Synology DS212J eller eget bygge?

Permalänk
Medlem

Synology DS212J eller eget bygge?

Är nu i planerna att köpa en NAS. Hade tidigare siktet inställt på en Synology DS212J, men har nu insett att det kanske är mer värt att bygga en själv?

De komponenter jag tänkt på är isåfall

Moderkort: ASUS C60M1-I (1GHz AMD C-60, 9W TDP, 6st SATA 6Gb/s)
Minne: 8GB DDR3 Corsair
Chassi: Fractal Design Node 304 (6st hårddiskplatser)
PSU: FSP Group PicoPSU 90W
OS: OpenIndiana/FreeNAS/FreeBSD

Kostar ungefär 1650 kronor (minne inte inkluderat, det har jag hemma). Plockar jag bort nätaggregatet också (har ett annat hemma) hamnar priset på 1400 kronor. Synology DS212J kostar 1590 och har sämre(?) specifikationer (långsammare, mindre minne, SATA 3Gb/s) och endast plats för 2 hårddiskar gentemot 6 ovan.

Vad säger ni? Är det mer värt att bygga en själv?

Permalänk

Jag tycker Synology fungerar bra med två diskar. RAID och två stora NAS anpassade diskar så ska det inte vara några problem.
Alla program, mobilapplikationer, gränssnitt, adminkonton, olika användare, olika behörigheter osv allt finns och är enkelt att använda. Jag vet inte om det är enkelt det är att ordna motsvarande på ett hemmabygge, men jag tycker att det är smidigt iallafall. Hoppas du hittar det som passar dig. Jag har kännedom om DS212

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Är nu i planerna att köpa en NAS. Hade tidigare siktet inställt på en Synology DS212J, men har nu insett att det kanske är mer värt att bygga en själv?

De komponenter jag tänkt på är isåfall

Moderkort: ASUS C60M1-I (1GHz AMD C-60, 9W TDP, 6st SATA 6Gb/s)
Minne: 8GB DDR3 Corsair
Chassi: Fractal Design Node 304 (6st hårddiskplatser)
PSU: FSP Group PicoPSU 90W
OS: OpenIndiana/FreeNAS/FreeBSD

Kostar ungefär 1650 kronor (minne inte inkluderat, det har jag hemma). Plockar jag bort nätaggregatet också (har ett annat hemma) hamnar priset på 1400 kronor. Synology DS212J kostar 1590 och har sämre(?) specifikationer (långsammare, mindre minne, SATA 3Gb/s) och endast plats för 2 hårddiskar gentemot 6 ovan.

Vad säger ni? Är det mer värt att bygga en själv?

Jag byggde en själv då jag tycker det är bättre för då kan man senare uppgradera nasen om det skulle behövas med kraft eller fler hårddiskar m.m.

Kolla upp FreeNas om du ska bygga egen.
Tycker FreeNas var väldigt enkelt och lätt med många funktioner

Så min åtsikt, kör på egen byggt

Permalänk
Medlem

Ett eget bygge och mer för mindre pengar känns rätt givet då. Ser framemot att leka med datorn!

Det blir det här kalaset för cirka 1400 kronor:

  • ASUS C60M1-I

  • 8GB Corsair Vengeance DDR3

  • Lian Li PC-Q08A

  • FSP Group 430W

Tänker mig att jag uppgraderar med ett Intel-NIC, ett PicoPSU och fler diskar allt eftersom.