Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Köpte en ux32vd-4002H igår.
Satte in SSD och 8 gb ram.
insåg att det inte gick att varken backa up eller fixa till sin gamla aktivering av win 8 så jag fick tag på en ny windows 8 licens billigt

Nu har jag råkat installera fel atk package och fel power4gear hybrid. så nu funkar inte fn och power4gear som det ska.
Får vänta tills imorgon när jag kommer hem för att fixa in dom sakerna

kan lägga till att det endast är lite lite blb på min skärm, samt att touchpaden sitter som ett smäck.
fläktarna låter knappt något även om jag spelar. Jämför visserligen med min gamla Alienware m14x r1 som lät som en jävla formel 1 bil så fort man gjorde något.

Bra att du bekräftar att det inte går att backa upp det medföljande Windows 8. Hur gjorde du, uppgraderade du till Windows 8 pro och fick en ISO fil med och serial key? Eller köpte du ett helt nytt Windows 8?
Vill få ordning på min idag så jag kan sätta i min SSD

Permalänk
Medlem

4002H

Har precis införskaffat min ux32vd 4002h med Win8. Kan bekräfta att jag heller inte har någon Win8-serial på laddaren. Dessutom har jag ganska mycket backlight bleed. Fyra små fläckar längst ned som inte är så störiga, men en riktigt feting i övre högra hörnet. Kommer försöka få den utbytt och hoppas att batcharna i övrigt är bättre än tidigare modell...

Permalänk
Inaktiv

Vilken torx (15, 20, 25) behöver man för att lossa skruvarna på baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vilken torx (15, 20, 25) behöver man för att lossa skruvarna på baksidan?

T5 heter de tror jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av froken:

T5 heter de tror jag.

Tack

Permalänk
Medlem

Köpte mitt ex på Media Markt idag! Överlag är jag nöjd, men upptäckte direkt när jag startade datorn och börja fippla att min skärm "blöder". Är detta normalt eller ska jag reklamera laptopen?

http://dl.dropbox.com/u/17802617/20121029_161746.jpg

Visa signatur

| Laptop : Asus UX32VD-4002H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hydrate:

Köpte mitt ex på Media Markt idag! Överlag är jag nöjd, men upptäckte direkt när jag startade datorn och börja fippla att min skärm "blöder". Är detta normalt eller ska jag reklamera laptopen?

http://dl.dropbox.com/u/17802617/20121029_161746.jpg

Det är normalt även om det ser ut som en kraftigare backlight än vad tex jag hade (och det var nog störande). Sen så blir det även en starkare illusion av problemet taget med en halvdan kamera.

Räkna med 3-5 veckor om den ska "repareras" och får du en ny direkt så är det fortfarande ett lotteri, jag skulle stå på mig om du inte är nöjd, kostar trots allt en del. Tog själv 5veckor för mig via MM och då fick jag inte ens reparerad, utan hade "turen" att få pengarna tillbaka.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Hej,

Är på väg att köpa en ASUS ZENBOOK Prime UX32VD men funderar på vad det är för skillnad på ASUS ZENBOOK Prime UX32VD-R4002V och ASUS ZENBOOK Prime UX32VD-R4002H? Någon som vet? Det enda jag kan tänkas hitta är att max ram minne skiljer där ASUS ZENBOOK Prime UX32VD-R4002H endast går att uppgradera till 6Gb med V-versionen klarar av 10Gb.
Någon som vet om detta stämmer och så fall om det är den enda skillnaden?

/D

Visa signatur

/D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolof:

Hej,

Är på väg att köpa en ASUS ZENBOOK Prime UX32VD men funderar på vad det är för skillnad på ASUS ZENBOOK Prime UX32VD-R4002V och ASUS ZENBOOK Prime UX32VD-R4002H? Någon som vet? Det enda jag kan tänkas hitta är att max ram minne skiljer där ASUS ZENBOOK Prime UX32VD-R4002H endast går att uppgradera till 6Gb med V-versionen klarar av 10Gb.
Någon som vet om detta stämmer och så fall om det är den enda skillnaden?

/D

R4002H har Windows 8, medan R4002V har Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

R4002H har Windows 8, medan R4002V har Windows 7.

Ja, det stämmer ju. Har jag inte ens kollat på eftersom det är ett mindre problem. Någon som vet något mer?

Visa signatur

/D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolof:

Ja, det stämmer ju. Har jag inte ens kollat på eftersom det är ett mindre problem. Någon som vet något mer?

Inget mer förutom små uppdateringar, har 10 gb ram i min H-modell så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberg1:

Inget mer förutom små uppdateringar, har 10 gb ram i min H-modell så..

Vilken version (H eller V) är den som kom sist? Dvs vilken är uppdateringen av den andra?

Visa signatur

/D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolof:

Vilken version (H eller V) är den som kom sist? Dvs vilken är uppdateringen av den andra?

H kom sist. V kom i somras och H kom precis nyss.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köpa R4002H då den verkar ha fått en del fixar som var problem på V modellen samt att den finns i lager hos många återförsäljare vilket gör det lätt att byta ifall den strular.

Permalänk
Medlem

För er som har installerat en SSD i denna maskin: Har ni gjort något åt iSSDn eller har ni bara låtit bli den helt och hållet? Installerade ni ExpressCache efter installationen osv? Är lite osäker över hur jag bör gå tillväga själv nämligen

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

För er som har installerat en SSD i denna maskin: Har ni gjort något åt iSSDn eller har ni bara låtit bli den helt och hållet? Installerade ni ExpressCache efter installationen osv? Är lite osäker över hur jag bör gå tillväga själv nämligen

Du ska inte installera expresscache, eftersom det är en funktion du inte behöver när du använder en ssd. Cachen är ju bara för att snabba upp den mekaniska disken.

Om du måste göra något för att använda den som lagringsdisk vet jag inte, kanske är någon inställning eller bara att formatera den som sådan disk. Det finns dock information på det både här på forumet och om du kollar forum.notebookreview.com

Permalänk
Medlem

Någon som har några uppgifter på när dom bytte ut standard iSSDn från 32gb till 24gb? Skulle behöva exakta datum då jag ligger i en liten garantitvist med ASUS och de är inte särskilt samarbetsvilliga...

Permalänk

Kan passa på att skriva lite om mitt UX32VD-R4002V. Är skitnöjd med datorn, och jag har lyckats få en utan någon backlight bleeding alls, vilket är kanonbra. Men perfekt kan jag tyvärr inte kalla den. Det mest störande är att touchpaden inte sitter helt fast. Det hörs att den "glappar" lite när man duttar på den, även fast jag lagt lite dasspapper mellan den och batteriet. Touchpad-drivrutinerna jag har installerat för tillfället ger ingen supersmooth scrollning, men jag hoppas de uppdateras. Den andra saken jag stör mig på är fläktarna som går igång väldigt fort. De låter inte en tiondel så högt som min gamla Dell XPS M1330 som jag hade förut, men fortfarande irriterande att fläktarna går igång bara man surfar eller scrollar. Även wifi-hastigheten är inte jättebra (kan vara min gamla router som inte stödjer N helt bra). Vill vara helt ovinklad och skriva för- och nackdelar med just mitt ex. Resten av sakerna är helt fenomenala. Skärmen är av en annan värld, och tangentbordet superskönt att skriva på, och med nya drivrutiner hoppas jag att fläktarna kan tämjas.

Någon som har testat olika touchpad-drivrutiner och kan rekommendera någon?

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

Reparera Win 8 på R4002H

Halloj, ny på forumet.

Jag köpte en UX32VD-R4002H förra veckan och är väldigt nöjd. Förutom att jag sabbat den. Jag tänkte klona HDDn till en SSD som jag köpt och höll på och grejade med partitionerna och lyckades göra så att den inte bootar (läs mer här). Jag gjorde naturligtvis inte någon recovery-USB innan... Jag undrar om någon vänlig själ med samma dator (eller annan dator med Windows 8 om det funkar) kan tänka sig att göra en sådan USB åt mig? D v s följa dessa instruktioner (eller andra) och zippa ihop innehållet och skicka till mig. Lite mycket begärt, men det är ju så tråkigt att sitta med en platt tegelsten...

(Och om nån undrar om jag är ute i skumma ärenden, så citerar jag sidan jag länkade till sist: "Please note that recovery drive can’t be used to install Windows 8.")

Permalänk
Medlem
Skrivet av allemargino:

Halloj, ny på forumet.

Jag köpte en UX32VD-R4002H förra veckan och är väldigt nöjd. Förutom att jag sabbat den. Jag tänkte klona HDDn till en SSD som jag köpt och höll på och grejade med partitionerna och lyckades göra så att den inte bootar (läs mer här). Jag gjorde naturligtvis inte någon recovery-USB innan... Jag undrar om någon vänlig själ med samma dator (eller annan dator med Windows 8 om det funkar) kan tänka sig att göra en sådan USB åt mig? D v s följa dessa instruktioner (eller andra) och zippa ihop innehållet och skicka till mig. Lite mycket begärt, men det är ju så tråkigt att sitta med en platt tegelsten...

(Och om nån undrar om jag är ute i skumma ärenden, så citerar jag sidan jag länkade till sist: "Please note that recovery drive can’t be used to install Windows 8.")

How to install windows 8 from a usb drive.
http://hexus.net/tech/tech-explained/software/31765-how-insta...
Du behöver en windows 8 iso. Du får komma på själv hur du får tag på en.
När du bootar upp så får du ha usbn i så att den kan köra repair så ska det förhoppningsvis fungera igen.

Permalänk

Hej

Jag köpte en UX32VD 4002V nyss och har haft den i några dagar nu. Först efter ett tag har musplattan börjat glappa lite störigt. Jag har ingen nämnvärd bleedthrough och annars fungerar den finfint. Jag köpte en V för att slippa Windows 8. Det enda störiga är att musplattan ibland slutar ta emot min rörelse. Jag kan rörar på musen jättefint och sen efter ett tag så tar det en sekund eller så innan den reagerar igen.

Kan någon konkret bekräfta att det har gjorts några som helst hårdvaruförändringar mellan V och H? Jag undrar, för om det är skillnad så tänker jag reklamera min V och byta mot en H.

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

How to install windows 8 from a usb drive.
http://hexus.net/tech/tech-explained/software/31765-how-insta...
Du behöver en windows 8 iso. Du får komma på själv hur du får tag på en.
När du bootar upp så får du ha usbn i så att den kan köra repair så ska det förhoppningsvis fungera igen.

Tack för svaret, det löste problemet med recovery-skivan! Tyvärr hjälpte det inte med grundproblemet, det verkar som att C: har pajat på nåt sätt. När man kör chkdsk får man veta att det är "corrupt master file table" på den. Så nu är frågan om jag kan installera Windows 8 från scratch och använda den medkommande licensen (alltså den som ligger i BIOS eller var det nu är)...

Permalänk
Skrivet av allemargino:

... frågan om jag kan installera Windows 8 från scratch och använda den medkommande licensen[/URL] (alltså den som ligger i BIOS eller var det nu är)...

Om du eller någon annan kommer på hur man kan göra detta, snälla dela med er!

För vad jag förstått hitills så är det ingen som bytt ut medföljande HDDn i en win8 dator till en ssd och kunnat installera ett rent windows och använda den medföljande licensen? (Har inte kollat notebookreview så noga dock)

Permalänk

Slog till på nya modellen med Windows 8 i torsdags och är väl relativt nöjd. Upplever inga problem med musplattan som en del andra beskrivit, heller inte större problem med blödande skärm. Visst syns det på några punkter längst in mot ramen om det är kolsvart i rummet och skärmen är mörk, men inget jag stör mig på utan tycker skärmen är helt grym. Fläkten har jag inte heller reagerat över.

Vad jag däremot är förvånad över är hur slö datorn är. Har jag ett par flikar öppna samtidigt som jag kör lite musik via t.ex. youtube så kan musiken ibland spraka till och låta burkig och lagga om jag är under en annan flik och scrollar. Tycker både Firefox och Chrome går riktigt trögt om man jämför med Explorer. Tyvärr stöter Explorer på problem titt som tätt och måste avslutas. Kan inte minnas när jag hade det problemet senast med Win 7. Min 3.5 år gamla bärbara dator känns raskare för surfing, eller så inbillar jag mig. Dessutom går den mekaniska hårddisken på högvarv och knastrar väldigt ofta fastän man inte arbetar med något. Läst att det skall var något övergående (indexering), men det får framtiden utvisa. Är det inget övergående får man väl försöka sig på uppgraderingen som många gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tårtjesus:

Vad jag däremot är förvånad över är hur slö datorn är. Har jag ett par flikar öppna samtidigt som jag kör lite musik via t.ex. youtube så kan musiken ibland spraka till och låta burkig och lagga om jag är under en annan flik och scrollar. Tycker både Firefox och Chrome går riktigt trögt om man jämför med Explorer. Tyvärr stöter Explorer på problem titt som tätt och måste avslutas. Kan inte minnas när jag hade det problemet senast med Win 7. Min 3.5 år gamla bärbara dator känns raskare för surfing, eller så inbillar jag mig. Dessutom går den mekaniska hårddisken på högvarv och knastrar väldigt ofta fastän man inte arbetar med något. Läst att det skall var något övergående (indexering), men det får framtiden utvisa. Är det inget övergående får man väl försöka sig på uppgraderingen som många gjort.

Kan ju säga att jag inte hade några som helst problem som gjorde att Explorer behövde avslutas, inte heller var datorn slö när man surfade. Visst gjorde det skillnad när jag satte i mer minne, men det var aldrig så illa som du beskriver det.

Permalänk
Medlem

Uppgradera minnet är att rekommendera och är väldigt enkelt. För att få ut den gamla minnesstickan så ska man trycka ned den mot moderkortet, då hoppar den upp

Permalänk
Medlem

Lång tråd nu. Har ju beställt denna UX32VD-R4002V.
Min tanke är att direkt jag får den ominstallera den och få en ren Windows installation, utan Asus tillägg, kanske även uppgradera till Win8.

Kunde man lägga Win installationen på SSD disken för att få ett snabbare OS?
.. och använda andra disken mer för lagring.

Tacksam för tips och varningar kring detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svatos:

Lång tråd nu. Har ju beställt denna UX32VD-R4002V.
Min tanke är att direkt jag får den ominstallera den och få en ren Windows installation, utan Asus tillägg, kanske även uppgradera till Win8.

Kunde man lägga Win installationen på SSD disken för att få ett snabbare OS?
.. och använda andra disken mer för lagring.

Tacksam för tips och varningar kring detta

Det går, men du måste i så fall se till att du har den SSDn som är på 32gb, för den som är på 24 är för liten. Även om Windows får plats så hamnar det vissa filer där senare när du installerar program, vilket gör att utrymmet på SSDn tar slut. Har du den på 32gb kan du kolla här: http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...

Om du inte redan gjort det är ett hett tips att sätta i mer minne. Kanske också sätta i en större SSD i stället för den mekaniska hårddisken.

Permalänk
Medlem

Har satt i en SSD i min och installerat operativsystemet på den. Men jag skulle vilja använda iSSDn som vanligt lagringsmedia, går det och hur gör jag i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyberg1:

Har satt i en SSD i min och installerat operativsystemet på den. Men jag skulle vilja använda iSSDn som vanligt lagringsmedia, går det och hur gör jag i så fall?

Här hittade jag det här: "I used diskpart to clean/delete any volume on the iSSD, then use Disk Management to Initialized the disk, then right click to Create a New Volume, and tada, 22GB of storage (This is a newer UX32VD , comes with only 24GB iSSD)".

Hoppas det hjälper.