Konvertera gamla mail till mailen i macen

Permalänk
Medlem

Konvertera gamla mail till mailen i macen

Hej jag undrar hur man flyttar över sina gamla mail från windows live mail till mailprogrammet i macen (mbox), jag använder inte outlook i macen. Gärna om det finns ngn gratisversion/alternativ, ser att det finns en hel del betalprogram för det.

mvh
David

Permalänk
Medlem

Konvertera din epost från POP3 till IMAP och skicka över alla dina mail i Outlook till IMAP-katalogen på mailserven. Jag har gjort liknande operation från Thunderfox till IMAP fler än en gång och det fungerade. Det borde fungera med Windows Live också.

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att flytta från en mailklient till en annan är just att köra det via en IMAP-låda. Skapa ett gmail-konto för ändamålet, om inte annat.

Helst ska du självklart sluta med att lagra dina mail på datorn i mailprogrammet, och lagra dem uppe "i molnet" istället. Då kan du använda vilket mailprogram du vill.

"Molnet" är väl egentligen fel ord eftersom företeelsen med IMAP-mail är mycket äldre än begreppet "moln" Folk har ju använt hotmail (m fl) i mer än 15 år.

Om du har nån gammal mailadress du vill fortsätta använda kan du ställa in Gmail att ladda hem mailen därifrån. Du kan även ställa in egen avsändaradress så det ser ut som om det kommer från din gamla adress även i fortsättningen.