Vill uppgradera min dator? Vad behövs uppgraderas? Tillverkare man ska undvika? |8-9k

Permalänk

Vill uppgradera min dator? Vad behövs uppgraderas? Tillverkare man ska undvika? |8-9k

Hejsan. Jag vill köpa ett nytt moderkort och nätaggregat. Jag är beredd att betala ungefär 4000-5000kr för båda delarna.
Jag behöver dock hjälp om vilken produkt jag ska köpa. Jag vill köpa bra produkter och är beredd att betala för dom.
Kvalité är prioritet. Jag är sådär kunnig när det kommer till datorkomponenter och behöver hjälp från personer som kan detta. Jag är rädd att köpa
komponenter som ej passar till mitt nuvarande system.

På senare tid har min dator bara stängt av sig när jag spelar spel som CSS,CSGO. Jag får ingen blåskärm eller något. Bara stängs av på ett ögonblick.

Ge mig förslag om bra moderkort + nätagg som skulle passa till mitt system. Eller är mina andra komponenter så gamla att hela datorn behöver bytas ut?

Här nedan är lite information om mitt nuvarande system.

- Jag har Thermaltake vattenkylning
- Nuvarande moderkort : ASUS P5Q3 Deluxe Wifi
- Nuvarande nätagg : Corsair TX750w
- Grafikkort : ATI Radeon 4870 x2
- Corsair Vengeance RAM
- Processor : Intel Quad Core 2
- 1 Raptor HDD
- 1 Intel SSD
- 1 Standard HDD Western Digital

Jag är sugen på detta men undrar om det passar ihop till mina nuvarande komponenter http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=755311

Uppskattar alla förslag och hoppas verkligen någon här på SweClockers kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Du ska alltså köpa nytt moderkort och PSU för att datorn stängs av i spel?

Låter mer som att det är grafikkortet som blir överhettat, kolla om grafikkortsfläkten har stannat eller är full med damm. Och nej, din processor kommer inte passa i moderkortet du länkade.

Permalänk

Hej. Det är inte pga spelen jag vill köpa nytt moderkort. Jag jobbar mycket med videoredigering och det händer samma sak där när jag renderar.

Jag har dammat av datorn och grafikkortet är lite varmare än den genomsnittliga temperaturen på andra komponenter men detta har ej skett innan och jag har ej bytt komponenter.

Vet du vilket socket jag måste köpa för att min processor ska passa?

mvh

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för temperaturer på CPU och GPU vid belastning. För att kolla temperaturen på CPU kan du ladda ner och använda ett program som heter "Core Temp" och för att kolla temperaturen på GPU kan du ladda ner och använda ett program som heter "GPU-Z". Försök montera om processorkylaren med ny pasta, det låter som du har problem med överhettning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Din nuvarande CPU har 775 pinnar men det kan vara svårt att hitta nya moderkort som passar...

Permalänk

fantomsmurfen : Enligt GPU-Z är
GPU Temparature 78 C
GPU Temp DISPIO 78
GPU Temo MEMIO 81 C
GPU Temp Shadercore 81 C

Är det för mycket? Jag har också hört att mitt grafikkort blir varmare än average.

Permalänk

puttefnasket : Vilket moderkort skulle du rekommendera upp till 2500kr?

Permalänk

Vill uppgradera min dator? Vad behövs uppgraderas? Tillverkare man ska undvika? |8-9k

Hejsan. Jag jobbar mycket med webbdesign,video och lirar bf/csgo 2-3 gånger i veckan.

Nu vill jag uppgradera min dator som jag köpte 2008/09. Jag vill köpa ny processor,moderkort,grafikkort,och nätaggregat.
Jag har bra hårddiskar och Corsair Vengeance ramminnen.

Nuvarande dator

Intel Core 2 Quad Q9555
ATI Radeon HD4870 x2
Moderkort : ASUS P5Q3 Deluxe
RAM Corsair XMS3
RAM Corsair Vengeance
Intel SSD 330Series

Min fråga är enkel:
Vad tycker du jag ska byta ut för att ha en riktigt bra dator?
Jag hade tänkt mig spendera upp till 8000-9000kr

Har också hört en del om att Nvidia grafikkort är bättre än AMD för tillfället sett till priset. Finns det något moderkort(tillverkare) jag ska undvika?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgecarlinfan:

fantomsmurfen : Enligt GPU-Z är
GPU Temparature 78 C
GPU Temp DISPIO 78
GPU Temo MEMIO 81 C
GPU Temp Shadercore 81 C

Är det för mycket? Jag har också hört att mitt grafikkort blir varmare än average.

Om det är i idle är det alldeles för mycket, vad ligger den på i spel?

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Om det är i idle är det alldeles för mycket, vad ligger den på i spel?

90-100 ungefär utan att använda SpeedFan

Jag har hittat en temporär lösning. När jag lirar spel så drar jag upp GPU fläkten manuellt till 70% med SpeedFan och då är tempen på 75.

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgecarlinfan:

90-100 ungefär utan att använda SpeedFan

Jag har hittat en temporär lösning. När jag lirar spel så drar jag upp GPU fläkten manuellt till 70% med SpeedFan och då är tempen på 75.

90-100 är ju alldeles för mycket., där har du nog ditt problem. Vad du kan göra är att montera om kylaren på grafikkortet med ny pasta eller köpa ett nytt grafikkort. Troligen har ditt grafikkort redan tagit skada pga av överhettning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

När due ändå har såpass hög budget rekommenderar jag en ny processor och troligtvis behöver du inte byta nätaggregat
Om det inte är sönder

Permalänk
Medlem

Klockar du skiten ur CPUn och slänger i ett till 4870 lär du få 40-60% bättre prestanda för bara några hundralappar.
Det är det mest prisvärda val du kan göra.

Om du inte känner för att behålla dina nuvarande komponenter dock så är det lika bra att slänga ut det hela.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av XsvennebananX:

När due ändå har såpass hög budget rekommenderar jag en ny processor och troligtvis behöver du inte byta nätaggregat
Om det inte är sönder
Skickades från m.sweclockers.com

?

Fast, inga nya processorer passar mitt moderkort? Eller är alla Intelprocessorer likadana i passformen?

Permalänk

Som det ser ut har jag bara ett grafikkortsplats. Mitt moderkort är sjukt instabilt. Klarar ej 1600mhz RAM trots att den ska göra det.
Men jag är så sjukt osäker om vilket moderkort jag ska köpa härnäst :/

Permalänk
Medlem

Jag har för mej AMDs grafikkort är mest prisvärd just nu. I alla fall med de nyaste drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Då det verkade som att dina två trådar behandlade samma dator och samma problem med denna så sammanfogade jag dem. Detta gör det lättare för andra att hjälpa dig då de kan se alla inlägg som handlar om det eventuella köpet, dessutom slipper du bryta mot reglerna. Hoppas att uppgraderingen blir bra!

Permalänk
Skrivet av georgecarlinfan:

Fast, inga nya processorer passar mitt moderkort? Eller är alla Intelprocessorer likadana i passformen?

Jag menar att du skulle köpa nytt moderkort Och ny processor.