Fråga om gammal dator KC19+

Permalänk
Medlem

Fråga om gammal dator KC19+

hitta en väldigt gammal dator hos en kompis och undra ifall nån sett nåt av det här förut moderkortet heter kc19+ och processorn vet jag inte men hitta bild på den

Vart väldigt facinerad av den

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter, en dator med slot 1 moderkort och en PII eller PIII cpu om jag ska tolka dina bilder rätt.

Det står på cpun i överkant vad det är.

Tillräckligt modern för windows XP och knappast gammal nog för att kallas retro.

Behöver du sdram har jag en påsen i källaren

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns massor av Intel slot-Pentiumar från den tiden, P-II-or, P-III-or, Celeron av diverse slag, etc.

Det var den kapslingen som gällde mellan Pentium och Pentium 4 i stort sett, PC-processorer både före och efter körde med sockel direkt på moderkortet förstås. Sen så fanns det andra mer ovanliga datorer som hade s.k. "CPU-kort"; men då kunde det finnas mer på kortet som RAM och diverse hjälpprocessorer.

Jag har kvar min Celeron 433 i kammaren t.ex.
Nu när jag tänker efter är det nog med s.k. slotket, dvs. slot<->sockel -adapter.

Edit:
Japp, här är den.

Också ett FIC-kort, ett FIC-VB-601 närmare bestämt, med Intel BX -chipset, ett för sin tid grymt chip.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

mED LITE TUR KAN DU HITTA ANDRA DELAR PÅ TRADERS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Inga konstigheter, en dator med slot 1 moderkort och en PII eller PIII cpu om jag ska tolka dina bilder rätt.

Det står på cpun i överkant vad det är.

Tillräckligt modern för windows XP och knappast gammal nog för att kallas retro.

Behöver du sdram har jag en påsen i källaren

haha okey har aldrig sett det förut och visste inte hur de funka riktigt. sry om jag la den i fel ställe. tack det är lugnt undra bara fakta om den

Skrivet av RHWarrior:

Finns massor av Intel slot-Pentiumar från den tiden, P-II-or, P-III-or, Celeron av diverse slag, etc.

Det var den kapslingen som gällde mellan Pentium och Pentium 4 i stort sett, PC-processorer både före och efter körde med sockel direkt på moderkortet förstås. Sen så fanns det andra mer ovanliga datorer som hade s.k. "CPU-kort"; men då kunde det finnas mer på kortet som RAM och diverse hjälpprocessorer.

Jag har kvar min Celeron 433 i kammaren t.ex.
Nu när jag tänker efter är det nog med s.k. slotket, dvs. slot<->sockel -adapter.

Edit:
Japp, här är den.
http://i2.photobucket.com/albums/y30/rhwarrior/slotket_sm.jpg

Också ett FIC-kort, ett FIC-VB-601 närmare bestämt, med Intel BX -chipset, ett för sin tid grymt chip.

Okey tack så mycket för infon om den!