Permalänk
Korsordsguru

Visa swec: begagnatpris.se

Tja! Jag har arbetat ett tag nu med ett litet projekt som det är dags att visa upp för omvärlden. http://begagnatpris.se/ nämnligen. Sidan använder just nu bara data från Tradera men som ni kan läsa i om-texten så är långtidsplanen att inkludera data från massa andra sidor också, tänk typ swecs marknad, andra auktionssidor, blocket (de är tyvärr inte så lätta att samarbeta med) m.m. Är ju lite svårt att söka på exempelvis "volvo v70 2009 turbo" just nu. Men konceptet fungerar faktiskt ganska bra för vissa datorkomponenter, tillbehör, laptops och sådant. Lek själva och säg vad ni tycker. Och om ni upptäcker något som är fel får ni gärna rapportera det. Designen i sig skulle jag säga är icke-existerande då jag bara kört in Twitter Bootstrap och hållt allt på en väldigt enkel nivå, men om någon har några direkta förslag på nån optimering där så skriva gärna det med. Tack på förhand och hoppas ni har användning av sidan!

Åter igen, http://begagnatpris.se/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, jag gillar systemet. Väntar på att mer sidor blir inkluderade

Permalänk
Inaktiv

priser för "GTX 680" 6490kr, det tar vi!

Sidan ser för övrigt ut som en sån där popup-skräp-sida man avskyr...förlåt. :/

Permalänk
Korsordsguru
Skrivet av Reyintaz:

Hmm, jag gillar systemet. Väntar på att mer sidor blir inkluderade

Härligt att höra.

Skrivet av Segas:

priser för "GTX 680" 6490kr, det tar vi!

Sidan ser för övrigt ut som en sån där popup-skräp-sida man avskyr...förlåt. :/

Haha jaa, det bästa vore ju om man kunde sortera bort skräp-data och bara ha med relevanta priser per automatik, men det får bli i version 2.0. Det är lugnt jag har ingen personlig koppling till designen. Då vet jag hur andra personer upplever den vilket är bra.

Tack!

Visa signatur
Permalänk

Bra idé tycker jag, hoppas det kan bli nått, inte helt korrekt nu dock, sökte på:

"Iphone" och fick pris "-160kr" Jag tar gärna några Iphones om jag även får 160kr för besväret

"Iphone 4" gav 170kr, vilket även det är ett bra pris. Doch så väljer den ju på massa tillbehör mm, så det måste ju filtreras på något sätt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Saker med många tillbehör får helt fel priser, Ta te.x Ipad, hur skall man definiera sin sökning för att bara få upp ipad's och inte få med te.x "hörlurar till ipad".

Permalänk
Medlem

Detta är en riktigt bra ide.

En funktion som jag skulle vilja se är att man ska kunna sortera på datum och pris efter att man har tryckt "Visa data".
Sedan så tror jag också att det ser bättre ut om knappen ändras till "Dölj data" efter att man har tryckt på den istället för att ikonen till vänster om texten ändras.

*Bookmarked*

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk

Bra idé, men algoritmerna behöver slipas på.
Jag testade att först knappa in Samsung Galaxy S i9000 och då fick jag ett värde och en graf som pekade väldigt brant beroende på att det fanns två värden att utgå ifrån. Sen tog jag och sökte på bara Samsung Galaxy S. Då hade den visserligen gott om data att beräkna graf och värde på , men datat spretade betydligt , antagligen eftersom den även inkluderade särskrivna Galaxy S 2 och Galaxy S III etc..

Inte menat som nån diss för ett koncept i utvecklingsstadiet och jag förstår att det inte är helt lätt att komma till rätta med dessa problem. En sak jag rekommenderar är att inte rita ut graf alls eller lägga till en disclaimer om osäkerhet i resultatet i de sökningsresultat där mängen data är för liten.

Permalänk
Korsordsguru

Ja det är det största problemet. Tyvärr förstår inte sidan att den ska exkludera alla hundratals iPhone-tillbehör om man söker på "iphone 4". Går nog att fixa med lite smarta lösningar, men som sagt, får bli version 2.0. Det går att använda begränsningarna på sidan för att sätta ett minimumpris och maximumpris, men jag sitter här och övervakar alla sökningar live och ser att ingen verkar använda begränsningarna så de kanske är lite för gömda eller helt enkelt för jobbiga att använda. I sådana fall får jag hitta på något bättre.

Visa signatur
Permalänk
Korsordsguru
Skrivet av Skater93:

Detta är en riktigt bra ide.

En funktion som jag skulle vilja se är att man ska kunna sortera på datum och pris efter att man har tryckt "Visa data".
Sedan så tror jag också att det ser bättre ut om knappen ändras till "Dölj data" efter att man har tryckt på den istället för att ikonen till vänster om texten ändras.

*Bookmarked*

Ska fixa dölj/visa-texten! Jo att sortera datatabellen på valfri kategori kan lätt fixas. Får göra det nästa vecka kanske.

Skrivet av Whippoorwill:

Bra idé, men algoritmerna behöver slipas på.
Jag testade att först knappa in Samsung Galaxy S i9000 och då fick jag ett värde och en graf som pekade väldigt brant beroende på att det fanns två värden att utgå ifrån. Sen tog jag och sökte på bara Samsung Galaxy S. Då hade den visserligen gott om data att beräkna graf och värde på , men datat spretade betydligt , antagligen eftersom den även inkluderade särskrivna Galaxy S 2 och Galaxy S III etc..

Inte menat som nån diss för ett koncept i utvecklingsstadiet och jag förstår att det inte är helt lätt att komma till rätta med dessa problem. En sak jag rekommenderar är att inte rita ut graf alls eller lägga till en disclaimer om osäkerhet i resultatet i de sökningsresultat där mängen data är för liten.

Det är skitbra med all feedback så känn inte så. Det här problemet med irrelevant data kanske är mycket större och akut än jag själv tänkt i mitt eget huvud och då får jag implementera något smart som ordnar det. Du kanske har rätt i det du säger att grafen blir helt överflödig när det är få prispunkter. Ska testa mig fram med att visa/dölja den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slipa mer på sidan så ska barnet snart lära sig gå

Dock ser sidan lite "tom" ut så lite mer innehåll eller att flytta ner sökrutan lite hade gjort det lite bättre imo

Bra initiativ!

Permalänk
Lego Master

Nice koncept, jag gillar det!
Ingen mer feedback just nu, får ta ett varv till ikväll.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLys:

Ja det är det största problemet. Tyvärr förstår inte sidan att den ska exkludera alla hundratals iPhone-tillbehör om man söker på "iphone 4". Går nog att fixa med lite smarta lösningar, men som sagt, får bli version 2.0. Det går att använda begränsningarna på sidan för att sätta ett minimumpris och maximumpris, men jag sitter här och övervakar alla sökningar live och ser att ingen verkar använda begränsningarna så de kanske är lite för gömda eller helt enkelt för jobbiga att använda. I sådana fall får jag hitta på något bättre.

Nähe? Jag sökte på "iphone 5" och då står det -300kr. Jag får alltså betala 300kr för att bli av med min splitter nya iphone 5?

Edit: Söker man på "i7 2600k" så tar den med en dator i sökningen som gör att snittpriset hamnar på 3000kr begagnat.
Vet att enskilda fall inte hjälper dig men du kanske får det lättare att förstå problemen bakom felräkningarna

Permalänk

Datorerna ser lite ut lurendrejeri... http://begagnatpris.se/s/Taurus%20overkill/ Men finfin sida hoppas på mer sidor snart.

EDIT: skulle vara bra att slippa sålda prudukter.

Permalänk
Medlem

Okej, lägger ut min Volvo 740 för -300 Kronor, någonting måste gått fel.
Men när du har fått in lite reklam och fixat lite småpill så kommer den bli stor, garanterat!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Korsordsguru

Ja det här med negativa priser, haha jag vet inte riktigt vad som händer men ska spana in det. Hade det problemet förut ut också men då hade jag gjort fel i uträkningen av det glidande medelvärdet men trodde det skulle vara löst nu.

Visa signatur
Permalänk
Korsordsguru
Skrivet av XsvennebananX:

Datorerna ser lite ut lurendrejeri... http://begagnatpris.se/s/Taurus%20overkill/ Men finfin sida hoppas på mer sidor snart.

EDIT: skulle vara bra att slippa sålda prudukter.

I det är fallet är det just den prisdatan som är tillförlitlig att använda. Pågående auktioner kan ju ha vilket pris som helst. Men du kanske menar att det vore bättre att visa pågående auktioner och för närvarande aktiva annonser på t.ex. blocket?

Edit: Alltså ta prisuppgifterna från avslutade auktioner men även visa pågående auktioner för användaren så att de lätt kan se vad som ligger ute och om auktionerna/annonserna är "dyra" eller "billiga".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som sagt, om den en så länge endast följer Tradera så är det enda vettiga att bara räkna på avslutade annonser, annars blir det lite knasigt. Samt att man får söka i underkategorier, "iphone 4" bör således söka i "Mobiltelefoner" på Tradera och inte över hela sidan (för att komma undan skal och skit)

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Intressant funktion du tråcklat ihop här, det förvånar mig dock att en sida som blocket inte sväljer detta med hull och hår och samarbetar fullt ut! Såvida de inte själva vill ha rättigheten till funktionen. Detta är ju något som både köpare och säljare har nytta av och jag är övertygad om att det skulle användas mycket om funktionen fanns länkad på auktionssajterna.

Permalänk

Tycker du borde jobba på designen lite, påminner som sagt väldigt mycket om en popup sida. Kanske fixa en enklare logotyp, och ha lite information om sidan på startsidan så förstår man mer vad sidan handlar om!

Jättebra idé förövrigt!

Permalänk
Medlem

mycket bra sida, bara att inkludera fler källor och speciellt blocket och finslipa sökfunktionen, prisjakt och pricerunner har ju något automatiskt system som scannar sidorna efter priserna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaLys:

Ja det är det största problemet. Tyvärr förstår inte sidan att den ska exkludera alla hundratals iPhone-tillbehör om man söker på "iphone 4". Går nog att fixa med lite smarta lösningar, men som sagt, får bli version 2.0. Det går att använda begränsningarna på sidan för att sätta ett minimumpris och maximumpris, men jag sitter här och övervakar alla sökningar live och ser att ingen verkar använda begränsningarna så de kanske är lite för gömda eller helt enkelt för jobbiga att använda. I sådana fall får jag hitta på något bättre.

Ja, det är väl kanske ett problem för billigare prylar. Tog mig två sekunder att hitta filterfunktionen och ta bort allt under 1000 spänn ;). Finns alltid förbättringar att göra, men tillbehören för telefonen var iaf inte något större problem för mig.
Väldigt trevlig site för övrigt. Tackar man hjärtligast för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lysande ide. Det här kommer att bli stort när du fått ordning på det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Lysande ide. Det här kommer att bli stort när du fått ordning på det.

mhm, riktig guldgruva som TS kan leva gott på om han gör det ordentligt och breddar sig utanför sveriges gränser osv, bara och kämpa på!

Permalänk
Medlem

Spännande projekt!

En fråga bara, har du tillstånd att ta datat från Tradera via något API eller scrapar du sidan?

Visa signatur
Permalänk
Korsordsguru

Tack så jättemycket för alla svar åter igen! Fantastiskt att få så mycket feedback. Kul att i alla fall några enstaka andra tror på idéen också. Då är jag inte helt ute och cyklar. Har finjusterat lite saker de senaste dagarna. Bytt ut lite text här och där och gjort så annonserna/datan syns direkt så att man inte stirrar sig blind på prisförslaget man får bara. Även fixat så att tabellen med annonser går att sortera hur man vill.

Skrivet av Uvania:

mycket bra sida, bara att inkludera fler källor och speciellt blocket och finslipa sökfunktionen, prisjakt och pricerunner har ju något automatiskt system som scannar sidorna efter priserna?

I fallet prisjakt/pricerunner så skickar butikerna upp sin data direkt till deras system. Jag vet inte om de faktiskt utför någon egen "skrapning" av butiker, varor och priser längre. Men ja det är väl lite tanken i framtiden att där det inte går att få datan via något API eller databas att skrapa massa annonssidor och bygga min egen databas.

Skrivet av Frystpingvin:

Tycker du borde jobba på designen lite, påminner som sagt väldigt mycket om en popup sida. Kanske fixa en enklare logotyp, och ha lite information om sidan på startsidan så förstår man mer vad sidan handlar om!

Jättebra idé förövrigt!

Jo någon logotyp saknas känns det som. Ska se om jag kan göra lite enkla designuppdateringar framöver också. Bra idé att ha någon text på framsidan, kan som sagt vara lite svårt att förstå vad det hela handlar om annars.

Skrivet av kerbo:

Intressant funktion du tråcklat ihop här, det förvånar mig dock att en sida som blocket inte sväljer detta med hull och hår och samarbetar fullt ut! Såvida de inte själva vill ha rättigheten till funktionen. Detta är ju något som både köpare och säljare har nytta av och jag är övertygad om att det skulle användas mycket om funktionen fanns länkad på auktionssajterna.

Ska ta och skicka ett mail till blocket så småning om och visa upp konceptet och fråga om de kan tänka sig att ingå partnerskap, men får se vad de svarar. De hade ett API att tillgå förut (som var väldigt begränsat och cripplat) men jag mailade dem för några veckor sedan och frågade vad läget var och då sa de bara att APIet i princip inte existerar längre förutom för vissa av deras partners.

Skrivet av lallassu:

Spännande projekt!

En fråga bara, har du tillstånd att ta datat från Tradera via något API eller scrapar du sidan?

Jajamen Tradera har ett API som vem som helst kan få tillgång till där det går att hämta datan ifrån och jag har även varit i kontakt med Tradera lite grand och de verkar inte haft några invändningar på sidan så det ska vara lugnt. eBay (som äger Tradera) är även dem väldigt generösa med bra APIer och liknande om någon annan är intresserad.

Edit: Traderas API och utvecklarcenter: http://api.tradera.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://begagnatpris.se/s/7870/

Där sökte jag med sökordet: 7870 som jag vanligtvis använder på ställen när jag kollar priset på ett 7870 grafikkort.
Fem stycken sökresultat blev det. Varav 3 stycken är för mig totalt irrelevanta. Vore Kanonbra om jag kunde kryssa i vilka jag inte eller vill se och sedan få en uppdaterad graf med pris.

Permalänk
Medlem

Wow! smart tänkt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaLys:

Tja! Jag har arbetat ett tag nu med ett litet projekt som det är dags att visa upp för omvärlden. http://begagnatpris.se/ nämnligen. Sidan använder just nu bara data från Tradera men som ni kan läsa i om-texten så är långtidsplanen att inkludera data från massa andra sidor också, tänk typ swecs marknad, andra auktionssidor, blocket (de är tyvärr inte så lätta att samarbeta med) m.m. Är ju lite svårt att söka på exempelvis "volvo v70 2009 turbo" just nu. Men konceptet fungerar faktiskt ganska bra för vissa datorkomponenter, tillbehör, laptops och sådant. Lek själva och säg vad ni tycker. Och om ni upptäcker något som är fel får ni gärna rapportera det. Designen i sig skulle jag säga är icke-existerande då jag bara kört in Twitter Bootstrap och hållt allt på en väldigt enkel nivå, men om någon har några direkta förslag på nån optimering där så skriva gärna det med. Tack på förhand och hoppas ni har användning av sidan!

Åter igen, http://begagnatpris.se/

Vart har din fina tjänst tagit vägen?
Sidan har varit nere sedan igår (minst).
Saknar den ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Korsordsguru
Skrivet av Söderbäck:

Vart har din fina tjänst tagit vägen?
Sidan har varit nere sedan igår (minst).
Saknar den ;).

Kul att någon saknade den. Började med en version 2 med lite flera datakällor o.s.v. men Tradera som har vart min affiliate har dragit in sitt affiliateprogram så blir ingen mer utveckling av version 2 just nu i alla fall. Nu är sidan uppe igen. Hade gjort en liten miss. Verkar som strömmen dog i datacentret och min server inte drog igång php-cgi-processesen ordentligt när strömmen kom tillbaka.

Visa signatur