Permalänk

Bluetooth enheter tappar kontakten

Jag köpte för ett tag sen lite nya delar till min HTPC:

Apple wireless keayboard
Targus ComfortLazer Bluetooth mouse
Targus USB Bluetooth 2.0 adapter

Sen även ett moderkort med inbygd BT mottagare.

Först körde jag utan Targus BT mottagaren, men då hackade musen väldigt mycket, och jag hade stora problem att ens få igång den, men det gick tillslut, med dåligt resultat som sagt.

Koplade in Targus adaptern, då fick jag allt att fungera fint, MEN, ibland, typ 1 gång / dag så slutar enheterna att fungera, och jag måste ta bort dem och lägga till igen, det står att dom är installerade och att dom fungerar, men datorn reagerar itne på dem. Då måste jag ta bort dem, starta om och instaallera igen. Väldigt störande då jag måste kolpa in vanlig mus och tangentbord för att kunna logga in mm.

Vad kan detta bero på?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Detta verkar vanligt med bluetooth. Jag har kört olika bluetooth möss mot olika laptop's av skilda märke under flera år, och hela tiden varit tvungen till att aktivera och avaktivera adaptern i datorn. I början avinstallerade jag men avaktivera räcker. Jag tror det är sunkiga drivrutiner och allmänt ointresse från de olika datorproducenterna. Ericsson var ju drivande i början men inte särskilt intresserade av att anpassa standarden till enkla stabila lösningar.. Mer typ "en miljon möjligheter för nätverkstekniker"

Permalänk
Medlem

Hur långt ifrån är mottagaren/sändaren? Sitter den i en stationär dator, på "baksidan" så skulle du kunna prova att använda en förlängningssladd och dra upp mottagaren så nära prylarna som möjligt, för att se om det blir bättre. Annars kan jag tänka mig att kvalitén mellan olika adaptrar varierar, men det kan ju kosta en del att prova en massa olika.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Svaret kanske är en bugg i energisparfunktionen

Testa att att ta bort markeringen för att tillåta operativsystemet koppla ur enheten i enhetshanteraren.
http://dl.dropbox.com/u/548264/bl1.JPG
Tror det funkar stabilare då.

Permalänk

Oj, ser att jag fått svar i denna tråd ett år efter att jag skapat den. Men kan väl sammanfatta ifall det hjälper någon.

Sen jag startade tråden så har jag köpt en ny HTPC, så den interna BT mottagaren används inte. Köpte en ny BT mottagare (Asus något) och Targus musen har dött så jag köpte en Apple magic trackpad istället.

Resultatet: Tangetbordet verkar alltid hittas, trackpaden hittas alltid, även direkt efter att jag tex bytt batterier mm och datorn startats om, det enda är att trackpaden laggar lite, men bara ibland.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS