Permalänk
Medlem

Tjej söker ny bärbar.

Min syrra behöver en ny bärbar (tjej i rubriken brukar generera mer svar...) och jag är inte längre speciellt insatt i datorer längre. Hennes budget är 5000 kr och det går även bra med begagnat. Hennes krav är att kunna koppla den till tven, den ska ha cd/dvd-läsare/brännare samt att den ska klara några spel.
Grafikkortet som sitter i hennes gamla är ett 9600m gt (32 shaders om jag minns rätt..) och processorn är någon C2D. Dator ska helst vara något bättre än detta om det går att hitta för 5000 kr.

EDIT: Om det är begagnat så ska den gå att köpa i Västmanland- eller Uppsala län

Visa signatur

Hej

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Min syrra behöver en ny bärbar (tjej i rubriken brukar generera mer svar...) och jag är inte längre speciellt insatt i datorer längre. Hennes budget är 5000 kr och det går även bra med begagnat. Hennes krav är att kunna koppla den till tven, den ska ha cd/dvd-läsare/brännare samt att den ska klara några spel.
Grafikkortet som sitter i hennes gamla är ett 9600m gt (32 shaders om jag minns rätt..) och processorn är någon C2D. Dator ska helst vara något bättre än detta om det går att hitta för 5000 kr.

EDIT: Om det är begagnat så ska den gå att köpa i Västmanland- eller Uppsala län

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157578-asus_k55a-sx18...
va tror du om denna ?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden mellan prcessorerna?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel hon ska spela?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bonno:

Hur stor är skillnaden mellan prcessorerna?

Så stor att jag hade valt den på Webhallen om det i övrigt inte hade varit någon stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Vad är det för spel hon ska spela?

Sims, assassin's creed-spelen, kanske nfs, vet inte riktigt men det hade ju varit bra om den klarade spelen ett tag fram över även om hon ska måste spela på lägsta.
Är skillnaden verkligen så stor på processorerna att datorn på Webbhallen är ett givet val som snubben över mig får det att låta som?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Sims, assassin's creed-spelen, kanske nfs, vet inte riktigt men det hade ju varit bra om den klarade spelen ett tag fram över även om hon ska måste spela på lägsta.
Är skillnaden verkligen så stor på processorerna att datorn på Webbhallen är ett givet val som snubben över mig får det att låta som?

Processorn är bättre, men grafikkortet i den från Webhallen är integrerat, vilket inte är särskilt bra om du vill spela. Du kan jämföra GT 525M och HD4000 så får du se själv. Kolla längst ned på båda så kan du se hur de beter sig i samma spel, exempelvis Modern Warfare där det förra får dubbelt så hög FPS som det senare. Det är alltså inga speldatorer i någon egentlig bemärkelse, men det går att spela vissa spel på dem.

Vill hon spela mer kan hon gå upp 200 kronor och köpa den här: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-... som du kan läsa om i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Processorn är förvisso sämre men grafikkortet väger upp, den är dock 17' i stället för 15,6' vilket kanske är för stort?

Permalänk
Medlem

Hon kommer inte att spela speciellt mycket. Är Intelkretsen bättre än hennes nuvarande 9600m gt?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Intel kretsen är sämre.

Edit. Verkar vara lite olika faktiskt.
Kan dock säga att jag hade ett 9600m gt i min förra laptop, och det gick betydligt bättre än mitt nuvarande Hd4000.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Intel kretsen är sämre.

Edit. Verkar vara lite olika faktiskt.
Kan dock säga att jag hade ett 9600m gt i min förra laptop, och det gick betydligt bättre än mitt nuvarande Hd4000.

Enligt Ntebookcheck eller vad sidan heter presterar HD4000 likvärdigt med ett GT 330m och den är något bättre än GT 9600m. Antar att Intelkretsen kommer att prestera som hennes nuvarande.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Enligt Ntebookcheck eller vad sidan heter presterar HD4000 likvärdigt med ett GT 330m och den är något bättre än GT 9600m. Antar att Intelkretsen kommer att prestera som hennes nuvarande.

Jo du har helt rätt.
Hittade 2 ex som är värda att kika på.
Fet processor med Hd4000 grafik --> http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Bättre grafik men jag vet inte hur processorn presterar (dock 4 kärnig) http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bonno:

Enligt Ntebookcheck eller vad sidan heter presterar HD4000 likvärdigt med ett GT 330m och den är något bättre än GT 9600m. Antar att Intelkretsen kommer att prestera som hennes nuvarande.

Ska det spelas måste ju en AMD-krets vara ett väldigt mycket bättre köp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.