Permalänk

Datorn startar men utan bild

Hejsan!

För någon vecka sen bestämde min gamla dator sig för att gå sönder, vilket jag märkte då jag skulle starta den om vanligt på morgonen. Den stängde alltså inte av sig helt plötsligt eller fungerade annorlunda dagen före.

När jag startar datorn så drar den igång som vanligt och man hör hur hårddisken (tror jag) arbetar. Musen och tangentbordet lyser upp som vanligt efter några sekunder men skärmen går in i standby läge.
Har testat att nollställa BIOS genom att ta ut klockbatteriet samt att ändra de där stiften på modekortet för nollställning. Inget har fungerar dock och den står bara och matar på tills jag stänger av den.

Antog att det var modekortet eller processorn och beställde därför en helt ny processor, modekort samt nytt ram-minne.
Bytte ut alla delarna och drog igång den och den fungerade utmärkt. Installerde windows vista på den och hann inte göra mycket mer fören jag skulle sova. MEN Morgonen därpå när jag skulle starta den så var den precis som innan! Ingen bild alls, och inte ett enda pipljud.

Precis som att något i datorn tar sönder delarna, och att det då skedde efter andra starten är ju märkligt, men antar att den får sig en "peak" när man precis slår på datorn, kan det vara nätaggregat kanske??

Någon som har någon ide? Hemskt tacksam för svar!
Mvh Viktor

Setup med gamla delar:
Modekort Asus P5VD2-VM SE VIA P4M890
Processor Intel Pentium dual core E2160
Minne DIMM DDR2 PC2-5300
Grafik ASUS Geforce 8500GT 512mb
Hårddisk Maxtor diamondmax 21 500gb
Nätaggregat Huntkey 500w ATX12v

Setup med nya delarna:
Modekort MSI B75MA-P45
Processor Intel Pentium G630
Minne Corsair vengeance DDR3 1600MHz 4GB 1,5v
Grafik ASUS Geforce 8500GT 512mb
Hårddisk Maxtor diamondmax 21 500gb
Nätaggregat Huntkey 500w ATX12

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Jag skulle genast riv ut Huntkey agget och hoppas att den inte redan förstört dina nya delar också. Nätagget som Huntkey tillverkade åt bla NorthQ har alla omdömet UNDVIK så jag skulle inte lita på aggen som Huntkey säljer under eget namn heller. Även om jag har fel så skulle inte jag vilja riskera nya delar med ett sånt agg.

Sen får vi se om andra delar gått sönder eller om du byggt datorn fel.

Tex:
Du behöver bara 5 av delarna ur din lista för att alltid få bild. Inga hårddiskar, tangentbord, mus, SATA/IDE/USB kablar osv som alla är kända för att kunna blockera starten så att man inte får bild, frysningar, död dator och olika start fel tills de tas bort.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Permalänk
Medlem

Du har inte två skärmar eller mer inkopplade, skulle kunna vara så simpelt att den väljer en av dina andra skärmar som primary. (De andra syns inte förens du är inne i windows). Detta hände mig, var så jävla frustrerad, tog mig 30 min innan jag kom på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Du har inte två skärmar eller mer inkopplade, skulle kunna vara så simpelt att den väljer en av dina andra skärmar som primary. (De andra syns inte förens du är inne i windows). Detta hände mig, var så jävla frustrerad, tog mig 30 min innan jag kom på det.

Jag har också gjort precis det. En annan gång jag inte fick bild hade jag böjd några pins på processorn när jag bytte fläkt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Jag skulle genast riv ut Huntkey agget och hoppas att den inte redan förstört dina nya delar också. Nätagget som Huntkey tillverkade åt bla NorthQ har alla omdömet UNDVIK så jag skulle inte lita på aggen som Huntkey säljer under eget namn heller. Även om jag har fel så skulle inte jag vilja riskera nya delar med ett sånt agg.

Sen får vi se om andra delar gått sönder eller om du byggt datorn fel.

Tex:
Du behöver bara 5 av delarna ur din lista för att alltid få bild. Inga hårddiskar, tangentbord, mus, SATA/IDE/USB kablar osv som alla är kända för att kunna blockera starten så att man inte får bild, frysningar, död dator och olika start fel tills de tas bort.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Skrivet av Luddz:

Du har inte två skärmar eller mer inkopplade, skulle kunna vara så simpelt att den väljer en av dina andra skärmar som primary. (De andra syns inte förens du är inne i windows). Detta hände mig, var så jävla frustrerad, tog mig 30 min innan jag kom på det.

Hej!
Problemet löst!

På de nya modekortet fanns ett sånt grått uttag för bildskärmen så kopplade in skärmen där istället för på grafikkortet , och å funkade de hehe..
Förlåt om jag slösat er tid! (lite korkat av mig att inte komma på det tidigare)..
Nytt nätagg ska jag dock införskaffa då Panpo98.
Tack för er tid!
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktory123:

Hej!
Problemet löst!

På de nya modekortet fanns ett sånt grått uttag för bildskärmen så kopplade in skärmen där istället för på grafikkortet , och å funkade de hehe..
Förlåt om jag slösat er tid! (lite korkat av mig att inte komma på det tidigare)..
Nytt nätagg ska jag dock införskaffa då Panpo98.
Tack för er tid!
Mvh

Ja det är ju ett sett att lösa det men om du ska använda grafikkortet så kan du ju ändra det i bios så kan du ju använda ditt grafikkort igen.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem. Upptäckte att en pin i mobo-kontakten från agget är smält i plasten, vilket då (med all sannolikhet) skapar glappkontakt. Är säkert en dum fråga men, är det någon som vet vad det kan bero på? Kan i nuläget tyvärr inte skicka in nätagget för felsökning (garanti kvar) då jag måste slutföra min termin i skolan först.

Corsair HX 1050W
Gigabyte GAZ68XP UD5
2600K @ stock
16gb Corsair Vengeance LP 1600 @ 1333 (tror jag)
Gigabyte GTX 580
Corsair Force GT 120gb SSD

Tacksam för svar och/eller spekulationer!

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.