Permalänk
Medlem

Hjälp på traven med egen router.

Skulle behöva lite hjälp på traven med att sätta ihop en egen router.

I grund och botten. Så började allt med att jag tyckte mitt internet gick segt så jag gjorde ett hastighetstest på bredbandskollen.se och fick resultatet ~30mbit ner och ~1mbit upp. jag har 100/100 fiber från T3 in i lägenheten och har nu en Dir-615 router. Testerna är gjorda trådlöst med ca: 6meter till routern som sitter bakom en trävägg.

Ok. Det här går inte, det måste gå fortare. Vad göra? Efter lite läsning så är endera valen en "dyrare" köpes router eller bygga en egen. Kan ju vara roligt att knåpa ihop en egen.

Nu kommer eran hjälp in. Jag har nämligen en Fujitsu siemens (scenic E600 i865G) burk som står. Är den duglig att använda som router? Givetvis så måste den kompletteras med lite snabbare nätverkskort och ett trådlöst sådant. Problemet med den är att det bara finns plats för två PCI kort. Går detta att lösa? Vad ska jag välja för kort för att uppfylla mitt ändamål? Räcker det med det inbyggda nätverkskortet att använda på internet sidan (wan)?

Ja vad säger panelen, kan jag få ihop nånting vettigt av denna burk eller ska jag skrota idén och köpa mig en köpes router? Vad blir billigast kontra funktionalitet.

Jag har inte hållit på allt för mycket med Linux men med lite hjälp från er så borde jag lyckas lösa detta problem.

Mycket tacksam för hjälp.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Du tjänar på att köpa en bra router istället så det skulle jag föreslå om du inte är väldigt road av att testa med din gamla dator. Satsa på en dualband router med länkhastighet upp till 450Mbit/s och ett motsvarande nätverkskort och så kör du på 5GHz-bandet.