Den Ultimata Bärbara W8 datorn för att arbeta med stora bilder.

Permalänk
Medlem

Den Ultimata Bärbara W8 datorn för att arbeta med stora bilder.

Hej.

Jag ska köpa en ny bärbar dator till min gamla mamma.
Hon har dålig syn, men vill arbeta med bilder och text.

Därför måste den bärbara datorn jag ska köpa till henne ha en relativt stor skärm samt upplysta tangenter som hon kan se tydligt.
Hon gillar att arbeta med multi touch skärmar och är van med Windows så därför passar givetvis nya Windows 8 med stor multitouch skärm bäst för henne. En stor extern multitouch skärm klarar hon inte av att koppla ihop med sin bärbara tyvärr annars hade det varit en lösning.

Skärmen skall därför vara minst 17 tum multitouch med hög DPI, helst "retina" klass.

Prisnivån jag siktar på ligger upp till 25000 kr.

Jag har sett att Dell endast lanserat en XPS 12 ännu med multitouch, och den storleken räcker inte. En XPS 17 multitouch med upplysta tangenter hade varit perfekt.

Jag vet att jag är tidigt ute, många nya windows 8 anpassade system är ännu på ritborden, men har någon några förslag?

Jag kanske måste vänta ett tag till?

mvh

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Tror du är tidigt ute.. och skulle väntat lite.

Annars är väl en laptop med en docka, ganska enkelt att koppla in till en extern multitouchskärm..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sony VAIO tap 20

Kanske det, men vad tror ni om Sony VAIO Tap 20 (SVJ2021E9E)

Är det någon som har testat den och kan säga om den har en bra skärm bland annat?

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Har du funderat på en Dell XPS One 2710? Skyhög upplösning med bra hårdvara. Dock är det ingen laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Har du funderat på en Dell XPS One 2710? Skyhög upplösning med bra hårdvara. Dock är det ingen laptop.

Mamma gillar att bära runt på datorn och visa vänner olika bilder osv, så jag tror en stationär inte blir idealisk, men jag ska titta på den.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Hög DPI och dålig syn. Det där låter som en lite problematisk kombination. I den bästa av världar så skulle man då vilja att exempelvis bildvisning jobbade med en skyhög upplösning samtidigt som man kunde ställa in fontstorlek etc så att text och andra gränssnittselement visas större, så att säga med lägre upplösning.

Windows 7 (eller i alla fall inte vissa applikationer) hanterade inte det något vidare om man drog upp storleken på fonter för att kompensera för en hög upplösning på en lite skärmyta. Det sägs att Windows 8 ska klara det bättre - jag har inte provat. Man kanske kan zooma i stil med hur det funkar på en IPad etc?

I nya Macbook Pro med Retina skärmen så har Apple försökt fixa det där problemet, men vad jag fattat av recensioner så funkar det inte 100-procentigt där heller.

Det är värt att tänka på i alla fall. Hon ska ju helst kunna se vad som står på skärmen.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Hög DPI och dålig syn. Det där låter som en lite problematisk kombination. I den bästa av världar så skulle man då vilja att exempelvis bildvisning jobbade med en skyhög upplösning samtidigt som man kunde ställa in fontstorlek etc så att text och andra gränssnittselement visas större, så att säga med lägre upplösning.

Windows 7 (eller i alla fall inte vissa applikationer) hanterade inte det något vidare om man drog upp storleken på fonter för att kompensera för en hög upplösning på en lite skärmyta. Det sägs att Windows 8 ska klara det bättre - jag har inte provat. Man kanske kan zooma i stil med hur det funkar på en IPad etc?

I nya Macbook Pro med Retina skärmen så har Apple försökt fixa det där problemet, men vad jag fattat av recensioner så funkar det inte 100-procentigt där heller.

Det är värt att tänka på i alla fall. Hon ska ju helst kunna se vad som står på skärmen.

Ja det är precis som du säger.

Många tänker att "de där gamla de behöver inte något avancerat..." och så köper de något billigt.
Men det är precis tvärtom, med ökande ålder och problem med koordination, syn och hörsel med mera så ökar kraven på tekniken. Det ska vara max kvalitet på allt för det blir ju inte lättare att urskilja bokstäverna på en skärm med sämre upplösning, eller lättare att höra ett ljud ur en sämre högtalare som exempel.

Du har rätt i att tidigare OS har haft problem att tillgodose större font, men med Windows 8 så blev allt till synes bättre, vi har dock inte testat än.
Min Far, som är strokedrabbad men med mentala hälsan i behåll, vill också använda datorn ibland. Han har precis upptäckt internet har svårt att läsa liten text och styra med små plottriga interface. Han kämpar med vår nuvarande iPad (v1) för att titta på porr när mamma inte ser. Tragikomiskt men bra träning för fingrar och ögon. iPaden flyger nästan ur händerna på honom när han kämpar. Det ställer krav på bra ergonomi och responsivitet hos hårdvaran.

Det som krävs är: IPS med klara färger, hög upplösning/dpi, brusfritt och tydligt ljud, responsivt intuitivt enkelt interface, möjlighet till stor font, inzoomning och touch med hög känslighet men samtidigt tillräckligt enkelt för stroke-drabbade/handikappade fingrar/händer att kunna styra.

Det ställer höga krav.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!