Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Amd Athlon II x2 255 - Överklockningsfrågor

Permalänk
Inaktiv

Amd Athlon II x2 255 - Överklockningsfrågor

Specs: msi 760gm-e51, Amd Athlon II x2 255@3,1 ghz orginal. Klockad till 3,6 ghz at the moment.

Det här var orginalkylaren, riktigt kass med dåliga temps.

Den här stock-kylaren blev över när jag köpte en amd phenom 2 x4 955 black edition har jag för mig, den verkar ha lite koppar och heatpipes
Frågan jag har angående det här är om jag kan köra på med överklockning med denna fläkten istället för en aftermarket? Eftersom den är gjort för bättre processor än amd x2 255 så borde den kyla effektivt eller? Just nu visar idle tempen 37 grader. Är detta högt för 3,6 ghz? Fläkten snurrar i ca 3300 rpm.

Har googlat och tittat runt på detta forum men inte hittat någon överklockningsguide för denna cpun, är det någon som har tid/lust att hjälpa mig?
Det jag kan ändra i bios är multiplier, ht link och den andra linken, kan inte ändra fsbn alls, kan bara välja "max fsb" vilket är någon autosetting av något slag.
Undrar även vad max volt på cpun är? Går den att ändra med mitt bios? Bör jag ändra den eller ska den vara på auto? Med denna kylare vad kan jag komma upp i? 3,9 ghz?

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan svara för är temps och synpunkter på CPU-kylaren (samt kanske en liten bump så någon annan ser tråden ^^ ). 37 grader är helt okej idle-temp (antar jag) då min 3570k idlar runt 45 grader på stockkylare och 25-30 på vatten (som sprack :c). Jag antar att du kan pressa på tills du kommer för högt på temps med t.ex. prime95. 80/85 grader är gränsern för sandy/ivy, vet inte vad det ligger för din processor, men håller du dig under 80 grader är det nog lugnt!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

X2 255 har ett TDP värde på 65w, P2 955 har 125W. Fungerar nog bra. Se bara till och hålla dig inom rimliga temperaturer. När man överklockar ska inte volten vara på auto. Det jag brukar göra är att ha cpun stock och sedan sänka volten så långt som ja kan då den är stabil. Sedan ökar jag frekvensen och efter volten då det behövs. Det brukar ge ganska bra temperaturer.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2