Hifi-journalist: Super SATA ger bättre musikupplevelse

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kame_boy:

Då återstår egentligen bara frågan om dessa felprotokoll/korrektionsalgoritmer kan återskapa data till 100%

Givet att man inte använder kablar längre än säg 3-5 meter, att bitraten inte sjunker för att vara sladden till lags och kör max bitrate (dvs som våran tänkta digitala källa). Då är antalet fel i andra änden väldigt få.
Om felkorrektionen inte kan korrigera all felande data till 100% precis i tid, först DÅ har vi problem. Men min okvalificerade gissning är att det faktiskt går att korrigera. Och att felen (som ändå åtgärdas) är tillräckligt försumbara även för en mid-low-end sladd.

För längre och längre avstånd kan ju flera kvalitetsaspekter komma att spela roll, men det är ju ingen seriös audiofil som kör med väldigt långa kablar? (10-15 meter uppåt)

Tja, som du kanske sett av mina inlägg och länkar har inte SP/DIF någon felkorrigering alls, så där kan mycket intressant hända. Det används ju till ljud så audiofilerna kanske har det som referenspunkt för vad som kan gå fel? Isf har de en legitim anledning till att vara intresserade av undermåliga kablar och åtföljande överföringsfel/interpolering.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Jösses... nog för att jag alltid haft fördomar mot audiofiler, men detta tar priset.

Du har fördomar och du erkänner det, respekt för att du erkänner det i alla falll.

Nej allvarligt, man skall inte dra alla över en kan, det har du garanterat hört massvis av gånger förr men det tål att upprepas. Audiofil, definiera audiofil tack? Det finns massvis av audiofiler, en del ganska jordnära medans andra är ute och svävar i det blå titt som tätt.

Alla är inte ute på hal is för jämnan, jag känner en del som inte fjollar sig överdrivet mycket, är extremt kunniga och får oss oss allra flesta att framstå som riktiga blåbär när det jämförs kunskaper inom det området! De plöjer ner normala årsinkomster i sitt välljud på löpande band, fast mestadels där det gör störst nytta då såklart.

Skrivet av r3mpuh:

Samma personer som köper guld platerade bild kontakter.

Guldplätering används ofta som ett försäljningstrick. Det har ingen direkt påverkan på ljudet i sig vad jag känner till, men det har hyffsat bra konduktivitet. Dock inte lika bra som koppar, däremot så är det bra mot oxidation och därmed kan man bibehålla överföringen på sikt. Dock är det extremt tunna lager som inte tål i och ur dragning för jämnan.

Skrivet av OFZ:

Blir så trött på sånt här.
Bra sugen på att anmäla idioten på elgiganten som ljuger om hur viktigt det är med HDMI-kabel för tusen spänn.

Känner mig splittrad i ämnet, vad är rätt och vad är fel här? Någon/några meter hdmi är ofta hugget som stucket (förutom kontakten), skall du tex dra en 15 lång hdmi kabel till en högupplöst källa så köper inte jag ett styvt, supertunnt lakritssnöre utan skärm på Konsum för nån hundring, händer bara inte då det är att be om problem! Jag betalar lätt en tusing utan protest för en 10-15 meter lång hdmi till full hd projen, varför inte? Det finns fler saker att tänka på också, svagaste länken i detta fallet sitter oftast i övergången mellan kontakt och kabel och dessutom så tycker jag att kontakten i sig alltid skall sitta som gjuten i apparaten den är instucken i (gärna med skruv). De billigaste lakritssnörenas kontakter kan inte jämföras med en kontakt av hög kvalitet, vill ju inte heller att kretskortet innanför kontakten på tex tv´n brytas av pga en glappande skitkontakt heller. Lagom är ofta bäst tycker jag, skit i lakrits och lägg på nån hundring för en vanlig Supra eller annan kabel i den klassen så är du i hamn.

Jag har haft massor av problem med hdmi kablar, främst då dem med lite längd på och visst kan man få störningar så att bilden får någon artefakt av något slag. Inte på samma sätt som en analog kabel där försämringen sker mer gradvis och ofta är det ju allt eller inget med digital överföring, dock inte alltid. Sparklies, blocking och allt vad det kalls för är inget jag är vidare insatt i helt ärligt, men visst har jag upplevt "artefakter" med digital överföring alltid.

Det finns två sidor av myntet, de som överdriver och kastar pengar i sjön och upplever massor av "underbar placebo" , sen har vi den sidan som hellre köper billigaste lakrits som finns och ofta får handla en ny lakrits när den första inte fungerade tillfredsställande och lik förbannat hamnar på slutnota a la Supra.

Sata kablar vet jag inte hur det kan påverkas faktiskt, måste medge att det låter skumt på dessa korta längder? Men jag tänker inte försöka göra mig lustig över det heller i min okunnighet, som så många andra helt ovetandes säkert redan gjort vid det här laget (har inte följt råden noga).

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade så kan jag rekommendera en video från en av utvecklarna av HDMI där de förklarar vad som händer med den digitala signalen, och skillnaden mellan att skicka en signal med hög bandbredd eller låg bandbredd.

Han går också igenom vad de utvecklar i sändare och mottagare för att motverka den degradering som sker av den digitala signalen.

Vill man inte se hela så spola till ungefär mitten så kommer det mest intressanta.

HDMI :: Resources :: Videos

Permalänk
Skrivet av chiz:

För de som är intresserade så kan jag rekommendera en video från en av utvecklarna av HDMI där de förklarar vad som händer med den digitala signalen, och skillnaden mellan att skicka en signal med hög bandbredd eller låg bandbredd.

Han går också igenom vad de utvecklar i sändare och mottagare för att motverka den degradering som sker av den digitala signalen.

Vill man inte se hela så spola till ungefär mitten så kommer det mest intressanta.

HDMI :: Resources :: Videos

Går han även igenom att deras affärsidé går ut på att lura opålästa konsumenter?
Hoppas de kommer till det varma sköna stället när de dör

Permalänk
Medlem

Undrens tid är aldrig förbi, på den tiden det bara fanns svartvit Tv så gick folk på att om man drog en nylonstrumpa över Tv´n så blev det färg Tv.
Man ska aldrig förvånas över människans vilja att låta sig luras

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

du menar att han hör saker som inte som inte riktigt finns , och att han behöver vård ?

nä det här var roligt att läsa såhär på natten

Placebo på verkar alla människor och det är inget man behöver vård för. Snarare kunskap och insikt i hur vi själva fungerar så vet när vi blir lurade av våra egna sinnen.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Inom audiofilkretsar är det känt att även digitalkablar gör skillnad på ljudkvalitet. Jag har aldrig hört någon som kan förklara varför, men det är några som har berättat att de bytte digitalkabeln till en sämre under en lyssningssession utan att meddela lyssnarna. De sa att de direkt undrade vad som hade hänt med ljudet.

Jag själv har liknande erfarenheter, men kan i detta fall inte utesluta en placeboeffekt.

Permalänk
Medlem

Själv är jag av inställningen att om man själv upplever de som bättre så är de fine att slösa pengar på de så länge de inte går ut över någon annan.

Man har väl inte alltid sakliga grunder för det man gör? Jag köpte nyss en ny bil och de är väl samma där, varför valde jag bli A när B och C också fyller alla kraven jag hade? Ibland går man på känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrPepper:

Själv är jag av inställningen att om man själv upplever de som bättre så är de fine att slösa pengar på de så länge de inte går ut över någon annan.

Man har väl inte alltid sakliga grunder för det man gör? Jag köpte nyss en ny bil och de är väl samma där, varför valde jag bli A när B och C också fyller alla kraven jag hade? Ibland går man på känslan.

Det är väll bättre att i så fall skänka pengarna till välgörenhet istället för att slänga massa extra pengar på nått som inte gör någon egentlig skillnad?
*just saying*

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pucko100:

Inom audiofilkretsar är det känt att även digitalkablar gör skillnad på ljudkvalitet. Jag har aldrig hört någon som kan förklara varför, men det är några som har berättat att de bytte digitalkabeln till en sämre under en lyssningssession utan att meddela lyssnarna. De sa att de direkt undrade vad som hade hänt med ljudet.

Jag själv har liknande erfarenheter, men kan i detta fall inte utesluta en placeboeffekt.

Då måste de haft en trasig kabel för så länge kabeln är hel så går all data fram oförändrad oavsett prislapp. Det finns ju dock fall då billiga kablar presterar sämre och man kan få en märkbar skillnad. Det klassiska exemplet är långa HDMI-sladdar. Är sladden för lång så tappar man signalstyrka plus att det blir känsligare med störningar. Då får man bitfel som resulterar i en korrupt bild. Så hör du skillnad på en dyr och en billig kabel är det dags att köpa en ny billig kabel för den har gått sönder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko100:

Inom audiofilkretsar är det känt att även digitalkablar gör skillnad på ljudkvalitet. Jag har aldrig hört någon som kan förklara varför, men det är några som har berättat att de bytte digitalkabeln till en sämre under en lyssningssession utan att meddela lyssnarna. De sa att de direkt undrade vad som hade hänt med ljudet.

Jag själv har liknande erfarenheter, men kan i detta fall inte utesluta en placeboeffekt.

Konstigt att så många audiofiler alltid har den typen av berättelser men när det faktiskt kommer till riktiga blindtester aldrig kan höra skillnad.

Det har gång på gång bevisats att det handlar om placeboeffekt.
Även när det gäller en mängd analoga kablar så är det placeboeffekten som gör den klart största skillnaden i dom allra flesta fall.