Permalänk

Problem med hastigheter hos vissa WLAN

Hej!

Har en nyligen inköpt ASUS Zenbook Prime och är sjukt nöjd över datorn, frånsett att jag har lite problem med vissa nätverk. Jag vet inte om det beror på datorn.

Till vissa nätverk är det inga problem som helst, men till vissa andra är nedladdningshastigheten otroligt dålig (ner mot 0.01Mbit/s enligt bredbandskollen.se).

Det ena nätverket är oskyddat och för att använda nätet så loggar man in via en webbsida. Detta funkar utan anmärkning, ligger runt 80 Mbit/s i både upp- och nerhastighet.

Det andra nätverket använder WPA2-Enterprise med autensiering via PEAP och MSCHAP v2. Detta nätverket har en nedladdningshastighet på runt 0.01 Mbit/s i bästa fall. Det är i princip omöjligt att surfa på. Däremot så är uppladdningshastigheten upp emot 80 Mbit/s. Har någon enstaka gång fått upp detta nät i 20 Mbit/s, men det var på en annan plats (gissar annan AP) och senare på kvällen.

En del andra har också detta problem, men för en del funkar det fint. Min fråga är nu om detta beror på min dator som kör Windows 8 (drivrutin, nytt OS, etc.) eller om det kan händelsevis bero på något med accesspunkterna? Det hela verkar väldigt skumt eftersom upphastigheten är så pass bra.

Samtliga hastigheter är uppmätta med bredbandskollen.se. Kollar jag däremot anslutningshastighet så står den på 144Mbit/s.

Tack för all hjälp

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Rekordmedlem

Om det funkar bra på ett nät men dåligt på ett annat så borde det bero på de lokala förhållandena inte på datorn, du kan ju kolla med inssider hur det ser ut i etern runt dig http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, jag har funderat på det. Men det vore konstigt eftersom andra inte har problem med detta nätet. Misstänker att det är samma accesspunkter som står för båda näten också. Det jag funderade på var att det eventuellt kunde vara något strul med Windows 8...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Rekordmedlem

Om det har med win 8 att göra så är det väl bara att kolla om nätverksdrivern sägs fungera med win 8 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.