Permalänk
Medlem

Köpråd - Ultrabook & Autocad

EDIT: Jag omformulerar frågan!

En ultrabook som klarar av autocad. Pris 10000-15000 kr. Nån som har några bra förslag?

----------------------

Min kompis ska köpa en ny bärbar, själv kan jag inte så mycket om dom bärbara så jag fråga er!

Han ska ha en ny dator som han ska ha både hemma och jobba lite på, främst då Autocad. Annars är det bara surf och film som gäller, kanske nått enklare spel.

Men kravet är just Autocad. Han länkade och frågade om denna: samsung-7-serien

Så min fråga, finns det nån lämpligare i den prisklassen 10000-12000 kr som är mer bärbar eller helt enkelt ett bättre val för det han ska greja med? Kan ju gärna vara billigare med om man klarar sig på det!

Permalänk
Medlem

Använder mig av ASUS-G74SX. Finns dock nya versioner på denna; hög prislapp men helt klart användbar för både spel och Autocad.
Tror även han skulle klara av Catia v5 på den.

Problemet med en Game of republic laptop från ASUS är ju vikt och batteritid. Det är ju mer en "Släpbar"-dator och inte en bärbar. Har en batteri tid på ca: 2timmar vid aktivt spel/film användande.

Sen nu när jag satt och skrev detta så kom jag och tänka på det du skrev; att det till mestadels skall användas till Film och musik efter autocad, då kanske inte just G74-sx modellen är en bra idé. Autocad är väll inte alls lika krävande som Catia eller liknande? Tror absolut inte att man behöver sätta en prislapp på 10-12k för att få detta att funka.

Citat:

For 32-Bit AutoCAD 2013

•Microsoft® Windows® 7 Enterprise, Ultimate, Professional, or Home Premium (compare Windows 7 versions) or Microsoft® Windows® XP Professional or Home edition (SP3 or later)
•For Windows 7: Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon™ dual-core processor, 3.0 GHz or higher with SSE2 technology
•For Windows XP: Pentium 4 or AMD Athlon dual-core processor, 1.6 GHz or higher with SSE2 technology
•2 GB RAM (4 GB recommended)
•6 GB free disk space for installation
•1,024 x 768 display resolution with true color (1,600 x 1,050 with true color recommended)
•Microsoft® Internet Explorer® 7.0 or later web browser
•Install from download or DVD

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du skriver så borde man klara sig med en i7 ultrabook med HD4000 grafik då va?

Angående storleken så är "släpbar" lite för mycket att hantera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Med tanke på vad du skriver så borde man klara sig med en i7 ultrabook med HD4000 grafik då va?

Angående storleken så är "släpbar" lite för mycket att hantera.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det tror jag absolut.

i7, 6-8gb RAM och ett hyfstad HD grafikkort borde göra susen.