Permalänk
Medlem

Hjälp med att möblera om ..

Hejsan!

Bor i en etta på 49kvm och den har en ganska så lustig planlösning. Börjar få ide torka på hur jag ska möblera och söker tips.

Det är hela 4 meter ifrån min TV till soffa, vilket blir ganska långt (Har just nu en 37", men ska köpa 50").

Så finns det någon som kan ge lite tips på hur jag ev. ska möblera?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Svårt att rita utan riktiga bilder också, men något sånt här kanske hade kunnat funka? Eventuellt att man flyttar bak soffan och det mot väggen men då får man hitta något annat ställe att ha datorbordet på.

Vet själv hur krångligt det kan vara att möblera små lägenheter, bor på 27,5kvm

Permalänk
Medlem

Du borde posta en planskiss. Annars är det väldigt svårt att ge vettiga förslag.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Du borde posta en planskiss. Annars är det väldigt svårt att ge vettiga förslag.

Är det inte det jag har gjort? >.<

Jag har testat som du föreslog förresten.. men allt känns så trångt då, sjukt irriterande att möblera mindre lägenheter asså.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Såhär kanske?

Ser rymligt ut om jag får säga det själv! Såklart omöjligt att få till måtten ordentligt men du kan ju testa layouten och se om det blir bra

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Såhär kanske?
http://imageshack.us/a/img801/7173/mblering.png

Ser rymligt ut om jag får säga det själv! Såklart omöjligt att få till måtten ordentligt men du kan ju testa layouten och se om det blir bra

Sådär fast gärna med sängen upphöjd så att madrassen börjar en bit ovanför soffans rygg tror jag hade blivit rätt trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Sådär fast gärna med sängen upphöjd så att madrassen börjar en bit ovanför soffans rygg tror jag hade blivit rätt trevligt

Ännu bättre, blir lite halvt loftsäng då, vilket e soft

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Så har jag haft det en gång förut, blev sjukt trångt.

Ska försöka slänga upp lite IRL bilder så det blir lättare att se.. men uppskattar all hjälp

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När man bor litet och har lite krångliga planlösningar så är ett förslag att "möblera på höjden". Dvs.. ha sängen på reglar uppåt taket. Så att man vinner yta nere på golvet. Är det ens ett alternativ?

Annars är jag väl inne på Universalia's förslag.

Permalänk
Medlem

Tror att det kan vara skönt att få bort sängen från fönsterna. Tre möjliga platser för datorbord, beroende på hur skrymmande det är så passar kanske inte alla alternativ. Jag tänker mig att det kan vara skönt med fri yta i närheten av köket och mer centralt i lägenheten.

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Så har jag haft det en gång förut, blev sjukt trångt.

Ska försöka slänga upp lite IRL bilder så det blir lättare att se.. men uppskattar all hjälp

Kan du mäta lite så man får exakta mått? Även på soffa etc, svårt att gissa sig fram till hur stor soffa du har t ex

Permalänk
Medlem

Uppskattar allas hjälp!

Men har hittat en ny lägenhet. Dock så är vardagsrummet väldigt dumt;
Har ingen ritning, men det ser ut så här

http://i50.tinypic.com/2uyrp1t.png
Rött = Dörr
Gult = fönster

Några tips på hur jag ska placera mina stora högtalare och 50" tv? >.<
Känns som hur man än gör så kommer högtalarna inte få plats.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Uppskattar allas hjälp!

Men har hittat en ny lägenhet. Dock så är vardagsrummet väldigt dumt;
Har ingen ritning, men det ser ut så här

http://i50.tinypic.com/2uyrp1t.png
Rött = Dörr
Gult = fönster

Några tips på hur jag ska placera mina stora högtalare och 50" tv? >.<
Känns som hur man än gör så kommer högtalarna inte få plats.

Har ingen aning om hur stort rummet eller vilket håll dörrarna öppnas på. Måste alla dörr kunna öppnas?

Hur blir det om du ställer tv mellan dörrarna på långsidan och högtalarna på andra sidan om respektive dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har ingen aning om hur stort rummet eller vilket håll dörrarna öppnas på. Måste alla dörr kunna öppnas?

Hur blir det om du ställer tv mellan dörrarna på långsidan och högtalarna på andra sidan om respektive dörr.

Jag målade lite dåligt. "Dörren" till höger är en öppning typ.

Så här är en bättre bild!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mått skulle uppskattas.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.