Vad för sluten vattenkylning till CPU ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vad för sluten vattenkylning till CPU ska jag välja?

Hej, jag håller på att göra lite research inför mitt nästa datorbygge och har trots lite googlande och efter att läst omdömen på Prisjakt har jag svårt att komma fram till vilken sluten vattenkylning jag ska köpa till processorn. Tidigare har jag bara haft kylare av tower-modell, men jag vill nu testa på denna teknik för att få det finare inne i chassit.

Jag vill ha en modell som kyler bra för överklockning, men inte har något "rasslande" eller annat störigt ljud från pumpen som många skriver om på många olika sorter av denna typen av kylare. CPUn som skall kylas blir förmodligen en i7 2700K eller möjligtvis en i7 3770K och jag kommer att gå efter så hög 24/7 klock jag kan med rimlig vcore och temperatur. Chassit systemet kommer att byggas i är sannolikt Fractal Design Define XL som det ser ut nu.

Priset är inte så viktigt, dock så ska det vara en radiator som passar på en 120/140mm plats, dvs inte en kylare som Corsairs H100 som är större. Skriv gärna också om den/de medföljande fläkten/fläktarna är värda att byta ut för att få bättre kylförmåga och/eller tystare drift. Länk gärna isf vilken fläkt jag bör byta till då jag är väldigt dålig på fläktar.

Är det något mer ni undrar för att kunna ge bästa möjliga tips är det bara att fråga!

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Corsair h80 kör jag och är mycket nöjd, finns såklart bättre fläktar än original som är både tystare och bättre men det är jag inte så insatt i. ( brukar dock höra gott om noctuas fläktar ) någon annan går hoppa in här.

För att ge ett annat förslag verkar kuhler620 bra. Jag valde mellan dessa men tyckte h80'n hade lite bättre prestanda.( dock dyrare ):)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tack för inputen, jag har två bekanta som också de har H80 och är nöjda. Dock när jag läst lite om den modellen verkar vissa få riktigt katastrofala exemplar som rosslar och har sig, så kvalitén verkar skilja mycket mellan olika exemplar.

Att jämföra H80 mot Antec KÜHLER H2O 620 verkar inte så rättvist då H80 har två fläktar i push and pull och 620 "bara" en fläkt. Då är Antec KÜHLER H2O 920 mycket mer lik med två fläktar och ligger i ungefär samma prisnivå.

Dock har även den (och 620) fått både ris och ros vilket tyder på att även de har problem med att hålla jämn kvalitet tyvärr.

Är det så här med alla kylare av denna sort så att man är tvungen att chansa? Isf lutar det nog mot Corsair H80 + 2 riktigt bra fläktar för en push and pull-setup. Dock är då frågan vilka fläktar är det som gäller? Jag har för mig att jag läst om någon som bytte till GT Thypon 1850 rpm-fläktar till H80 och fick bättre kylning och framför allt att det blev tystare. De medföljande verkar bara vara ok på lägsta nivån, och jag som sover 2 meter från datorn som är på 24/7 är det viktigt att det inte låter som ett jetplan, men lite vanligt susande av fläktar som flyttar luft är ok om de kyler bra och ger mig bättre OC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med Antec 620 med PnP och den har fungerat riktigt bra, men nu när jag har ägt den i ungefär 3 månader så började pumpen rassla och jag hann knappt reagera innan pumpen var sönder. Men fick en helt ny efter en vecka.

Skulle jag valt så skulle jag tagit H80, bara för att det är Push n Pull på den från början, jag hade svårt att hitta rätt skruvar för att kunna fästa en extra fläkt till min 620

Visa signatur

Fractal Design R3 | Intel Core i7 2600K @3.4GHz | MSI P67A-G45B | Gigabyte GTX 570 Super Overclock | Fractal Design Newton 650W | 16gb Corsair Vengeance 1600MHz | Antec Kühler 620 | 60GB Corsair Force SSD | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Tack för inputen, jag har två bekanta som också de har H80 och är nöjda. Dock när jag läst lite om den modellen verkar vissa få riktigt katastrofala exemplar som rosslar och har sig, så kvalitén verkar skilja mycket mellan olika exemplar.

Att jämföra H80 mot Antec KÜHLER H2O 620 verkar inte så rättvist då H80 har två fläktar i push and pull och 620 "bara" en fläkt. Då är Antec KÜHLER H2O 920 mycket mer lik med två fläktar och ligger i ungefär samma prisnivå.

Dock har även den (och 620) fått både ris och ros vilket tyder på att även de har problem med att hålla jämn kvalitet tyvärr.

Är det så här med alla kylare av denna sort så att man är tvungen att chansa? Isf lutar det nog mot Corsair H80 + 2 riktigt bra fläktar för en push and pull-setup. Dock är då frågan vilka fläktar är det som gäller? Jag har för mig att jag läst om någon som bytte till GT Thypon 1850 rpm-fläktar till H80 och fick bättre kylning och framför allt att det blev tystare. De medföljande verkar bara vara ok på lägsta nivån, och jag som sover 2 meter från datorn som är på 24/7 är det viktigt att det inte låter som ett jetplan, men lite vanligt susande av fläktar som flyttar luft är ok om de kyler bra och ger mig bättre OC.

Skickades från m.sweclockers.com

Originalfläktarna du får med är bara att slänga direkt oavsett system om tystnad är vad du är ute efter, har prövat alla dom som säljs på svenska marknaden. Angående kvalitén så är det hela ett stort lotteri faktiskt. Har fått en bra 920 och en bra 620 men även fått en dålig h80 och en dålig 620. det enda man kan göra är att hoppas på det bästa och lämna in om den inte fungerar som den ska.

Favoriten hittills är nog en fungerande 920 då jag verkligen avskyr slangarna på h80:n och dessutom så känns pumpen lite bättre sammansatt än h80:n.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Just for the record.

Flesta luft kylare runt 600kr kylar bättre och tystare än H100. Noctua d14, Thermaltake Archon / silver arrow, Phantek. Pick n choose.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Originalfläktarna du får med är bara att slänga direkt oavsett system om tystnad är vad du är ute efter, har prövat alla dom som säljs på svenska marknaden. Angående kvalitén så är det hela ett stort lotteri faktiskt. Har fått en bra 920 och en bra 620 men även fått en dålig h80 och en dålig 620. det enda man kan göra är att hoppas på det bästa och lämna in om den inte fungerar som den ska.

Favoriten hittills är nog en fungerande 920 då jag verkligen avskyr slangarna på h80:n och dessutom så känns pumpen lite bättre sammansatt än h80:n.

Ok, tack för infon - det är verkligen bra att höra från någon som själv har erfarenhet av flera av modellerna!

Hur stor skulle du säga att kylprestandan mellan 620 och 920 är i praktiken? Är 920 mycket större och otympligare än 620, och likvärdig med H80 bortsett från slangarna?

En del verkar också tycka att dessa är svåra att montera - är alla likvärdiga på den punkten eller är det någon som är smidigare än de andra? Jag har aldrig monterat en sådan här kylare förut, men jag tycker att det knappast kan bli pilligare än att få dit en stor otymplig tower-kylare då jag minns att min nuvarande Noctua var en riktig pain in the ass att montera själv vad jag kommer ihåg.

Det jobbiga är att jag verkligen inte vill behöva köra en RMA/DOA om jag får en nitlott, det lär ju ta några dagar minst att få hem ett nytt exemplar, närmare 1 vecka förmodligen och jag har ingen större lust att vara utan dator den tiden. Därför funderar jag tom på om man ska betala 800 kronor för att Inet ska bygga ihop och testa datorn och kylaren så att man iaf vet att sakerna fungerar från start och så får man hoppas på att kylaren inte lägger av efter ett tag. Men då missar man det roligaste nästan med att bygga ihop datorn hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zeleni:

Just for the record.

Flesta luft kylare runt 600kr kylar bättre och tystare än H100. Noctua d14, Thermaltake Archon / silver arrow, Phantek. Pick n choose.

http://www.xbitlabs.com/images/coolers/corsair-h100/zdiagrt-x...

Jo, jag är medveten om att rejäla tower-kylare av bra modeller presterar bra och bättre i vissa fall. Dock vill jag nu slippa ha en stor klump mitt i datorn, det ser mycket bättre ut med ett slutet H2O system tycker jag, och de ska definitivt prestera tillräckligt bra för min överklockning.

Jag kommer framför allt att spela, surfa och se serier/film med datorn så vilken CPU av de två jag nämnde ska egentligen inte ens behöva någon OC, det är mer en hobby och att man vill kräma ut lite extra prestanda som förmodligen i praktiken inte kommer att göra så stor skillnad då jag spelar i 2560x1440 så GPUn kommer nog att vara det som flaskar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Varfor inte kopa en fet 140mm radiator med reservoar/pump-combo och ett billigt vattenblock for din CPU?
Da kan du utoka senare for t.ex GPU osv, + att det blir battre.

Om du ska ha flaktar till en radiator kan jag rekommendera Gentle Typhoon <1150 rpm.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Varfor inte kopa en fet 140mm radiator med reservoar/pump-combo och ett billigt vattenblock for din CPU?
Da kan du utoka senare for t.ex GPU osv, + att det blir battre.

Om du ska ha flaktar till en radiator kan jag rekommendera Gentle Typhoon <1150 rpm.

Jag vill inte ha ett traditionellt vattenkylningssystem pga att det helt enkelt blir mer jobb och att jag inte känner behovet av det + att jag är rädd för allt som kan gå fel då jag har noll erfarenhet av vattenkylning av den sorten. Då köper jag hellre en riktigt bra tower-kylare. Men som sagt så lockas jag av att ha det ganska fritt och luftigt över moderkortet. Då ser jag en sluten, färdig vattenkylning som ett bra och enkelt alternativ.

Tack för tipset på fläktar dock, är de snabbare Gentle Typhoon väldigt högljudda? Som sagt har jag läst om någon/några som haft Gentle Typhoon 1850 rpm till sina radiatorer och varit väldigt nöjda med kylning och ljudnivå mot den/de medföljande fläktarna. Chassit jag ska köpa har ju också ljuddämpande material från början + jag behöver inte ha mycket tyst, lite sus från fläktar är jag van vid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om du har en klump eller en snygg sluten vatten kylare med tanke på att du har en chassis utan fönster ?
Elektronik och vatten fungerar ej tillsammans Och den filosofien följer jag.

Men för att svara på din fråga. GT 1850 låter inte mycket alls tycker jag. Har 2x på min hyper 212.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag vill inte ha ett traditionellt vattenkylningssystem pga att det helt enkelt blir mer jobb och att jag inte känner behovet av det + att jag är rädd för allt som kan gå fel då jag har noll erfarenhet av vattenkylning av den sorten. Då köper jag hellre en riktigt bra tower-kylare. Men som sagt så lockas jag av att ha det ganska fritt och luftigt över moderkortet. Då ser jag en sluten, färdig vattenkylning som ett bra och enkelt alternativ.
Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag kopte en H100 for precis den anledning, hela moderkortet/gpu osv blir mycket svalare av att fa bort en stor towerkylare, iaf enl. mina erfarenheter.

Skrivet av aMp:

Tack för tipset på fläktar dock, är de snabbare Gentle Typhoon väldigt högljudda? Som sagt har jag läst om någon/några som haft Gentle Typhoon 1850 rpm till sina radiatorer och varit väldigt nöjda med kylning och ljudnivå mot den/de medföljande fläktarna. Chassit jag ska köpa har ju också ljuddämpande material från början + jag behöver inte ha mycket tyst, lite sus från fläktar är jag van vid

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvarr sa kan jag inte saga om Gentle Typhoon 1150 racker for t.ex en H80 radiator, men jag tror det borde fungera. For att vara pa den sakra sidan kan du kopa en Gentle Typhoon 1850 och om den ar for hogjludd/temperaturen tillater sa kan du alltid sanka den med nagon billig flaktkontroller/motstand.

Gentle Typhoon ar fan vard all hype den far, jag var riktigt skeptiskt nar jag bestallde mina men dem later mycket mindre an andra flaktar ( kor dock Noctua som chassiflaktar ).

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ok, tack för infon - det är verkligen bra att höra från någon som själv har erfarenhet av flera av modellerna!

Hur stor skulle du säga att kylprestandan mellan 620 och 920 är i praktiken? Är 920 mycket större och otympligare än 620, och likvärdig med H80 bortsett från slangarna?

En del verkar också tycka att dessa är svåra att montera - är alla likvärdiga på den punkten eller är det någon som är smidigare än de andra? Jag har aldrig monterat en sådan här kylare förut, men jag tycker att det knappast kan bli pilligare än att få dit en stor otymplig tower-kylare då jag minns att min nuvarande Noctua var en riktig pain in the ass att montera själv vad jag kommer ihåg.

Det jobbiga är att jag verkligen inte vill behöva köra en RMA/DOA om jag får en nitlott, det lär ju ta några dagar minst att få hem ett nytt exemplar, närmare 1 vecka förmodligen och jag har ingen större lust att vara utan dator den tiden. Därför funderar jag tom på om man ska betala 800 kronor för att Inet ska bygga ihop och testa datorn och kylaren så att man iaf vet att sakerna fungerar från start och så får man hoppas på att kylaren inte lägger av efter ett tag. Men då missar man det roligaste nästan med att bygga ihop datorn hehe.

Absolut inte, det handlar ju bara om att radiatorn är lite tjockare i princip men det kan vara skönt med det där lilla extra just för att man kan få det ännu tystare. 620:in kommer att fungera utmärkt för det du vill ha den till och om du ändå vill ha det svalare så kan du ju köra PnP på 620:n också(du får med skruvar för det) 920:n är någon grad varmare än h80:n men vi pratar om ~1-3*C.

Dom har alla ett ganska liknande koncept för att fästa blocket och det kan du kolla närmre på YouTube då jag har för mig att det kom upp ett par sådana videos precis när dom introducerades:) (Extremt lätt när man vet hur man ska göra och definitivt inte jobbigt att göra även fast vi endast bara har två händer;))

Haha nej klart det är trist att inte få göra jobbet själv men om du tar en "Boxed" CPU så får du ju med original kylaren som bara är att trycka på under tiden. Den är faktiskt bara att trycka på för att montera och sedan vrida på vardera hörn för att få loss så om du skulle behöva göra en RMA så behöver du endast stå ut med lite sämre temperaturer än annars.

Tillägg:

Fläktarna kan du ju göra som du vill med sen men jag skulle nog tagit ~1400rpm:arna och sedan dragit till en fläktkontroller för att få det ännu tystare eller svalare beroende på vad du gör vid varje givet tillfälle:)

Slangarna på Antecs modeller gör det dessutom lättare och montera och placera radiatorn lättare.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."