Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Polisvirus

Hej,

har precis fått ett s.k. "polisvirus" där det kommer upp en sida som inte går att ta bort så fort jag är inne i explorer. Till skillnad från de andra trådar jag läst i ämnet skiljer sig min situation på följande sätt;

1. Windows går inte att starta. Istället "blåskärmar" datorn i ett ögonblick och sedan frågar den om jag vill göra en systemreparation. Systemreparationen lyckas inte åtgärda ngt problem.

2. Jag kan inte starta i felsäkert läge. Kommandotolken vet jag inte om den fungerar. Oavsett vet jag i nuläget inte vad jag ska göra om jag får igång den...

3. Det som ytterligare förvärrar min situation är att min bd-läsare inte fungerar. Jag har en windowsskiva, men den kommer alltså inte till ngn nytta som det är nu.

En tanke som jag har är att jag skulle kunna ladda ned ett piratwindows på en usb och boota därifrån för att sedan formatera om och därefter få bd-läsaren att fungera (datorn är ganska ny och jag kan tänka mig att det bara är drivrutiner eller ngt som saknas(?)). Vad tror Ni?

Jag är tacksam för all hjälp i frågan!

Vänligen,

Tobias

Permalänk
Medlem

Gör ett USB med någon linux distro istället

http://www.linuxliveusb.com/ fungerar med de flesta ISO's

linux Mint t.ex. är ganska enkelt och "windowsigt"

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Gör ett USB med någon linux distro istället

http://www.linuxliveusb.com/ fungerar med de flesta ISO's

linux Mint t.ex. är ganska enkelt och "windowsigt"

Värt att nämna om hen nu tar ned V13 att då välja MATE som fönsterhanterare http://www.linuxmint.com/edition.php?id=104
Lite enklare att använda än det nya Cinnamon efter de gav upp Gnome 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasLJ:

Hej,

har precis fått ett s.k. "polisvirus" där det kommer upp en sida som inte går att ta bort så fort jag är inne i explorer. Till skillnad från de andra trådar jag läst i ämnet skiljer sig min situation på följande sätt;

1. Windows går inte att starta. Istället "blåskärmar" datorn i ett ögonblick och sedan frågar den om jag vill göra en systemreparation. Systemreparationen lyckas inte åtgärda ngt problem.

2. Jag kan inte starta i felsäkert läge. Kommandotolken vet jag inte om den fungerar. Oavsett vet jag i nuläget inte vad jag ska göra om jag får igång den...

3. Det som ytterligare förvärrar min situation är att min bd-läsare inte fungerar. Jag har en windowsskiva, men den kommer alltså inte till ngn nytta som det är nu.

En tanke som jag har är att jag skulle kunna ladda ned ett piratwindows på en usb och boota därifrån för att sedan formatera om och därefter få bd-läsaren att fungera (datorn är ganska ny och jag kan tänka mig att det bara är drivrutiner eller ngt som saknas(?)). Vad tror Ni?

Jag är tacksam för all hjälp i frågan!

Vänligen,

Tobias

Skrivet av TobiasLJ:

Hej,

har precis fått ett s.k. "polisvirus" där det kommer upp en sida som inte går att ta bort så fort jag är inne i explorer. Till skillnad från de andra trådar jag läst i ämnet skiljer sig min situation på följande sätt;

1. Windows går inte att starta. Istället "blåskärmar" datorn i ett ögonblick och sedan frågar den om jag vill göra en systemreparation. Systemreparationen lyckas inte åtgärda ngt problem.

2. Jag kan inte starta i felsäkert läge. Kommandotolken vet jag inte om den fungerar. Oavsett vet jag i nuläget inte vad jag ska göra om jag får igång den...

3. Det som ytterligare förvärrar min situation är att min bd-läsare inte fungerar. Jag har en windowsskiva, men den kommer alltså inte till ngn nytta som det är nu.

En tanke som jag har är att jag skulle kunna ladda ned ett piratwindows på en usb och boota därifrån för att sedan formatera om och därefter få bd-läsaren att fungera (datorn är ganska ny och jag kan tänka mig att det bara är drivrutiner eller ngt som saknas(?)). Vad tror Ni?

Jag är tacksam för all hjälp i frågan!

Vänligen,

Tobias

Satt och pysslade med familjens dator igår på nån lyckats fixa polisviruset.. Tog mig 3 timmar att lyckas återställa den... Dock kommer det gå mycket snabbt för dig om du följer min "lista"
Så här gör du:
1. Ladda ner linux ubunto (http://www.ubuntu.com/download/desktop/alternative-downloads)
Använd en av torrent versionerna där, fick inte den andra att fungera.
2. Instalera på ett usbminne (http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...)
3. Stäng av datorn och boota från usbminnet.
4. Tryck "test drive"
5. Gå in på din system disk och in i mappen system "WINDOWS" sedan vidare till "system32"
6. Byt namn på "sethc.exe" till typ "sethcorg.exe"
7. Kopiera filen "cmd.exe" och byt namn på den "nya cmd.exe" till "sethc.exe".
8. Stäng av datorn
9. Starta datorn vanligt och logga in
10. NU KOM POLISVIRUSET...
11. Klicka shift snabbt några gånger, tror att det är 5 eller 8 gånger.
12. TADAA! Cmd! Skriv nu exakt följande, SKRIV ÄVEN MED " I BÖRJAN OCH I SLUTET!!!

"c:\windows\system32\restore\rstrui.exe"

Klicka nu enter, och ställ tillbaka datorn några dagar!

13. BORTA!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc