Permalänk

tjuvkoppla ett mobil batteri!

Tja,
någon kunnig på elektronik som skulle kunna förklara för mig hur jag skall kunna ladda ett mobil batteri på något annat sätt än att ha det i mobilen?
För kan inte ladda batteriet i mobilen och jag skulle köpa en ny ikväll av en men min mobil dog och jag kan inte ladda den.

Så någon som har ett snabbt och lätt sätt att ladda batteriet utanför telefonen?

//Fallenfate

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallenfate:

Tja,
någon kunnig på elektronik som skulle kunna förklara för mig hur jag skall kunna ladda ett mobil batteri på något annat sätt än att ha det i mobilen?
För kan inte ladda batteriet i mobilen och jag skulle köpa en ny ikväll av en men min mobil dog och jag kan inte ladda den.

Så någon som har ett snabbt och lätt sätt att ladda batteriet utanför telefonen?

//Fallenfate

Hej.

Börja med att berätta varför du inte kan ladda batteriet i mobilen

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Hej.

Börja med att berätta varför du inte kan ladda batteriet i mobilen

För att den reagerar inte när jag sätter in usb i mobilen och testat massor med olika sladdar och köpte en ny för 2 timmar sedan men funkar inte ändå.
Men jag har löst det genom att klippa av en usb och ta den röda och svarta sladden emot plus och minus så har iaf 14% så bör klara mig.

Mvh
Fallenfate

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallenfate:

För att den reagerar inte när jag sätter in usb i mobilen och testat massor med olika sladdar och köpte en ny för 2 timmar sedan men funkar inte ändå.
Men jag har löst det genom att klippa av en usb och ta den röda och svarta sladden emot plus och minus så har iaf 14% så bör klara mig.

Mvh
Fallenfate

Så gjorde jag på en mobil ganska länge när jag var iväg och jobbade och bröt stiften i mobilen, ut med batteriet och tejpade dit plus och minus från laddkabeln direkt på polerna på batteriet, funkade prima
Någon hemförsäkring gäller nog inte om det sker nåt däremot, håll uppsikt på grejjerna.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Att gå förbi telefonens laddningskrets är inget att rekommendera. Batteriet kan börja brinna...

Permalänk
Medlem

Li-on ska laddas med max 4.2v och inte 5v som usb ger ut.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Li-on ska laddas med max 4.2v och inte 5v som usb ger ut.

man måste räkna ut strömstyrkan också 1400Mah delat på X när man laddar men när det är 100% så ska amperen ner till 10% i underhålls laddning

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

man måste räkna ut strömstyrkan också 1400Mah delat på X när man laddar men när det är 100% så ska amperen ner till 10% i underhålls laddning

1400Mah?

Mah = Mega ampere... (10^6)

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

1400Mah?

Mah = Mega ampere... (10^6)

om vi nu ska va smarta så glömde du hour (h).

Mega ampere hour

men normal folk förstår att man menar milli ampere hour.

dessutom så skrivs det mAh.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

Självsanering är bästa metoden.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av aekblom:

1400Mah?

Mah = Mega ampere... (10^6)

tror du på allvar att ett mobilbatteri har 1400 Mega ampere ? eller märker du bara ord ?

ojoj ja skev mah istället för mAh... om Fallenfate nu laddar Li-ion med 5v så lär han nog inte veta skillnad på milli & mega så vad spelar det för roll ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Självsanering är bästa metoden.

han kan köra stolpiller med batteriet så slipper han bli gasförgiftad

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det laddas väl också i impulser, alltså inte ström på hela tiden. Så laddas iaf mina lipo-batterier för RC bilen, det är starka impulser.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Det laddas väl också i impulser, alltså inte ström på hela tiden. Så laddas iaf mina lipo-batterier för RC bilen, det är starka impulser.

jo finns olika tekniker för laddning. men nu var ju mer diskussionen om hur korkat det är att ladda Li-ion med 5V vill man leva på försäkringskassan resten av sitt liv för att man har kemisk lunginflammation + litium förgiftning, kemiska brännskador, listan kan göras lång

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644