Asetek introducerar fjärde generationens slutna vätskekylningssystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du påstår att de färdigbyggda vattenkylningskitten inte låter något alls så har du uppenbarligen inte använd någon.

Jo, det kan jag erkänna att jag inte har använt... eller ens sett i real life. Jag har bara hört att vattenkylningssystem låter inget, och det är anledningen att folk skaffar det istället för fläktar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hoppas det är bättre än Corsairs jävla runk-kit. Gick igenom två H100, ena lät som en traktor, andra lät som en traktor plus att den gurglade massa luft. Bytte till en H80 i hopp om att den inte skulle ha samma problem, den lät som en traktor också men efter att ha gjort diod-modden (vilket man fan inte ska behöva göra på en ny produkt som kostar nästan tusen spänn) så är den knäpptyst. Första och sista gången jag väljer "färdigt" vattenkylningskit (datorn var inte till mig som tur).

Du får tänka på att tillverkarna av Corsairs H80 och H100 är CoolIT. Som är den andra tillverkaren av slutna vatten kylnings system.

Har själv en H50, som är tillverkad av Asetek, aldrig haft problem med den. Och har byggt flera system med Asetek kylare, utan några problem.

EDIT: råkade citera fel person. rättade nu

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Du skämtar va? Folk skaffar väl en vattenkylning för att slippa ljudet från fläktar, vilket innebär att vattenkylning låter ingenting, men du vill ha ännu tystare?

Du skämtar också va? Ett slutet vattenkit har 1 fläkt samt pump mot en torn kylare som har 1 fläkt så är din poäng med vad som är tystast på grund av vilka principer?

Har inte vatten kylning fläktar? Varför låter inte vattenlösningar nåt enligt dig när många har högre ljud en klassikern cm212?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag vet inte vilka block du snackar om, för med tre slangar så går vatnet åt båda hållen över blocket, vilket ger en jämnare kylning samt så flyter det på bättre! Är du säker på att du helt förstått designen?

Jag tycker något som liknar detta borde funka lika bra:

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen, D-tek körde med vattenblock med ett inlopp och två utlopp på ungefär samma sätt för närmare 10 år sen. Och det fans nog en anledning att de slutade med det

Håller med om att det ser ut som om det skulle kunna vara lödda "fenor", vet att andra vattenblock med liknande utformning av kyl delen har man sågat ut skåror med en jättefin såg för smycketillverkning och fått ett liknade resultat, frågan är väll om det fungerar bra för riktig masstillverkning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Du skämtar också va? Ett slutet vattenkit har 1 fläkt samt pump mot en torn kylare som har 1 fläkt så är din poäng med vad som är tystast på grund av vilka principer?

Har inte vatten kylning fläktar? Varför låter inte vattenlösningar nåt enligt dig när många har högre ljud en klassikern cm212?

Man behöver inte använda fläktar i ett vattenkylningssystem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iSw3de:

Man behöver inte använda fläktar i ett vattenkylningssystem

Nä men de flesta har det pga att de är små, man behöver inte fläktar vid luftkylning heller däremot har jag inte sett nått vattensystem utan pumpar och jag tvivlar på att det går att bygga eftersom det är för liten area på cpun för att få igång självcirkulation, möjligtvis med ett undantag om man använder andra vätskor än vatten, men de kräver i så fall tryck eller vakum och då bullrar ju kompressorn.
En bra luftkylare går att bygga helt utan rörliga delar, det är i princip omöjligt med vätskekylningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Man behöver inte använda fläktar i ett vattenkylningssystem

99% av gångerna behöver man fläktar, det är väldigt svårt att få en relativt välpresterande dator passivt kyld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minimupp:

Jag tycker något som liknar detta borde funka lika bra:
http://i.imgur.com/DrtEr.png

Varför då? vattnet kommer att gå i en rät linje till utsuget och då finns det flänsar som inte kommer med...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

99% av gångerna behöver man fläktar, det är väldigt svårt att få en relativt välpresterande dator passivt kyld.

Tja finns passiva radiatorer som du kan täcka burken med och då får du nog ganska enkelt kyld den, så svårt är det nog inte Handlar bara om att ha råd!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Själv är jag mer i tankarna att gå tillbaka till en rejäl luftkylare. Pumpljud, porlande vatten och sämre chassiventilation (om man av tystnadsskäl inte vill ha så många öppningar) är anledningar. Ska testa igen om nån generation och hoppas på mognare produkter

Skickades från m.sweclockers.com

Igenkänningsfaktor
Been there, done that

Tillbaka på en Noctua D-14

C

Men det är kul med utveckling.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

Nja, snarare så får man nog plats med mer mikrokanaler om man bara har en utgång som drar vatten från båda sidorna av de.

Det finns inget motsatsförhållande till antalet utgångar och antalet kanaler. Det finns inget som säger att man inte kan ha kanaler även under utflödet. Faktum är att det inte finns någon som helst korrelation mellan antalet in och utflöden och antalet mikrokanaler.

Det som händer om man har en assymetrisk design som de som länkades är att du riskerar att få en stagnant zon vilket är någon man vill undvika. Att ha två utlopp är ett sätt att undvika det samtidigt som man kan få mycket turbulens genom att trycka vatten rakt ovanifrån plus att man får en trevligare temperaturgradient och så vidare. Man lär även få något lägre tryckfall.

Men som sagt, vet inte hur relevanta de här effekterna är på så små system.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du påstår att de färdigbyggda vattenkylningskitten inte låter något alls så har du uppenbarligen inte använd någon.

Du får mer än gärna leta dig hem till mig om du vill höra på min tysta Antec Kühler H2O 620.

Vet att många gråter att pumpen ska låta m.m men då jag själv installerat och lyssnat på 3st från olika kedjor så vet jag inte om personerna i fråga gör fel eller om det rör sig om felkonstruktion.

Jag sover med datorn i samma rum och är otroligt kräsen så om min pump lät mer än en hårddisk så skulle jag märka det.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad klagar ni på om pumparna för? Har en Corsair H60, låter inte ett enda dugg från den. Låter pumpen så är den defekt och borde bytas ut.

Även om pumpen är fungerande är det bullshit att påstå att den är ljudlös.. men visst kör man den tillsammans med ett grafikkort med referenskylare och 1800RPM chassi fläktar så är den väll tyst i jämförelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Du får mer än gärna leta dig hem till mig om du vill höra på min tysta Antec Kühler H2O 620.

Vet att många gråter att pumpen ska låta m.m men då jag själv installerat och lyssnat på 3st från olika kedjor så vet jag inte om personerna i fråga gör fel eller om det rör sig om felkonstruktion.

Jag sover med datorn i samma rum och är otroligt kräsen så om min pump lät mer än en hårddisk så skulle jag märka det.

Jag har en själv så jag vet precis hur en sådan låter. Att påstå att de är helt ljudlös som den jag citerade gjorde är helt fel, jag har dock aldrig sagt att den är för högljudd för dig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag har en själv så jag vet precis hur en sådan låter. Att påstå att de är helt ljudlös som den jag citerade gjorde är helt fel, jag har dock aldrig sagt att den är för högljudd för dig personligen.

Har (själv) aldrig sagt att pumpen ska vara ljudlös, att dock säga att pumpen i fråga är högljud är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Har (själv) aldrig sagt att pumpen ska vara ljudlös, att dock säga att pumpen i fråga är högljud är fel.

Jag har aldrig skrivit att de är högljudda, även om jag personligen tycker att de är det. Jag skrev:

"Om du påstår att de färdigbyggda vattenkylningskitten inte låter något alls så har du uppenbarligen inte använt någon."

Alltså påstod jag att de inte är helt ljudlösa, vilket de inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nja, snarare så får man nog plats med mer mikrokanaler om man bara har en utgång som drar vatten från båda sidorna av de.

Nja, snarare att den uppvärmda vätskan lämnar kylblcket snabbare och därmed ger bättre kylprestanda. Detta går att orda om fram och tillbaka utan att vi kommer någonstans - bäst att vänta på några tester och dra en slutsats då när det finns hård fakta på svart och vitt från några olika källor.

Jag tror att två slangar ut kommer att påverka kylprestandan positivt, men det är bara vad jag tror. Låter logiskt i mina öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om Asetek (eller den andra) hade tagit fram en alternativ serie med fokus på låg ljudnivå i första hand, med en ordentligt ljud- och vibrationsisolerad pump.

Kanske skulle tipsa Asetek om det, om de nu aldrig tänkt på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Så det här är vad nzxt kraken är? Om jag fattat rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

99% av gångerna behöver man fläktar, det är väldigt svårt att få en relativt välpresterande dator passivt kyld.

Går bra med två 120 radiatorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Du skämtar va? Folk skaffar väl en vattenkylning för att slippa ljudet från fläktar, vilket innebär att vattenkylning låter ingenting, men du vill ha ännu tystare?

Pumparna låter mkt. Samt luften genom radiatorerna.
Har en 140mm fläkt på 700 varv idag. Låter på gränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Går bra med två 120 radiatorer...

Till vilka komponenter i så fall?

Permalänk
Medlem

6950 + 2500K, fråga Arthur på coolingstuff

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt allt gnäll om att dom låter mycket? Har haft en h50 i kanske 2år och aldrig hört pumpen någon gång? Kanske var 10e uppstart hör man ett litet porlande i 1sek men det är bara mysigt

Måndags ex ni fått eller har ni hela bunten hyperacusis?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jag tycker något som liknar detta borde funka lika bra:
http://i.imgur.com/DrtEr.png

Förstår ditt tänk!

Dom flesta 99% av aktörerna på marknaden kör ju den lösningen vilket i mitt tycke är effektivast!

Den lösningen dom kör just nu(om dom kommer börja köra den dvs) Kommer innebära(iom två utgångar) Att det måste mer "tryck" för att få ut värmen.

Iaf det är känslan jag får!

Jag menar ifall det är en utgång så måste allt forceras via den men om där finns två så är inte trycket lika hårt

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFMImD:

Förstår ditt tänk!

Dom flesta 99% av aktörerna på marknaden kör ju den lösningen vilket i mitt tycke är effektivast!

Den lösningen dom kör just nu(om dom kommer börja köra den dvs) Kommer innebära(iom två utgångar) Att det måste mindre "tryck" för att få ut värmen.

Iaf det är känslan jag får!

Jag menar ifall det är en utgång så måste allt forceras via den men om där finns två så är inte trycket lika hårt

Tror att du slant till med stavningen där. Meningen blev helt retarderad. Nu har jag visserligen läst transportproecesser på universitet, men det enda som krävs här är sunt förnuft.

-> läcker vatten fortare eller långsammare ur en hink om det är två eller ett hål det läcker ut igenom?
Varför?
Jo, mottrycket blir lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

6950 + 2500K, fråga Arthur på coolingstuff

Nja, jag tror inte det. De komponenterna kommer inte precis få några speciellt bra temperaturer även med fläktar på 2x120mm radiatorer, jag finner det väldigt otroligt att det skulle fungera passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigan:

Tror att du slant till med stavningen där. Meningen blev helt retarderad. Nu har jag visserligen läst transportproecesser på universitet, men det enda som krävs här är sunt förnuft.

-> läcker vatten fortare eller långsammare ur en hink om det är två eller ett hål det läcker ut igenom?
Varför?
Jo, mottrycket blir lägre.

Skyller på att jag varit vaken lite förlänge

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Förstår inte riktigt allt gnäll om att dom låter mycket? Har haft en h50 i kanske 2år och aldrig hört pumpen någon gång? Kanske var 10e uppstart hör man ett litet porlande i 1sek men det är bara mysigt

Måndags ex ni fått eller har ni hela bunten hyperacusis?

Jag har också en H50, och mycket riktigt hörs inte pumpen normalt. Den låter mindre än en mekanisk hårddisk. Jag har också haft en defekt H70, där lät pumpen illa. Den fick jag garantibyta. Det finns stora, kraftiga pumpar för vattenkylning som är väldigt tysta. Jag har ett Swiftech Apogee Drive 2-block som är pump och CPU-block i ett. Det sitter en kraftig pump (MCP35X) på 18 Watt på blocket. Den pumpen hörs bara när den går på full effekt, men det behöver den aldrig. Vid full last går den inte ens över 50%. Alla fläktar jag har behöver inte gå på högre varvtal än 1000 RPM, och då hörs de inte särskilt. Poängen är att om man har en vettig pump låter inte pump+fläkt mer än vad fläktar för luftkylning låter. Och pricis som det finns passiva kylflänsar för luftkylning så finns det passiva radiatorer för vattenkylning. En tyst pump+en stor passiv radiator=väldigt tyst. Nackdelen är förstås som allt passivt storlek, men en passiv radiator kan man utan vidare placera utanför chassiet, det är lite svårt med en vanlig kylfläns.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.