Program vägrar starta i Windows 8

Permalänk
Medlem

Program vägrar starta i Windows 8

Hej!

Nu är det så att jag tänkte vara snäll och uppgradera mor och fars datorer till Windows 8 från Windows Vista. Allt fungerade perfekt, tills pappa skulle starta sitt bokföringsprogram. Allt som kommer upp är "Det går inte att köra den här appen på den här datorn" och en "Stäng"-knapp. Programmet rullade kanon i Vista och även XP och 98 på tidigare datorer (ja, det är löjligt gammalt men han vägrar att byta, vilket gör att det här måste lösas illa kvickt om jag inte ska bli hatad/pappa för alltid kommer att vägra uppgradera sin dator).

Jag har testat fylla i olika kompabilitetslägen, starta som adimistratör, och alla andra grejer som finns i kompabilitets-tabben, men den vägrar. Det är inte att programmet krashar eller fungerar inkorrekt utan det är som om Windows 8 vägrar ens försöka få igång det.

Tack för all hjälp jag kan få med att återställa husfriden!

Permalänk
Vila i frid

Installera 32-bitars versionen av Windows 8 så _kanske_ din fars gamla program med 16-bitars subsystem fungerar. Annars är det hyper-v och en virtuell xp som gäller på hans w8-burk för att fossilerna skall fungera.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är att högerklicka på genvägen > properties > compability > "Run this program in compatiblity mode for" > Välj Vista eller XP.

Permalänk
Skrivet av Kajmaj:

Enklaste lösningen är att högerklicka på genvägen > properties > compability > "Run this program in compatiblity mode for" > Välj Vista eller XP.

Hna har gjort dem om du laser hans inlagg.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Finns det inte bokföringsprogrammet i någon nyare version som är kompatibel med både din far och Windows 8?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det är redan 32-bits versionen av Windows 8 som körs så det hjälper nog inte. Bokföringsprogrammet finns i nyare versioner, men då är det så dyra och han använder det så lite att han inte vill investera något i det.

Jag har funderat på virtualbox med XP i men jag tror lösningen blir en mindre elegant sådan. När jag gav dem 8:an skaffade jag dem även en SSD så den gamla mekaniska med Vista är fortfarande intakt. De få gångerna pappa ska använda sitt kära program får han helt enkelt välja att boota från disken med Vista Nästan så man skäms, men det är nog lösningen som kräver minst arbete.

Om inte Microsoft slutar stödja deras Vista eftersom den nyckeln användes till att köpa 8:an förstås, för då spricker ju det också. Vet ni hur det fungerar där? Är Vista-nyckeln fortfarande giltig så Vistat räknas som ett lagligt operativ?

Permalänk
Vila i frid

Eftersom datorn kom förinstallerad med Vista kan du aldrig "bli av" med den licensen. Måste du göra en nyinstallation av Vista kan du enkelt aktivera fabrikslicensen igen då datorns BIOS har SLP 2.0 (en typ av digitalt certifikat) i DMI-arean. Lägg till korrekt certifikat i datorn med "slmgr -ilc <cert>" och fabriksnyckel med "slmgr -ipk <nyckel>" så valideras licensen off-line. Det går även att använda nyckeln på COA-etiketten - men kan stöka till det - så det undviker jag alltid på jobbet (att fixa andras datorer).

Permalänk
Avstängd

Jag tycker ändå att du borde försöka hitta ett bättre bokföringsprogram. Jämför det med det gamla och peka på möjliga förbättringar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro