Vilken webbläsare funkar bäst i Linux?

Permalänk

Vilken webbläsare funkar bäst i Linux?

Vad använder ni?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Firefox

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med Chromium, är en van Chrome-användare i vanliga fall så.

Permalänk

Använder Google Chrome. Den har däremot renderat vissa webbsidor dåligt sen ett par veckor tillbaka. Använder Firefox ibland också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iarexor:

Du menade väl Lynx ? För den som vill slippa problem (inte bara med flash)

Jag brukar köra firefox som huvudbrowser på alla system, men testa lynx också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

firefox utan tvekan och sen thunderbird som mailprogram givetvis

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

chromium / firefox

Permalänk
Medlem

Chromium! Haft sådana jävla problem med Firefox både under Linux och Windows så har övergivit den helt nu.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Använder Opera, Chrome och Firefox, tro det eller ej, i nämnd ordning på ett ungefär.

Opera för egentligen "allt", men det är en medvetet ganska strippad upplevelse där jag blockat många specifika domäner (t ex facebook.com och deras siddomäner), blockat javascript på en del sidor jag besöker där det bara är drygt (dn.se, google.com, etc.), avaktiverat plugins, etc.

Chrome för Googles tjänster (Gmail, Calendar, Reader) som ibland krånglat i Opera, och det gör även att jag sköter min huvudsakliga surfning (i Opera) utan att vara inloggad hos Google, vilket är positivt ur trackingsynpunkt (ja, vill de verkligen så kan de koppla ihop min IP-adress med mina aktioner, men man behöver ju inte göra det enklare för dem). Faktum är att jag också ofta öppnar ett incognitofönster i Chrome om jag ska se en Youtubefilm eller något för att undvika att koppla ihop det med mitt konto.

Firefox (i praktiken Iceweasel iom att jag kör Debian hemma) använder jag då det är den enda webbläsare som stöds officiellt av BankID. Kanske FriBID skulle kunna hjälpa mig här, men har inte tittat på det.

Dessutom använder jag Firefox på Linux på en del andra datorer än min hemdator, så det skadar inte att ha koll på även hur den fungerar.

Och sedan händer det också att jag använder Links, men det är enbart ur testsynpunkt - t ex om jag SSH:at till en fjärrserver och vill testa att jag kommer åt en viss sida.

SÅ var det med det. Jag kanske inte är en "typanvändare" .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Chrome & Firefox.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

Chromium för allt utom en sak. Firefox för quakelive

Permalänk
Medlem

Chromium mestadels numera. Körde mest Opera innan och jag har det fortfarande installerat utifall något krånglar i chromium. Har även Midori installerat då jag körde det ett tag för att ha något lättviktigt. Men många sidor krånglade i Midori, men jag har inte provat så mycket det senaste året så den kanske har blivit bättre. Kör man någon klen dator såsom raspberry Pi så är nog Midori ett bra val.

Permalänk
Medlem

Opera för i princip allt; har symlänkat mina profiler mellan olika OS så det funkar smidigt. Firefox som backup såklart. Lynx om jag ska spara datamängd vid tethering (ex. under båtsemestern).

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Firefox för nästan allt, men har Opera installerat också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder Iceweasel & Chromium

Permalänk
Medlem

Firefox är klart på scrollning i både windows och linux, så jag håller mig till den, Chrome kan ladda vissa sidor snabbare men laggar mycket vid scrollning.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Firefox.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Vad använder ni?

Opera både i Windows och Linux.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär som i Windows. Smak och tycke.
Jag själv använder mig av Chromium.

Permalänk
Medlem

jag använder Luakit/Chromium

Permalänk
Medlem

Jag använder Arora och firefox

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Firefox men då vissa siter har problem med flash i Linux (fullskärm på embeded youtube, Vimeo och ett par andra) så kör jag Chrome som backup (den har en egen flashplayer integrerat som inte verkar ha dessa problem).

Men visst sliter man fram lynx ibland även om det oftast är när man inte har nått val (SSH, grafikdrivare från git)

Permalänk
Medlem

Använder chrome (ej chromium) som primär browser i xubuntu.

Tycker chrome är betydligt rappare än firefox på linux.

I Windows tycker jag skillnaden i hastighet inte är så stor mellan firefox, och chrome.

Permalänk
Medlem

firefox även på win burkarna.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Datavetare

Körde länge Chrome, men sedan 1/1.5 år sedan så tycker jag de tidigare prestandaproblem i Firefox är lösta så kör numera Firefox under Ubuntu, OSX och Win. Inget fel på Chrome, men gillar helt enkelt Firefox bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja, de blir både lite Firefox och Chromium. Skulle möjligheten finnas (har ej googlat så mkt på det så de finns säkert) skulle jag köra Mozilla Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Använder chrome (ej chromium) som primär browser i xubuntu.

Tycker chrome är betydligt rappare än firefox på linux.

I Windows tycker jag skillnaden i hastighet inte är så stor mellan firefox, och chrome.

Varför chrome istället för chromium? Inte kritiskt menat utan jag undrar vad skillnaderna är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Varför chrome istället för chromium? Inte kritiskt menat utan jag undrar vad skillnaderna är.

Flashspelaren är inte integrerad i Chromium, vilket iom Adobes policy om att inte uppdatera sin standalone-variant gör att den är gravt utdaterad i egentligen alla läsare förutom Chrome på Linux. Det är den stora praktiska skillnaden, och en stor anledning till att jag kör just Chrome parallellt med min huvudbrowser Opera: har inte ens Flash installerat utöver just dess integrerade implementation.

Chrome kan även logga surfvanor, men inte som default, tror jag. Det är lite oklart om det är på eller av som standard, men på Chromiums utvecklingssida så står det iaf att det är opt-in i Chrome.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk