Problem vid boot och coil-whine efter automatisk överklockning, hjälp!

Permalänk
Medlem

Problem vid boot och coil-whine efter automatisk överklockning, hjälp!

Jag har ett gigabyte-moderkort med smart quick boost, en automatisk överklockningsfunktion som man kommer åt i touch-bios inne i windows. För att fixa lite extra fps vid gaming valde jag att sätta klocken på Turbo, 4,33 GHz, BCLK 103 MHz, på min I5 2500k processor. När jag rebootade datorn fick jag ett varningsmeddelande om klockhastigheten och volten.

När jag spelar (belastar cpu, ram och gpu) finns nu ett knarrande coil-whine, trots att jag stälde tillbaka quick boosten till default. Dessutom uppstår problem när jag bootar datorn då den startar i 5 sekunder, för att sedan stängas av och boota igen. Jag har försökt undersöka exakt var ifrån knarrandet kommer men har inte lyckats hittills. Jag har också försökt sätta tillbaka alla bios-inställningar till default, men alternativen för det är fail-safe default eller optimized default och ingen verkar ge rätt värden.

Hur blir jag av med knarrandet, problemen vid boot och hur får jag tillbaka mina gamla värden?

Skulle vara grymt tacksam för hjälp!

Vill tilläga att jag använt smart quick boost flitigt innan jag formaterade om datorn och adderade mer ram, men nu fick jag varningsmeddelande vilket inte hänt förr.

Permalänk
Medlem

Tjena.

Vad har du för moderkort? Generellt sett föredrar jag att göra alla inställningar direkt i BIOS och inte använda något program i Windows. Exempelvis CPU Ratio till 36, enable Turbo och Turbo Ratio till 43.

Först kan du testa att köra utan Turbo (sätt Turbo ratio till Auto och sätt Turbo till Disabled) med Cpu Ratio 43 tillsammans med BCLK 103 tills du är 100% säker på att du har en stabil klock och så låg vcore som möjligt. Glöm inte att stänga av windowsprogrammet.

Rebooten vid start är oftast pga minnena.