Permalänk
Medlem

6 graders skillnad mellan kärnor 3570k

Tjenare!
försökte mig på en googling, men hittade inget konkret,
har en 3570k processor noctua nhu12p historia för att kyla den.

har ommonterat grejerna två gånger, riskorn i mitten, och även prövat med lite mer kylpasta.
har ändå en temperaturskillnad där en kärna alltid ligger ungefär 6 grader under de övriga, 27, 34, 33, 33 i skrivande stund.

bör jag montera om kylaren ytterliggare en gång, eller är det såhär det är?

edit:
sökord för nästa letande, (hade gjort att jag hittat)
temperaturskillnad temperaturdifferens olika temperaturer på processor temperaturer 3570k ivy bridge

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Tjenare!
försökte mig på en googling, men hittade inget konkret,
har en 3570k processor noctua nhu12p historia för att kyla den.

har ommonterat grejerna två gånger, riskorn i mitten, och även prövat med lite mer kylpasta.
har ändå en temperaturskillnad där en kärna alltid ligger ungefär 6 grader under de övriga, 27, 34, 33, 33 i skrivande stund.

bör jag montera om kylaren ytterliggare en gång, eller är det såhär det är?

Det är så det är.
Inget är konstigt. Har lika dant själv.

Permalänk
Medlem

Som punchline sa, så är det bara, funkar precis som det bör göra. Inte ovanligt att 1 core ligger runt 10 grader under den högsta

Min 2600K ligger just nu på:

Core1: 33
Core2: 30
Core3: 34
Core4: 23

Visa signatur

NZXT Phantom White / i7 2600K @ 4.6GHz (Corsair H80i) / ASUS Sabertooth P67 / EVGA GTX680 FTW 4GB (Arctic Accelero Hybrid) / Intel 520 Series 120GB / WD Black Edition 1.5TB / Corsair Vengeance 16GB 1600mhz CL9 (Corsair Airflow Fan) / Corsair AX850 (White sleeved cables) / BenQ XL2420T 120hz / Razer BlackWidow / SteelSeries Sensei + Razer Goaliatus Speed Edition / SteelSeries Siberia V2 Black & Gold

Permalänk
Medlem

ligger på 46-46-46-47 här men kör vatten och har lirat krävande spel hela kvällen

Permalänk
Medlem

Händer samma sak med min H70 kylning och det är helt normalt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

okej, tack för svar allihopa!

låg på en temperaturdiffning på högst en grad på tidigare i5 760, så blev lite fundersam här, den verkar även betydligt varmare än nämnda 760 processor trots lägre TDP värde och standardinställningar med automagisk upp och nerklockning, så är lite besviken. men men, processorn ska ju användas så det blir nog bra.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

okej, tack för svar allihopa!

låg på en temperaturdiffning på högst en grad på tidigare i5 760, så blev lite fundersam här, den verkar även betydligt varmare än nämnda 760 processor trots lägre TDP värde och standardinställningar med automagisk upp och nerklockning, så är lite besviken. men men, processorn ska ju användas så det blir nog bra.

Kolla på CPU temp bara, det är den som ska ligga inom en viss temp, coretemp är inte så intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

okej, tack för svar allihopa!

låg på en temperaturdiffning på högst en grad på tidigare i5 760, så blev lite fundersam här, den verkar även betydligt varmare än nämnda 760 processor trots lägre TDP värde och standardinställningar med automagisk upp och nerklockning, så är lite besviken. men men, processorn ska ju användas så det blir nog bra.

Det beror på att ivy brigde, i5 3570k i detta fall, använder trigate och en krympt tillverkningsprocess. Detta innebär kort sagt att ytan att kyla är mindre än tex. i5 760. Därför går det inte riktigt att jämföra för att det helt enkelt är svårare att kyla en mer koncentrerad yta än en större. Hoppas denna förklaring gav någorlunda svar på dina funderingar.

Läs gärna denna för mer info: http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C