Priserna på hårddiskar mot samma nivåer som före översvämningarna

Permalänk
Melding Plague

Priserna på hårddiskar mot samma nivåer som före översvämningarna

Naturkatastrofen i Thailand fick priserna på hårddiskar att skjuta i höjden. Nu, ungefär ett år senare, är priserna på väg tillbaka till samma nivåer som före översvämningarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är fan på tiden att priserna återgår till det normala...

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Tur att man inte byggde dator förra året

Permalänk
Medlem

Härligt nu kan man börja köpa hårdiskar för ett normalt pris igen

Permalänk

Sjuka storlekar på hårddiskar tbh!

Permalänk
Avstängd

förbanna vad fint, frågan är om man ska unna sig en till 2tb eller en ssd för 900kr

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Nog är det en bit kvar tills det blir på samma nivåer. Jag köpte 2st Samsung F4 2TB före katastrofen för 525kr styck, nog för att det var lite rea på dem så de kanske kostade kring 600-nånting utan rean.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Fortfarande högre priser än vad det var förut.

Köpte mig en 3TB WD för runt 800-900:-

Och efter ett tag låg dom nere på runt 600:-

Men kul det går i rätt riktning

Permalänk
Medlem

Nämen vad duktiga de är. Det tog BARA ETT HELT ÅR! Nej nej... Inga karteller eller annat fuffens här inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ezkit:

Fortfarande högre priser än vad det var förut.

Köpte mig en 3TB WD för runt 800-900:-

Och efter ett tag låg dom nere på runt 600:-

Men kul det går i rätt riktning

Skrivet av #enbom:

Nog är det en bit kvar tills det blir på samma nivåer. Jag köpte 2st Samsung F4 2TB före katastrofen för 525kr styck, nog för att det var lite rea på dem så de kanske kostade kring 600-nånting utan rean.

Jag vill minnas att man fick 2 TB med en Happy Meal.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Finns inga ursäkter längre att ha under 20TB lagringsutrymme.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem

Förstod att det skulle komma 4TB hårddiskar snart

Visa signatur

Chassi: Antec Ninehundred Two V3 | Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M (1000 Watt Modulärt) | Moderkort: Asus X79 Deluxe | Cpu: Intel Core i7 4820K (Fläkt Zalman CNPS9900 MAX Blå led) | Ram: Corsair 2 x 8 Gb (1866 mhz) | Grafikkort: Asus 6950 (2 Gb minne) (GDDR5 5000 mhz) | Ljudkort:X-fi Titanium Pro | Hårddisk OCZ Vertex 3 120 GB och Westen 2 TB 7200 RPM | Operativsystem: Windows 7 Ultimate RTM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkly:

Finns inga ursäkter längre att ha under 20TB lagringsutrymme.

Vad lagrar du om du behöver 20TB?

Permalänk
Avstängd

Men nu är priserna fortfarande dyrare än vad dom skulle vara om det inte varit någon översvämmning för då skulle priserna per gigabyte ha sänkts, nu är dom bara där dom förr va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Vad lagrar du om du behöver 20TB?

Semesterbilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Vad lagrar du om du behöver 20TB?

Rejält med porr.

Permalänk
Medlem

Lade märke till detta nyligen när jag var inne och kikade på lite diskar. Kan inte bestämma mig för varken märke eller storlek. Har alltid kört Samsung tidigare men denna gången blir det nåt annat. Storlek ska bli 3 eller 4 TB i alla fall i en RAID5 givetvis. Nån som vet om det finns några problem med 4TB idag med en hyffsat modern maskin? Läs, 2600K-tiden... Kommer ihåg att vissa moderbrädor hade problem med den storleken?

Hur som helst är detta den bästa nyheten på länge enligt min mening!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkly:

Finns inga ursäkter längre att ha under 20TB lagringsutrymme.

Tycker det finns en hel drös med bra ursäkter. Ingen av datorerna i mitt hem (förutom NASen då) har större HDD än 640GB. NASen har 2x1TB i RAID1 och sen en 2TB för diverse semesterfilm och annat oviktigt skit. Med 100/10-lina och usenet-konto finns det ingen anledning att sitta och hamstra som en stolle

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Vad lagrar du om du behöver 20TB?

>>Tze Internetz ?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem

Fortfarande dyrt. Man måste ta i beräkningarna att priset från förra året borde ha gått ner, och inte som det är nu, lagt sig på en smått högre nivå än för ett år sedan...

Rapporterade inte Sweclockers att hårddisk tillverkarna sedan långt tillbaka tjänat ihop pengarna naturkatastrofen kostat (genom att sedan sålt dyrare diskar) och numera bara skor sig extra eftersom att det inte finns någon vidare konkurrens och därmed ingen större anledning att sänka priserna?

Permalänk
Medlem

Innan översvämningen så fick jag betalt för att jag tog med mig en 2GB:are från affären så de slapp slänga skiten.

Nej, men allvarligt talat... man ska tänka på att även om de lägger sig lite under vad priserna var innan de skjöt i höjden så är det egentligen inte jättebilligt. Gigabytepriset ska väl iaf halveras vartannat år i normal utvecklingstakt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Yay...?
Är ju svindyrt, borde väl vara 30-50% ned nu om inte för översvämningarna.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nämen vad duktiga de är. Det tog BARA ETT HELT ÅR! Nej nej... Inga karteller eller annat fuffens här inte.

Haha att folk som du whinear, hade det varit ditt företag hade du säkert gjort samma sak....

Permalänk
Medlem

Ha! Köpte min 2TB green från WD för bara 600kr typ en månad innan översvämningen, Win!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

Priset har INTE gått ner till prisnivåerna före översvämningen, som många påpekar.
(Samt att priset borde vara lägre nu. Och att det är en kartell är välkänt nu. Ni, redaktionen, har t.ex. själva skrivit om det. Men uppenbarligen glömt bort det.)

Innan översvämningen kunde man köpa en 1TB-hårddisk för under 400 kr. En 2 TB för max 600 kr.

Jag köpte dessutom en extern WD Elements 2TB för 499 kr innan översvämningen, och externa hårddiskar är dyrare än interna.

Rena aftonbladetartikeln, ingen kritisk eftertanke. Synd. Och folk blir lurade därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Vad lagrar du om du behöver 20TB?

Om man är multimediafantast och vill ha allt i så bra kvalité som möjligt rippar man nog sina bluray's så de är så nära orginalstorleken som möjligt, dvs cirkus 50Gb per film. Lägg till en skivsamling i flac på det, cirkus 350Mb x antalet skivor. Nu är inte alla så här ambitiösa, men det finns nog vissa som är det.

Edit: Nu inser ju även jag att det är få som har så mycket film och/eller musik, och dessutom var troligen inte detta inlägget så seriöst.
Men för att få lite perspektiv på det så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Om man är multimediafantast och vill ha allt i så bra kvalité som möjligt rippar man nog sina bluray's så de är så nära orginalstorleken som möjligt, dvs cirkus 50Gb per film. Lägg till en skivsamling i flac på det, cirkus 350Mb x antalet skivor. Nu är inte alla så här ambitiösa, men det finns nog vissa som är det.

Edit: Nu inser ju även jag att det är få som har så mycket film och/eller musik, och dessutom var troligen inte detta inlägget så seriöst.
Men för att få lite perspektiv på det så att säga.

>>Korrekt och Jo är svaren. Tack
Lägger man en ansenlig summa på vettig kvalité på hembio så är det ju dumt att snåla på multimediakvalitén liksom.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vexo:

Yay...?
Är ju svindyrt, borde väl vara 30-50% ned nu om inte för översvämningarna.

nåja nu ska vi inte ta i:) tycker detta är väldigt trevligt...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Låter bra det, jag behöver en extern till WiiU nästa månad:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Vad lagrar du om du behöver 20TB?

1Tb rymmer ca 20st Bluray filmer á 50gb så 20Tb är inte svårt att fylla om man har mycket filmer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w