Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ok. Sitter med en U2711 på jobbet nu. Rev A11. Kan konstatera att AG:n är rätt stark, starkare än på min gamla 2007WFP. Man ser små kristaller på vita ytor. Älskar dock upplösningen, blev ännu mer sugen på att köpa en ny.

EDIT: Den är också gulare i nedre vänster hörn. Trist

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ok. Sitter med en U2711 på jobbet nu. Rev A11. Kan konstatera att AG:n är rätt stark, starkare än på min gamla 2007WFP. Man ser små kristaller på vita ytor. Älskar dock upplösningen, blev ännu mer sugen på att köpa en ny.

EDIT: Den är också gulare i nedre vänster hörn. Trist

fick hem en u2711 igår och även den är överdrivet stark antiglare på.. varför i helevete använder dom den? i övrigt är skärmen riktigt!!!! trevlig.
blir att skicka tillbaka...

och var får alla tag på sina asus pb278q? finns inte en butik på prisjakt som har den i lager...

Permalänk

Vilken dröm denna skärm vore om den hade 3D (alltså 120 hz).

Jag börjar undra OM vi NÅNSIN kommer få se en IPS skärm som har 3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

fick hem en u2711 igår och även den är överdrivet stark antiglare på.. varför i helevete använder dom den? i övrigt är skärmen riktigt!!!! trevlig.
blir att skicka tillbaka...

och var får alla tag på sina asus pb278q? finns inte en butik på prisjakt som har den i lager...

Om du köper en ny Dell U3011 så får du samma ag filter som på u2713. Jag läste på ett amerikanskt forum om en kille som köpte en ny U3011 med REV:07 och han märkte direkt när han slog på den att ag filtret var MYCKET mildare än REV:05 som han tidigare hade men skickade tillbaka pgr av ag filtret. Han beställde därför ännu en och fick samma revision med samma MILDARE ag- filter. Han kontaktade då en som han känner på Dell och denne konstaterade att REV:07 och uppåt hade samma ag filter som nya U2713.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om du köper en ny Dell U3011 så får du samma ag filter som på u2713. Jag läste på ett amerikanskt forum om en kille som köpte en ny U3011 med REV:07 och han märkte direkt när han slog på den att ag filtret var MYCKET mildare än REV:05 som han tidigare hade men skickade tillbaka pgr av ag filtret. Han beställde därför ännu en och fick samma revision med samma MILDARE ag- filter. Han kontaktade då en som han känner på Dell och denne konstaterade att REV:07 och uppåt hade samma ag filter som nya U2713.

Låter ju nice... Men att lägg 5k extra för att få ett behagligare antireflex filter, ne då känns det roligare att spendera dom någon annan stanns, får hem en asus pb278q idag och ska jämnför med dell u2711 då jag har båda hemma nu, blir en trevlig kväll att se fram imot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Låter ju nice... Men att lägg 5k extra för att få ett behagligare antireflex filter, ne då känns det roligare att spendera dom någon annan stanns, får hem en asus pb278q idag och ska jämnför med dell u2711 då jag har båda hemma nu, blir en trevlig kväll att se fram imot!

Testa gärna BLB och ta bilder, är sjukt intresserad av hur dom skärmarna står sig mot varandra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Xarl: Jippi, betygsätt dem mot varandra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Låter ju nice... Men att lägg 5k extra för att få ett behagligare antireflex filter, ne då känns det roligare att spendera dom någon annan stanns, får hem en asus pb278q idag och ska jämnför med dell u2711 då jag har båda hemma nu, blir en trevlig kväll att se fram imot!

Ja men å andra sidan får du en högre upplösning och mycket större skärm. Här är en jämförelse med en 27 tum

http://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-30-inch-16x10

En 29 tums 16:9 skärm får även den plats i en 16:10 30 tums skärm kolla jämförelsen

http://www.displaywars.com/29-inch-16x9-vs-30-inch-16x10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Recensionen var ju inte direkt lovande, jag trodde det skulle vara en bättre skärm.

Permalänk
Medlem

Fanns lite ups and downs. Responsiv, bra AG och bra svärta. Inte perfekt färgåtergivning etc. Nu vill vi se Swec-pöjka' ta sig en vända ner i monitorträsket och ge sin dom.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tyckte att recensionen gav den rätt bra betyg. Det beror ju lite på vad du ska använda den till. Proffesionellt njaaa. Men för den "vanliga" användaren som vill ha en högupplöst allroundmonitor till ett helt ok pris.

Tror jag själv kommer köpa en faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitek:

Tyckte att recensionen gav den rätt bra betyg. Det beror ju lite på vad du ska använda den till. Proffesionellt njaaa. Men för den "vanliga" användaren som vill ha en högupplöst allroundmonitor till ett helt ok pris.

Tror jag själv kommer köpa en faktiskt.

Håller med. Och stirra er inte blinda på att den va dåligt kalibrerad från fabrik, det kan skilja hur mkt som helst mellan olika exemplar. Om man vill va lite seriös när det gäller färger så kommer man inte ifrån att kalibrera med en kalibrator, och dessa kostar inte många kronor nu för tiden. Bra investering i min mening.

Det jag blev besviken på är dels att ljusstyrkan regleras med puls, och att det inte finns nån Usb-hub. Å andra sidan va BLB bra, iaf på dettaexemplar. Så denna skärmen bör man helt klart överväga. Synd att allt ska va i svart bara, hade inte tackat nej till en vit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vilken dröm denna skärm vore om den hade 3D (alltså 120 hz).

Jag börjar undra OM vi NÅNSIN kommer få se en IPS skärm som har 3D?

Tyckte ja läste att det va på G. Ska kolla upp vart ja hade hittat det när ja kommer till datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Håller med. Och stirra er inte blinda på att den va dåligt kalibrerad från fabrik, det kan skilja hur mkt som helst mellan olika exemplar. Om man vill va lite seriös när det gäller färger så kommer man inte ifrån att kalibrera med en kalibrator, och dessa kostar inte många kronor nu för tiden. Bra investering i min mening.

Det jag blev besviken på är dels att ljusstyrkan regleras med puls, och att det inte finns nån Usb-hub. Å andra sidan va BLB bra, iaf på dettaexemplar. Så denna skärmen bör man helt klart överväga. Synd att allt ska va i svart bara, hade inte tackat nej till en vit.

Skickades från m.sweclockers.com

länk till en vettig men inte för dyr kalibreringsverktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

länk till en vettig men inte för dyr kalibreringsverktyg?

Hur går det med skärmen? Va är dina intryck? Tumme upp eller ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

länk till en vettig men inte för dyr kalibreringsverktyg?

Jag använder en Pantone Huey Pro, går att få tag på för runt 700-1000kr, finns mycket på begagnadmarknaden bla på fotosidan.se brukar man kunna hitta dessa. Den har funkat tillräckligt bra för mig. Även om den kanske inte riktigt duger om man jobbar med professionella skärmar, men det kanske inte är tanken heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag använder en Pantone Huey Pro, går att få tag på för runt 700-1000kr, finns mycket på begagnadmarknaden bla på fotosidan.se brukar man kunna hitta dessa. Den har funkat tillräckligt bra för mig. Även om den kanske inte riktigt duger om man jobbar med professionella skärmar, men det kanske inte är tanken heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ofta bör man kalibrera sin skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hur går det med skärmen? Va är dina intryck? Tumme upp eller ner?

har inte haft tid att testa så mycket, men är glad för tror jag fick en skärm med lite backbleed har inte mycket alls.
detta är min första skärm med ips och det så kallade ips glow finns där men antar att det finns på alla skärmar mer eller mindre.
en sak jag kan säga är att den är behagligare att titta på än dell u2711 pga det feta antiglare skyddet. återkommer när jag fixat lite settings osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur ofta bör man kalibrera sin skärm?

Jag vet faktiskt inte exakt. Jag brukar göra det 1-2 gånger på ett år. Jag tror att det är så att skärmens karaktär ändras när den blir äldre, med minskad ljusstyrka m.m som gör att man måste kalibrera igen för att kompensera för detta. Vet inte hur CCFL belysning skiljer sig mot LED i den aspekten heller. Men det är en intressant fråga, ska se till att läsa på om det.

Om man printar mycket bilder eller beställer från lab så märker man fort om nått inte stämmer iaf, och då får man kalobrera om och provbeställa/skriva ut några testbilder igen men det blir aldrig perfekt, så man får inte va för petig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

detta är svårt... börjar gilla dellen mer och mer... en ska tillbaka på måndag, återstår att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

detta är svårt... börjar gilla dellen mer och mer... en ska tillbaka på måndag, återstår att se

En ska tillbaka? Hur handlar du då, vem erbjuder sådana förmånliga köpvillkor? Dustin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

länk till en vettig men inte för dyr kalibreringsverktyg?

X-rite har nyligen släppt en modell i Colormunki serien vid namn Colormunki Smile. Ett prisvärt och användarvänligt alternativ för den som är intresserad av att kalibrera sin skärm för icke professionellt bruk. En snabb sökning på prisjakt ger en prisbild någonstans mellan 900-1000 kr.

http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=1970

http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/27.htm#colormunki_sm...

Permalänk
Medlem

snabb utvärdering av skärmen:

jag tycker ips glow:n som är på skärmen är för påtaglig! vet inte om det är en vanesak men den är inte alls lika påtaglig på dell u2711, man kan förklara det som att i mitten av skärmen är det som en cirkel där det ser bra ut och ju mer man kommer ut mot kanterna så blir det nästan som en dimma eller vad man ska säga... om man flytta huvudet lite så förändras också glow effekten det det blir jobbigt att titta på skärmen (tycker jag) jag vet att ips/pls glow är vanligt men vs dell u2711 så är den på mitt exemplar värre.

http://www.youtube.com/watch?v=V-LxlSi9kww

dock är antireflex behandlingen på denna skärm riktigt trevlig, skulle vilja sätta på den på min dell u2711 istället!

om det är något ni undrar ställ frågan så ska jag se om jag kan svara på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

snabb utvärdering av skärmen:

http://www.youtube.com/watch?v=V-LxlSi9kww

om det är något ni undrar ställ frågan så ska jag se om jag kan svara på den.

Tackar för upplägget av filmen!

Vilken inställning hade du vid filmingen gällande ljusstyrka, kontrast, färgtemperatur och gamma?

Flimmret som kan skönjas i filmen (kanske mest påtagligt när kameran förflyttas), är det skärmens uppdateringsfrekvens eller PWM-kontrollen av ljusstyrkan som kameran fångar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Tackar för upplägget av filmen!

Vilken inställning hade du vid filmingen gällande ljusstyrka, kontrast, färgtemperatur och gamma?

Flimmret som kan skönjas i filmen (kanske mest påtagligt när kameran förflyttas), är det skärmens uppdateringsfrekvens eller PWM-kontrollen av ljusstyrkan som kameran fångar?

Det där är väl inte den skärmen ;)?

Filmen är från 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitek:

Det där är väl inte den skärmen ;)?

Filmen är från 2011

He He Får skylla på att John Blund var närvarande och gjorde mig okoncentrerad

Det stör mig att så många butiker saknar skärmen på lager (endast ProShop och WeSellCD påstås ha den i lager just nu). Vad skall en tro den kommande månaden? Små batcher som gör det till en jobbig process om en behöver byta skärm pga bristande kvalitet är inget att se fram emot. Bara en sådan sak får mig att titta lite extra på Dell som har skärmarna i många butiker samt en riktigt bra support. Men men, bra saker är värt att vänta på....

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

He He Får skylla på att John Blund var närvarande och gjorde mig okoncentrerad

Det stör mig att så många butiker saknar skärmen på lager (endast ProShop och WeSellCD påstås ha den i lager just nu). Vad skall en tro den kommande månaden? Små batcher som gör det till en jobbig process om en behöver byta skärm pga bristande kvalitet är inget att se fram emot. Bara en sådan sak får mig att titta lite extra på Dell som har skärmarna i många butiker samt en riktigt bra support. Men men, bra saker är värt att vänta på....

Jag är inte riktigt nöjd med nån av dessa nya som kommit ut. Sitter på en U2711 på jobbet, inte speciellt nöjd. 2713 verkar ha kass kvalitetskontroll och har läst samma PB278Q. Jag kanske sparar en extra slant å drar på men Eizo eller Nec istället Kommer ta hårt på sparkassan dock.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag är inte riktigt nöjd med nån av dessa nya som kommit ut. Sitter på en U2711 på jobbet, inte speciellt nöjd. 2713 verkar ha kass kvalitetskontroll och har läst samma PB278Q. Jag kanske sparar en extra slant å drar på men Eizo eller Nec istället Kommer ta hårt på sparkassan dock.

Om du är ute efter en 27" i upplösningen 2560 x 1440 med standard gamut så skulle jag rekommendera dig att lägga pengarna på en Eizo FlexScan EV2736W. Den kommer att finnas ute för konsument i slutet av november och beräknas kosta strax under 7700 kr när den lanseras.
Eizo är i nuläget den ENDA tillverkaren av skärmar som har hela sin produktionskedja förlagd till sitt eget hemland, det vill säga Japan. Detta gör att de har absolut kvalitetskontroll från början till slut.
Fråga er själva vilken skärm som ger er 10 bits LUT, högkvalitativ 8 bits panel, marknadens bästa byggkvalitet och kvalitetskontroll samt ovanpå detta 5 års garanti och en utmärkt kundservice för samma pris ? Och för den som är ute efter en högkvalitativ 24" skärm i 16:10 format finns ju även den nyss lanserade FlexScan EV2436W för drygt 4300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Om du är ute efter en 27" i upplösningen 2560 x 1440 med standard gamut så skulle jag rekommendera dig att lägga pengarna på en Eizo FlexScan EV2736W. Den kommer att finnas ute för konsument i slutet av november och beräknas kosta strax under 7700 kr när den lanseras.
Eizo är i nuläget den ENDA tillverkaren av skärmar som har hela sin produktionskedja förlagd till sitt eget hemland, det vill säga Japan. Detta gör att de har absolut kvalitetskontroll från början till slut.
Fråga er själva vilken skärm som ger er 10 bits LUT, högkvalitativ 8 bits panel, marknadens bästa byggkvalitet och kvalitetskontroll samt ovanpå detta 5 års garanti och en utmärkt kundservice för samma pris ? Och för den som är ute efter en högkvalitativ 24" skärm i 16:10 format finns ju även den nyss lanserade FlexScan EV2436W för drygt 4300 kr.

Det är precis den jag har tittat på Har dock inte kommit ut så mkt info om den än. Tror TFT-Central är på G med en review av den snart. Men 24:an verkar också intressant. Men där finns även ett gäng NEC skärmar som är bra, råder stort krig om NEC vs Eizo här på jobbet (retouch avdelning där folk kan sina grejer)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm