Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jos765:

Är det någon som installerat Win 8 Pro på Nh532 och inte fått Black screen? Hur kör man nvidia kortet som första val?

Såg precis att det finns en ny version av Intel-grafikdrivrutinerna (9.17.10.2875) och i pdf:en med "release notes" finns följande glädjande besked med:
"Resolved issue where a black display may be seen after resuming from Standby mode"

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Jag ska ladda ner och testa för att se om problemen försvinner. Det är inte alltid skärmen blir svart, bara ibland efter omstart. Vanligtvis sätter jag datorn i sleep och skärmen funkar alltid när jag väcker den.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen skillnad här efter dessa nya drivrutiner. Avstängning fungerar. Omstart - Svart skärm.

Permalänk
Medlem

Är det ett bra pris 4600kr för en NH532 med en 128gb SSD i den är i nyskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

NU så är det återigen rea på nh532:an på cdon! Ska man köpa en eller?
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_i7-3610qm...

Jag rekommenderar den till det priset, helt klart. Kom bara ihåg att det är en budgetdator, med allt vad det innebär. Tror inte det går att hitta en lika fullmatad dator under 8k.

Om man överklockar grafikkortet får man en kompetent bärbar speldator (klockar upp mitt kort till 900 MHz när jag spelar, utan problem. Går nog att klocka högre). Men läs tidigare i tråden om tangentbordet, om du planerar spela många FPS-spel (vissa tangentkombinationer funkar inte).

Edit: Enda stora nackdelen är de usla högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geeknoob:

Är det ett bra pris 4600kr för en NH532 med en 128gb SSD i den är i nyskick.

Ett superkap. Speciellt om det är den med i7 och bluray. Du borde även få med 500 gb-disken som satt i från början. Finns plats för två hårddiskar.

Permalänk

Ljudnivå?

Någon som vet om datorn är hyfsat tyst eller om fläkten bullrar när den väl kör i gång?

Permalänk
Medlem

Undrar också över ljudnivå på denna dator vi lite spelande, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossie1973:

Någon som vet om datorn är hyfsat tyst eller om fläkten bullrar när den väl kör i gång?

Tycker inte den låter speciellt mycket när den går för fullt, låter mindre än min gamla stationära på idle
Vid normal surf/video så går fläkten inte igång alls (=knäpptyst om man har SSD)
Vid mer krävande surf eller enklare spel så går fläkten på lägsta varv (=hörs om det är knäpptyst i rummet men inte annars)

För att få upp den på högsta var så är det krävande spel, filmkonvertering, ... som gäller. Känns som om kylningen faktiskt fungerar riktigt bra!
Funderar i alla fall på att skaffa en kylplatta då jag använder min som stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

Tycker inte den låter speciellt mycket när den går för fullt, låter mindre än min gamla stationära på idle
Vid normal surf/video så går fläkten inte igång alls (=knäpptyst om man har SSD)
Vid mer krävande surf eller enklare spel så går fläkten på lägsta varv (=hörs om det är knäpptyst i rummet men inte annars)

För att få upp den på högsta var så är det krävande spel, filmkonvertering, ... som gäller. Känns som om kylningen faktiskt fungerar riktigt bra!
Funderar i alla fall på att skaffa en kylplatta då jag använder min som stationär.

Då är din tystare än min. Har du i7 eller i3?

Fläkten går igång stup i kvarten i idle/lätt surf på min i7:a, dock på lägsta läget. Det hade varit bättre om den gick konstant på ännu lägre varv. Jag kanske får ta mig i kragen och ta bort kylaren och byta kylpasta för att få en knäpptyst dator. Nån annan som tagit bort kylaren och kan komma med tips?

Men kylapparaten gör sitt jobb och låter inte mer än på andra bärbara datorer när den arbetar under last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jos765:

Tyvärr ingen skillnad här efter dessa nya drivrutiner. Avstängning fungerar. Omstart - Svart skärm.

Ja jag fick samma problem tyvärr.

Dessutom funkar inte Netflix-appen, får felkod W8158 som menar att grafikdrivrutinerna är för gamla(?). Kan någon annan av er som kör Windows 8 testa om ni får igång Netflix (Windows Store-versionen)?

EDIT: Netflix-problemet berodde på att jag hade senaste Nvidia-beta-drivrutinerna istället för WHQL. Funkade bra efter att jag nergraderade till senaste icke-beta-drivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Då är din tystare än min. Har du i7 eller i3?

Har I7:an med SSD och 12GB minne. Kan det vara HDn? Innan jag bytte till SSD så lät HDn mer när den drog igång än fläkten på lägsta varv

Permalänk
Medlem

Har I7:an med SSD och 12 GB minne jag med tycker den inte låter så mycket i något läge. Har felanmält den svarta skärmen vid omstart i Win 8 Pro till MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jos765:

Har I7:an med SSD och 12 GB minne jag med tycker den inte låter så mycket i något läge. Har felanmält den svarta skärmen vid omstart i Win 8 Pro till MS.

Vet inte om det hjälper men har du provat att installera senaste BIOS?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Har senaste BIOS men går det att installera den en gång till? Vill prova ominstallera den då jag installerade den senaste versionen i win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

Har I7:an med SSD och 12GB minne. Kan det vara HDn? Innan jag bytte till SSD så lät HDn mer när den drog igång än fläkten på lägsta varv

Ja, hårddisken väsnas väldigt mycket. Har bytt till SSD jag med, så det är inte den jag störs av längre.

Kylaren verkar sitta med ett fåtal skruvar, men sen vet jag inte om det är nån mer skruv under kanten till utblåset eller om det är nåt visst handgrepp som behövs för att lirka ut kylaren. Är det nån som har testat?

Ett annat alternativ vore om det fanns nåt fläktstyrningsprogram som funkar så att man manuellt kan justera fläkthastigheten. Har testat några men inget verkar funka på detta chipset/cpu/sensorer.

Permalänk

Har precis beställt NH532 med en SSD. Hur är enklast att lägga över windows på den? Är det bara att använda norton ghost som man får med (128 Samsung 830 Laptop)? Finns det bättre sätt?

Jag fick en rabattkod av CDON på 50 kr och undrar om det vore värt att lägga den på mer ram. Den har ju 6 gb (4+2) nu men jag funderar på att byta 2:an mot en till 4:a, så att det blir totalt 8 gb. Behövs det och är det värt 120 kr som det kostar med rabattkoden? Här är länk, funkar det i datorn öht?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Blurayspelaren kör Slim SATA (13pin) som ODDs i laptops brukar använda?

Funderar nämligen på att ta ut blurayspelaren och stoppa i en till HDD med hjälp av en ODD Caddy och för de tillfällen då jag behöver ODDn så använder jag bara den här Slim SATA till eSATA/USB-combo.

Någon som vet?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget svar, men vill bara kolla att du vet att det redan finns plats för två hårddiskar. Eller ska du ha tre hårddiskar i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Jag har tyvärr inget svar, men vill bara kolla att du vet att det redan finns plats för två hårddiskar. Eller ska du ha tre hårddiskar i datorn?

Hehe, japp. Har 120GB SSD och 500GB HDD men jag börjar redan få ont om plats.
Eftersom jag inte använder Blurayspelaren så ofta så tänkte jag att jag lika gärna kan slänga in en till HDD. När jag väl behöver använda skivor så kopplar jag bara in ODDn externt via sladd, så får den ligga i datorväskan när jag inte behöver den.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Fick hem min i7 nh532 igår, har bara hunnit känna lite på den men är än så länge mkt nöjd. Enorm förbättring mot min gamla hp dv6. Känns gedigen och har kollat så att skärmen är ok, bluray sitter i, konstaterat att det som väsnas i datorn mest är hddn och att gt 640 le är kepler-vesionen. Ska installera om på ssd nästa vecka hoppas jag., tack för bra guider.

Undrar bara om det är värt att beställa en 4gb ram-sticka och om den jag länkat till skulle fungera. Har veckan ut att utnyttja fraktfritt från cdon och med min rabattkod blir totalpriset då bara 120 kr. Värt för 2 gig extra ram?

Eller ska jag känna lite vad jag behöver och kanske brassa på med 8*2 nån gång i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ingen som hittat lösning på problemet med svart skärm efter omstart i Win 8? Stänger man locket så hoppar det igång har jag noterat. Har senaste bios, & drivrutinerna för grafikkorten.

Permalänk

Nån som kör med nån sorts kylplatta som vill tipsa mig? Funderar på en Plexgear Twin Cool. Någon som har erfarenhet av den?

Vill inte ge mig in på att överklocka grafikkortet förrens jag har lite extra kylning.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nån som kör med nån sorts kylplatta som vill tipsa mig? Funderar på en Plexgear Twin Cool. Någon som har erfarenhet av den?

Vill inte ge mig in på att överklocka grafikkortet förrens jag har lite extra kylning.

Jag är lite sugen på denna från Cooler Master.
Väldigt smart att kunna placera 3 fläktar där man vill ha dem och den kanske till och med får plats i vissa djupare datorväskor (som min datorväska), om man lägger datorn i kylplattan och fläktarna i en av fickorna. Kanske inte är optimal att ha på sängen eller i knät men funkar säkert där också.
Här är en snabb video på plattan.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Hur gör man för att spela upp Blu-rayskivor på NH531 I7 osv.. ?
Köpa programvara? Följde det med någon skiva?

Visa signatur

//

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ahh är det windows 8 som gör att det kostar en tusenlapp extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Hur gör man för att spela upp Blu-rayskivor på NH531 I7 osv.. ?
Köpa programvara? Följde det med någon skiva?

Det följer med en skiva med PowerDVD 10, annars funkar det i VLC med lite trixande. Själv föredrar jag att rippa med MakeMKV och sen spela upp i VLC!

Permalänk
Skrivet av p1er:

Jag är lite sugen på denna från Cooler Master.
Väldigt smart att kunna placera 3 fläktar där man vill ha dem och den kanske till och med får plats i vissa djupare datorväskor (som min datorväska), om man lägger datorn i kylplattan och fläktarna i en av fickorna. Kanske inte är optimal att ha på sängen eller i knät men funkar säkert där också.
Här är en snabb video på plattan.

Den verkar trevlig, men jag letar efter någon platta som faktiskt är platt. Max 5 cm hög är mitt mål. Några jag hittat är Cooler Master Notepal X2 (4cm), Targus Chill Hub XC (2cm men för smal?) och Thermaltake Massive 23 LX (5cm)

Edit: Cooler Master Notepal X-Slim är min nya favorit. Tillräckligt bred, bra CFM och tunn. Kan man lita på Liontech om man beställer där?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Har väntat på min i över en vecka nu.
Börjar tappa hoppet om att jag ska få någon dator

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem

Vet någon om den stöder 5.1 ljud? Så den kan spela upp det alltså