Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd

Jag måste nämna en annan grej som jag blev lite imponerad av häromdan. ASUS har släppt Windows 8 drivrutiner till touchpaden på min laptop UX31E. Gissa vad som hände då? Nu har jag touch-gester i min dator.

Ja inte på skärmen då förstås. Men jag kan dra in från höger på touchpaden för att få fram charmsmenyn. Jag kan nypa med två fingrar för att zooma ut. Jag kan scrolla genom att dra två fingrar parallellt upp och ner i en webbsida m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kom på att jag har en fråga som gör mig sömnlös
Går det att göra en usb pinne för installation där man kan lägga in både 7 & 8 och välja vilket man vill köra in? Har nån gjort nått sånt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag måste nämna en annan grej som jag blev lite imponerad av häromdan. ASUS har släppt Windows 8 drivrutiner till touchpaden på min laptop UX31E. Gissa vad som hände då? Nu har jag touch-gester i min dator.

Ja inte på skärmen då förstås. Men jag kan dra in från höger på touchpaden för att få fram charmsmenyn. Jag kan nypa med två fingrar för att zooma ut. Jag kan scrolla genom att dra två fingrar parallellt upp och ner i en webbsida m.m.

Det var iof jäkligt coolt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Intressant! Verkar ju som att majoriteten verkligen vill ha en startmeny

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Låter bra. det jag sagt hela tiden i tråden. Win 8 lär floppa om dom inte ger användarna valmöjligheter. Både bra och dåligt att dom tagit bort aero.

Kan säga att i början tyckte jag win 7 var simpelt och fördummat, men är mer komplicerat än vad man kan tro (jämförde med win xp). Hur som tycker jag dom fördummat ner ännu mer och tror inte jag kommer gilla denna "förenkling". Men vist gillar man att få ett dåligt os portat från mobilen så gå för det.

Börjar bli lika illa som på spelmarknaden dit trenden går nu.

Men vist supporta dom som portar OS/spel dåligt så ännu mer skit pressas ut. Kom inte och gnäll sen när det står "tryck på skärmen för att komma vidare....".

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tack för en lista. Tror inte win 8 kan vara sämre än win 7, så varför inte uppdatera? Så länge det inte är sämre förlorar man inget. Oh jag tror liksom inte någon har tänkt betala för os heller så man förlorar ju inget.

Kommer nog uppdatera så fort jag uppgraderat datorn och skaffat SSD.
Men hur mycket utrymme tar egentligen win 8? Såg inte någon siffra utan bara "mindre".

Permalänk
Rekordmedlem

Vem vet, Nu när Sinofski sparkats kanske de släpper prestigen och istället släpper ett os som fungerar på en desktopdator, för lika rätt som Sinofski hade i att man måste tvinga folk om de ska använda metro så lika fel hade han i att folk kommer att acceptera det då det helt saknar mening på desktop och enbart gör saker med komplicerade, bra att Ballmer observerar att intäkterna minskar och att företagen tydligt säger nej till 8an, Då kan man kanske hoppas att det kommer en rejäl buggfix/servicepack snabbt som åter gör att 8an fungerar bra på desktop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av canisfoto:

Tack för en lista. Tror inte win 8 kan vara sämre än win 7, så varför inte uppdatera? Så länge det inte är sämre förlorar man inget. Oh jag tror liksom inte någon har tänkt betala för os heller så man förlorar ju inget.

Kommer nog uppdatera så fort jag uppgraderat datorn och skaffat SSD.
Men hur mycket utrymme tar egentligen win 8? Såg inte någon siffra utan bara "mindre".

Den är varken bättre/sämre än win 7 om man tar bort ribbon och metro. Sitter man på win 7 är det ingen idé att uppgradera.Dom med XP/vista bör uppgradera sig dock. Snabbare hit eller dit, handlar bara om sek. För mig spelar det ingen roll om datorn startar på 20 eller 30 sek. När den är på så stänger man inte av den utan den får gå ner i viloläge i stället.

Men vist dom har ett par trevliga nyheter, men tycker inte dom väger över nackdelarna än. Men säger inte att jag kanske i framtiden byter till nytt os, men väntar till nästa os i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Underbart, hoppas de kommer backa på aero, rundade hörn och djup (3D-effekt) på ikoner också, så har de gjort ett bra OS.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

"Sinofsky reportedly talked Ballmer into replacing the Start menu with the hybrid touch screen and a keyboard and mouse interface. He said the move was crucial for the company to get PC users familiar with the look and feel of the Surface tablets and Windows Phone 8 devices. Ballmer bought the pitch, and now millions of Windows 8 users are looking for ways to bring familiarity back to their desktop."

That said, there's a good chance Ballmer and the Windows team are considering a resurrection of the Start menu. "Clearly, if the product isn't doing well, they could come up with a service pack that restores the Start Menu," Hilwa says. "There's a whole bunch of smaller decisions that could make the product easier to use with a mouse. They may have to dial the needle down enough to bring enterprises on board."

Ovan Fetstilta är saker jag påpekat sedan Consumer Preview.

Att ta bort startmenyn återspeglar inte hur användarna använder systemet, utan är ett sätt att tvinga folk att vänja sig vid "Modern UI" (Utan start8 och classic shell och andra "fusk" får man det slängt i ansiktet vad man än gör känns det som).

Miljontals användare är missnöjda med att de inte längre känner igen sig.

Microsoft blåljuger om Windows 8's "braksuccé" (detta har jag påpekat innan också, inte att de ljuger, men att de KOMMER göra det även om det säljer kass.), och företagen visar lika svagt intresse.

Detta har sagts av folk länge. Men jag är övertygad om att det finns folk som fortfarande kommer säga att det bara är "obstinata gnälliga fjortisar" som inte vill ha Modern UI.

Jag tycker det är bra att det finns, för de som vill ha det, men vi som INTE vill ha det borde få välja bort det.

"Program manager" fanns med ända upp till Windows XP för de som inte gillade startmenyn. Vi snackar alltså 10 år av "avvänjning", vilket jag gillar skarpt. Jag vill se en favorit i repris. dvs Microsoft borde låta folk välja startmenyn om de vill, fram till det OS de nu släpper 2019. Nu vet ju ingen om de släpper ett just då, eller om de ens finns kvar som företag då men ni fattar vad jag menar. TVÅNG är ingen bra metod, och ovan nämnda, och andra atriklar, visar tydligt att det massiva missnöje som finns INTE handlar om gnälliga fjortisar, utan om folk som gett Modern UI en ärlig chans men funnit det klumpigt på desktop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mina upplevelser av win 8...

Tycker det beror mycket på vad man gör med datorn, jag har uppgraderat 3 burkar till win 8 nu och har olika upplevelse på dom. Jag vill inte ligga kvar i förra generationens OS när all vidareutveckling sker i den nya så därför uppgraderar jag alla mina burkar nu när man kan köpa licensen så billigt.

Laptop,
Började med den mest för att testa och uppgraderade befintlig win7 rakt av. Jag använder den mest i sommarstugan dels för en del bildredigering, dels som mediaspelare kopplad till TV. Efter att ha svurit ett par timmar så kom jag väl någorlunda överens med det nya gränssnittet men var inte övertygad.

HTPC,
Har en kombinerad HTPC och fileserver i vardagsrummet bredvid TV'n som jag uppgraderade till win 8 från 7 också. Här tycker jag det är perfekt med metro för när vi använder den ska vi oftast titta på film eller gå till någon streaming site på nätet, ibland kolla någon websida. Har lagt upp dom tiles som är aktuella för det på startskärmen och det blir mycket smidigt att komma igång, allt vi normalt kör ryms på TV-bilden utan skrollning. Dessutom räknar jag med att använda den nya storagetekniken för mjukvaruraid i den burken.
En jättefördel med win 8 pro framför win 7 home är också attfjärrskrivbord funkar direkt och jag kan administrera den burken från min stora burk utan strul.

Stora jobburken (den i signaturen)
På den jobbar jag med bildredigering på en 30 tum skärm i första hand, det är vad jag byggt den för. Här håller jag på med en ren win 8 installation på en nyinköpt SSD och har win 7 kvar än så länge på en annan SSD så jag inte tappar något. Har fått upp win 8, Office, Photoshop och Lightroom än så länge. Här känns det lite tveksamt med jätteblaffan till startskärm som kommer upp i metro efter att jag startat datorn. Jag kommer nog att ställa om den att gå direkt till skrivbordet och ha genvägar i taskbaren för det viktiga och på skrivbordet för annat. Kanske installerar jag någon av dessa startmenyer som finns att tillgå om jag inte vänjer mig vid det nya.

Generellt...

Fördelar win 8 pro framför win 7 home...
+ Finns en del kul appar i butiken man enkelt kan ladda ner och installera och mer kommer säkert
+ Nya metro gränssnittet passar perfekt på HTPC
+ Har en del intressant funktionalitet som saknas i win 7, ex software raid
+ Mer kompletta nätverksfunktioner och kan infogas i en domän
+ Fjärrstyrning funkar klockrent
+ Priset

Nackdelar...
- Nya gränsittet är FÖR platt på jobburken för att startskärmen ska fungera bra, blir för mycket på den. Skulle vilja kunna stoppa saker i undermappar så det inte blev så mycket på första bilden.
- Gillar inte att allt går igång i helskärm från metro, vill ofta köra med flera fönster uppe och är då hänvisad till att starta från skrivbordet.

Microsoft!
Ge oss valmöjligheten att ha en startmeny eller metro som defaultgränssnitt så blir det här riktigt bra i alla tillämpningar från pekplattor till arbetsstationer.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Intressant! Verkar ju som att majoriteten verkligen vill ha en startmeny

Majoriteten? Det står att tiotusentals har laddat hem startdock. Det innebär mindre än en procent av de som installerat Windows 8 vid det här laget...

Skrivet av mrqaffe:

Vem vet, Nu när Sinofski sparkats kanske de släpper prestigen och istället släpper ett os som fungerar på en desktopdator, för lika rätt som Sinofski hade i att man måste tvinga folk om de ska använda metro så lika fel hade han i att folk kommer att acceptera det då det helt saknar mening på desktop och enbart gör saker med komplicerade, bra att Ballmer observerar att intäkterna minskar och att företagen tydligt säger nej till 8an, Då kan man kanske hoppas att det kommer en rejäl buggfix/servicepack snabbt som åter gör att 8an fungerar bra på desktop.

Som jag har sagt tidigare, vi vet inte varför han slutade. Så det är fel av dig att påstå att han sparkades tycker jag.

Skrivet av Dahle86:

Underbart, hoppas de kommer backa på aero, rundade hörn och djup (3D-effekt) på ikoner också, så har de gjort ett bra OS.

Om det är dina mått på ett bra OS måste jag säga att du har extremt låga krav. Och att det troligtvis inte kommer ske.

Skrivet av strejf:

Den här tycker jag är bra om man vill veta hur fan de tänkte när de designade Windows 8...

http://uxweek.com/2012/speakers/jensen-harris/

Jag måste upprepa mig om denna video. Den förklarar väldigt mycket!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Majoriteten? Det står att tiotusentals har laddat hem startdock. Det innebär mindre än en procent av de som installerat Windows 8 vid det här laget...

Som jag har sagt tidigare, vi vet inte varför han slutade. Så det är fel av dig att påstå att han sparkades tycker jag.

Om det är dina mått på ett bra OS måste jag säga att du har extremt låga krav. Och att det troligtvis inte kommer ske.

Jag måste upprepa mig om denna video. Den förklarar väldigt mycket!

Det är inte mina enda krav men resten är redan uppfyllda, känns ju kortat att be om något man redan har.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Majoriteten? Det står att tiotusentals har laddat hem startdock. Det innebär mindre än en procent av de som installerat Windows 8 vid det här laget...

Som jag har sagt tidigare, vi vet inte varför han slutade. Så det är fel av dig att påstå att han sparkades tycker jag.

Jag måste upprepa mig om denna video. Den förklarar väldigt mycket!

Start8 är inte den enda lösningen för att "få tillbaka" startmenyn dock. Således är antalet nedladdningar av Start8 en dålig måttstock på hur många som önskar startmenyn tillbaka.

Vi vet inte varför han slutade, nej. Men en majoritet av tekniksidorna där ute verkar ganska överens om att han fick sparken för att försäljningssiffrorna så här långt suger. Det är en sak om vi sitter här och spekulerar, men när folk som är djupt insatta och har många kontakter i branchen så är det mindre troligt att det är en spekulation och det lutar mer åt att det är fakta. Det är klart att de aldrig skulle gå ut och säga "Vi har sparkat Sinofsky", och det är inte heller troligt att han själv skulle gå ut och säga "Jag har fått sparken", även om allt tyder på att så är fallet.

Videon förklarar hur de tänkt, men den säger ingenting om hur rätt eller fel de träffat. Det är klart att de hyllar sin egen produkt. Allt annat vore ju självmål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är uppenbarligen inget tekniskt hinder att lägga tillbaka startmenyn i win 8 eftersom den har funnits där tidigare, så det handlar bara om deras inställning, MS skulle förbättra sitt just nu rätt usla ryckte om att skita i användarna rejält om de visade att de tog till sig av kritiken, dessutom skulle man tas mera på allvar i företagssektorn, just nu riskerar de att deras beteende slår tillbaka rejält och att kunderna helt undviker allt som har med 8an att göra, även telefoner och plattor.

Det finns troligen några som verkligen älskar win 8 över allt annat och hoppas på att MS vägrar att ta till sig av kritiken och fixa felen, Apple, de lär jubla åt lanseringen av win 8.

Att bara ändra ett gränssnitt för ändringens skull utan att det innebär någon förbättring är bara dumt.
Så länge MS inte kan visa på några fördelar med interfacet på desktop och användarna ogillar det så är det bara dumt att ens överväga att lära om sig till nått som just nu även är långsammare, om de haft nån ny kontroller färdig så kanske, det har ju pratats om "peka i luften" kontrollers men de finns inte ännu.
Även de stora hårdvarutillverkarna borde bli lite oroliga, försäljningen riskerar att sjunka eftersom folk inte verkar villja ha en win 8dator.
Att MS omsättning sjunkit är fakta, att Sinofski lämnade företaget kan ha med det att göra och win 8 har stor del i den minskade försäljningen.
Och argument om att bara "få" har gjort om interfacen för att slippa metro är lustiga, varför ska det behöva ändras nått överhuvudtaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Start8 är inte den enda lösningen för att "få tillbaka" startmenyn dock. Således är antalet nedladdningar av Start8 en dålig måttstock på hur många som önskar startmenyn tillbaka.

Vi vet inte varför han slutade, nej. Men en majoritet av tekniksidorna där ute verkar ganska överens om att han fick sparken för att försäljningssiffrorna så här långt suger. Det är en sak om vi sitter här och spekulerar, men när folk som är djupt insatta och har många kontakter i branchen så är det mindre troligt att det är en spekulation och det lutar mer åt att det är fakta. Det är klart att de aldrig skulle gå ut och säga "Vi har sparkat Sinofsky", och det är inte heller troligt att han själv skulle gå ut och säga "Jag har fått sparken", även om allt tyder på att så är fallet.

Videon förklarar hur de tänkt, men den säger ingenting om hur rätt eller fel de träffat. Det är klart att de hyllar sin egen produkt. Allt annat vore ju självmål.

Skrivet av mrqaffe:

Det är uppenbarligen inget tekniskt hinder att lägga tillbaka startmenyn i win 8 eftersom den har funnits där tidigare, så det handlar bara om deras inställning, MS skulle förbättra sitt just nu rätt usla ryckte om att skita i användarna rejält om de visade att de tog till sig av kritiken, dessutom skulle man tas mera på allvar i företagssektorn, just nu riskerar de att deras beteende slår tillbaka rejält och att kunderna helt undviker allt som har med 8an att göra, även telefoner och plattor.

Det finns troligen några som verkligen älskar win 8 över allt annat och hoppas på att MS vägrar att ta till sig av kritiken och fixa felen, Apple, de lär jubla åt lanseringen av win 8.

Att bara ändra ett gränssnitt för ändringens skull utan att det innebär någon förbättring är bara dumt.
Så länge MS inte kan visa på några fördelar med interfacet på desktop och användarna ogillar det så är det bara dumt att ens överväga att lära om sig till nått som just nu även är långsammare, om de haft nån ny kontroller färdig så kanske, det har ju pratats om "peka i luften" kontrollers men de finns inte ännu.
Även de stora hårdvarutillverkarna borde bli lite oroliga, försäljningen riskerar att sjunka eftersom folk inte verkar villja ha en win 8dator.
Att MS omsättning sjunkit är fakta, att Sinofski lämnade företaget kan ha med det att göra och win 8 har stor del i den minskade försäljningen.
Och argument om att bara "få" har gjort om interfacen för att slippa metro är lustiga, varför ska det behöva ändras nått överhuvudtaget ?

Någon påstod att majoriteten har lagt tillbaks startmenyn. Jag hävdar att det knappast är mer än 1%. Vem har rätt eller fel? Svårt att säga då vi inte vet mycket mer än att Microsoft sålde 4 miljoner uppgraderingar (ej inräknat sålda datorer eller företagslicenser vilket är många miljoner till) på 3 dagar och att stardock hävdar att de sålt "tiotusentals" kopior av Stardock hittills.

Paul Thurrot säger att Micrsoft internt har beskrivit försäljningen av Windows 8 som en besvikelse. De skyller delvis på PC-tillverkarna som inte har varit tillräckligt med på banan med nya maskiner vid lanseringsdatumet. Även om Windows 8 skulle bli en större flopp än Vista så kommer det sälja tiotals miljoner exemplar innan året är slut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att bara ändra ett gränssnitt för ändringens skull utan att det innebär någon förbättring är bara dumt.

Syftet är ju helt klart att få folk att köpa plattor och telefoner, men då måste gränssnittet passa det man håller på med. Nu har Microsoft missat att folk som köper ett operativ för desktops troligtvis vill ha ett gränssnitt som är anpassat för.... desktop. Microsoft VILL att folk köper plattor och telefoner från dem, då det ligger mycket pengar i det segmentet idag och de har ynkliga marknadsandelar. Men de missar att inte en käfft EFTERFRÅGAR produkten för den tillför inget nytt. Det finns inget Windows phone/RT har som inte Android/iOS också har, och de har dessutom haft flera år på sig att mogna medans Microsoft knappt lärt sig att kyrpa i sammanhanget.

Dessutom är allt arbete de gjort vad gäller förbättringar under skalet TOTALT osynliga nu. Inte en jävel bryr sig om att man får Hyper-V med pro-versionen, att det bootar fortare, är säkrare, har bättre filhanterare etc etc, för alla blir metalt blockerade av det fantastiska underbara och, ja, till och med magiska Metro.

Obs, "alla" är förståss inte kritiska, men en tillräckligt stor majoritet för att man ska ge Sinofsky sparken tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Syftet är ju helt klart att få folk att köpa plattor och telefoner, men då måste gränssnittet passa det man håller på med. Nu har Microsoft missat att folk som köper ett operativ för desktops troligtvis vill ha ett gränssnitt som är anpassat för.... desktop. Microsoft VILL att folk köper plattor och telefoner från dem, då det ligger mycket pengar i det segmentet idag och de har ynkliga marknadsandelar. Men de missar att inte en käfft EFTERFRÅGAR produkten för den tillför inget nytt. Det finns inget Windows phone/RT har som inte Android/iOS också har, och de har dessutom haft flera år på sig att mogna medans Microsoft knappt lärt sig att kyrpa i sammanhanget.

Dessutom är allt arbete de gjort vad gäller förbättringar under skalet TOTALT osynliga nu. Inte en jävel bryr sig om att man får Hyper-V med pro-versionen, att det bootar fortare, är säkrare, har bättre filhanterare etc etc, för alla blir metalt blockerade av det fantastiska underbara och, ja, till och med magiska Metro.

Obs, "alla" är förståss inte kritiska, men en tillräckligt stor majoritet för att man ska ge Sinofsky sparken tydligen.

"Syftet är ju helt klart att få folk att köpa plattor och telefoner"

Det gör folk redan. Som jag sagt många gånger tidigare minskar PC-försäljningen med 7% och surfplatteförsälningen ökar ca 50% från år till år.

Jag skulle inte vilja påstå att snabbare uppstart är en förbättring under skalet, det är tydligt och något som vem som helst märker.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Någon påstod att majoriteten har lagt tillbaks startmenyn. Jag hävdar att det knappast är mer än 1%. Vem har rätt eller fel? Svårt att säga då vi inte vet mycket mer än att Microsoft sålde 4 miljoner uppgraderingar (ej inräknat sålda datorer eller företagslicenser vilket är många miljoner till) på 3 dagar och att stardock hävdar att de sålt "tiotusentals" kopior av Stardock hittills.

Paul Thurrot säger att Micrsoft internt har beskrivit försäljningen av Windows 8 som en besvikelse. De skyller delvis på PC-tillverkarna som inte har varit tillräckligt med på banan med nya maskiner vid lanseringsdatumet. Även om Windows 8 skulle bli en större flopp än Vista så kommer det sälja tiotals miljoner exemplar innan året är slut.

Företagslicenser kan du knappast räkna då många har Volymlicensavtal med software assurace, som innebär att man får upp/nedgradera som man vill.

Om några månader lär vi se besöksstatistik från webbsidor och dylikt, men hittils verkar det svagt.

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/wind...

"Our latest bit of evidence comes from web analytic company NetApplications. It said that as of Nov. 11, Windows 8 has captured 1.04 percent of the global desktop market share.

That is about the same OS market share as Linux, at 1.4 percent. Apple's OS X holds a 9 percent market hold. "

Jag skulle inte kalla det rusning direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Syftet är ju helt klart att få folk att köpa plattor och telefoner"

Det gör folk redan. Som jag sagt många gånger tidigare minskar PC-försäljningen med 7% och surfplatteförsälningen ökar ca 50% från år till år.

Jag skulle inte vilja påstå att snabbare uppstart är en förbättring under skalet, det är tydligt och något som vem som helst märker.

Jag menade "Från Microsoft" såklart. De vill in på den marknaden för där har de nära noll.

Ja, många av de saker jag tog upp är inte alls "under skalet", såg jag nu. Jag skulle sagt "utanför metro" eller nå't.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Syftet är ju helt klart att få folk att köpa plattor och telefoner, men då måste gränssnittet passa det man håller på med. Nu har Microsoft missat att folk som köper ett operativ för desktops troligtvis vill ha ett gränssnitt som är anpassat för.... desktop. Microsoft VILL att folk köper plattor och telefoner från dem, då det ligger mycket pengar i det segmentet idag och de har ynkliga marknadsandelar. Men de missar att inte en käfft EFTERFRÅGAR produkten för den tillför inget nytt. Det finns inget Windows phone/RT har som inte Android/iOS också har, och de har dessutom haft flera år på sig att mogna medans Microsoft knappt lärt sig att kyrpa i sammanhanget.

Dessutom är allt arbete de gjort vad gäller förbättringar under skalet TOTALT osynliga nu. Inte en jävel bryr sig om att man får Hyper-V med pro-versionen, att det bootar fortare, är säkrare, har bättre filhanterare etc etc, för alla blir metalt blockerade av det fantastiska underbara och, ja, till och med magiska Metro.

Obs, "alla" är förståss inte kritiska, men en tillräckligt stor majoritet för att man ska ge Sinofsky sparken tydligen.

Jag menar att många antagligen kommer att bojkotta allt som har med 8an att göra, alltså även portabla enheter eftersom 8an får dåligt rykte så kör man det inte heller portabelt, där finns det ju redan mycket spridda och väl fungerande alternativ och nån synergieffekt på företagen lär det inte bli, att få till ett fungerande desktopinterface är en kritisk sak för MS, de kommer att tappa enormt mycket på att inte göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar att många antagligen kommer att bojkotta allt som har med 8an att göra, alltså även portabla enheter eftersom 8an får dåligt rykte så kör man det inte heller portabelt, där finns det ju redan mycket spridda och väl fungerande alternativ och nån synergieffekt på företagen lär det inte bli, att få till ett fungerande desktopinterface är en kritisk sak för MS, de kommer att tappa enormt mycket på att inte göra det.

Ja, visst är det så. Man kanske tycker som jag att Modern UI är ganska trevligt på telefoner och plattor men hatar det på Desktop, och hatar att man inte ens får VÄLJA startmenyn, så jag bojkottar allt Metro för att visa mitt missnöje. Visserligen blir väl det piss i havet, men jag är ju knappast ensam så att säga. Dessutom, som det nämndes i en annan tråd, så är Metro inte särskillt anpassat till folk som är "teknikanalfabeter", medans startmenyn är intuitiv, logisk, och lätt att lära sig för nybörjare, vilket får till följd att "hen som kan det här med data" i släkten knappast lär rekomendera Windows 8 till släkt och vänner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Underbart, hoppas de kommer backa på aero, rundade hörn och djup (3D-effekt) på ikoner också, så har de gjort ett bra OS.

Nej usch vill inte ha tillbaka det..Tar bara onödiga resurser

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kom på att jag har en fråga som gör mig sömnlös
Går det att göra en usb pinne för installation där man kan lägga in både 7 & 8 och välja vilket man vill köra in? Har nån gjort nått sånt?

Ja om du använder MDT

tex,

http://technet.microsoft.com/en-us/video/microsoft-deployment...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej usch vill inte ha tillbaka det..Tar bara onödiga resurser

Håller med. Ett fint windows är ett grått windows, utan lull lull och krims krams.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej usch vill inte ha tillbaka det..Tar bara onödiga resurser

Skrivet av Ozzed:

Håller med. Ett fint windows är ett grått windows, utan lull lull och krims krams.

Är det något som hindrar att det skulle vara valbart?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vem vet, Nu när Sinofski sparkats kanske de släpper prestigen och istället släpper ett os som fungerar på en desktopdator, för lika rätt som Sinofski hade i att man måste tvinga folk om de ska använda metro så lika fel hade han i att folk kommer att acceptera det då det helt saknar mening på desktop och enbart gör saker med komplicerade, bra att Ballmer observerar att intäkterna minskar och att företagen tydligt säger nej till 8an, Då kan man kanske hoppas att det kommer en rejäl buggfix/servicepack snabbt som åter gör att 8an fungerar bra på desktop.

Håller helt med dig.

Om startmenyn kommer tillbaka och om man kan välja bort Metro så köper jag gärna Windows 8. Ruskigt snabbt OS.

Finns ju rykten som kretsar runt om "Windows Blue" och "Windows 8.1", samt "Windows 8.5". Kanske kommer förändringar inom en snar framtid?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle inte kalla det rusning direkt.

Är det så illa på några veckor? Folk i allmänhet byter väl sällan operativsystem (utan att byta dator) och särskilt inte innan det finns i butikerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Är det så illa på några veckor? Folk i allmänhet byter väl sällan operativsystem (utan att byta dator) och särskilt inte innan det finns i butikerna.

1% av alla världens datorer... hmm vad kan det bli?

1,3 miljarder datorer har Windows. Windows har ~90% av marknaden. Alltså finns det ca 1,5 miljarder maskiner. 1% av det är 15 miljoner.

15 miljoner Windows 8 på mindre än en månad, eller räknar jag galet?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...