tänka på att din rumstemperatur spelar stor roll. Temperaturen i idle är irrelevant dessutom. Om du inte ska överklocka behöver du inte bry dig då dina temps inte är skadliga på något sätt, tvärtom ser de mycket lovande ut.

Jag har förstått det och det pratet är över. En av kärnorna slutade fungera i prime95 och jag undrar varför. Sedan ombads jag att köra prime95 och nu har jag gjort det och postat resultaten. Jag planerar dessutom att överklocka, ja, och därför är jag extra orolig.