Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Gigabyte P35 överklockningsproblem

Hej!

Jag har stora problem att överklocka min CPU. Datorn är enligt signaturen, dvs ett Gigabyte P35-DS3 moderkort med Intel E6750 Core2 processor.

Försöker ändra CPU HOST CONTROL till "enable" med men går tillbaka till "disable" oavsett vad jag ändrar för inställningar, den hoppar tillbaka till att köra original 333Mhz x 8.

Minnen är 4st Corsair XMS2 800Mhz DDR2 moduler, två av dem med version 2.1 och två med version 4.3.

Just nu prövar jag bara med de två med version 2.1 eftersom jag tidigare kört med dem utan problem i 400x8 (3,2 Ghz).

Har prövat att byta klockbatteriet, kört med ett minne, stängt av ACHI, stängt av usb mouse support, prövat olika volt inställningar osv. men varje gång händer samma sak den dubbelbootar vid första bootskärmen sen är inställningarna tillbaka på ruta ett, voltinställningar stannar dock kvar.

Har läst att fler haft liknande problem men vet inte hur vanligt det är då det här ett gammalt system numera, det verkar vara ett Gigabyte moderkorts relaterat problem, vore kul att kunna få ut lite mer ur den.

Så tacksam för alla tips jag kan få.

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC] [SSD NVMe M.2 1TB]
--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem och lade upp flera inlägg här utan resultat. Jag köpte ett nytt moderkort helt enkelt. Så det verkar vara lösningen tyvärr.

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk

Okej synd, det känns lite tråkigt att inte kunna köra minnena i det de är specificerade för och inte kunna få ut lite mer av processorn nu när det behövs. Men får ha den original tills det är dags att byta ut den. Är det någon mer som varit ute för samma sak, eller har något tips?

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC] [SSD NVMe M.2 1TB]
--Server-- [J3455-ITX]