Blockera nätåtkomst för program Airport.

Permalänk
Medlem

Blockera nätåtkomst för program Airport.

Hej käre SC!
Nu har jag fått nog, mitt nät går ner flera gånger om dagen. Jag misstänker starkt att det är eftersom min bror har diverse spelservrar uppe på vårt nätverk. Hur stoppar jag dessa program från att nå ut på internet?
Jag har full tillgång till inställningar på nätverket som är på en Air port-enhet men låter gärna bli att pilla på hans dator.

Permalänk
Medlem

Är det du som betalar internet till att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Är det du som betalar internet till att börja med?

Detta känns lite OT men: Om frågan är om jag betalar för vår internetåtkomst så är svaret ja.

Permalänk
Medlem

Vad har han för servrar uppe? tex Counter-Strike 1.6 kör på 27015 och det borde gå att spärra den porten?

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCarN:

Vad har han för servrar uppe? tex Counter-Strike 1.6 kör på 27015 och det borde gå att spärra den porten?

Tack för ett seriöst svar!
Det är någon form av minecraft server, vet att det är ett utomstående program han använder. Vilken port det går på vet jag inte, men detta borde gå att googla fram. Problemet är bara att jag inte vet hur man spärrar detta på vår router (time machine).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99-99:

Tack för ett seriöst svar!
Det är någon form av minecraft server, vet att det är ett utomstående program han använder. Vilken port det går på vet jag inte, men detta borde gå att googla fram. Problemet är bara att jag inte vet hur man spärrar detta på vår router (time machine).

Enligt minecrafts wiki är det port 25565, tyvärr har jag ingen aning om hur man blockerar porten i din router:/

Testa att köra någon portscanner som scannar din brors ipadress

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av erCarN:

Enligt minecrafts wiki är det port 25565, tyvärr har jag ingen aning om hur man blockerar porten i din router:/

Testa att köra någon portscanner som scannar din brors ipadress

Åter igen tack!

Jag vill gärna låta bli att spärra all nätåtkomst för honom.

Någon?

Permalänk

Han har ju "öppnat" just den porten för att folk ska kunna spela på hans server. Det enklaste i ditt fall är att prata med honom. Funkar inte det så byt lösenord på din AirPort-router och ta bort port-forwardingen.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Han har ju "öppnat" just den porten för att folk ska kunna spela på hans server. Det enklaste i ditt fall är att prata med honom. Funkar inte det så byt lösenord på din AirPort-router och ta bort port-forwardingen.

Kan jag inte stänga denna port?
Tror knappast att han kan öppna den manuellt.

Permalänk
Skrivet av 99-99:

Kan jag inte stänga denna port?
Tror knappast att han kan öppna den manuellt.

Jo, han kan göra just precis det. Om inte du eller någon annan har öppnat den porten så är väl chansen rätt stor att det är han?

Vet du hur en router fungerar? För att kunna starta servrar på ditt nätverk som folk kan ansluta sig till så måste det till en så kallad portforward. I normala fall så är alla portar "stängda" (dvs icke-portforwardade), när man installerat t.ex sin minecraft-server så får man logga in i routern och lägga in den/dem porten/portarna som då i det här fallet minecraft kommunicerar med. I portforwardingen så ställer man även in vilken dator på det lokala nätverket trafiken på den porten ska dirigeras till.

Hoppas du förstår bättre nu varför det nog är lättare för dig att prata med din bror. Lycka till.

Visa signatur

Argaste