Varför aldrig rensa med dammsugare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Påsarna levereras gratis med produkten, yes. Men de har tillverkats av någon som såklart har tagit betalt för denna produktion, och det finns självfallet en anledning till att tillverkarna av elektronikprylar valt att betala för att använda just dessa påsar.

Det här med att påsen leder ström stämmer inte alls. Plasten i påsen är inte ledande likt nästan all annan plast utan är isolerande. Men det är inte den isolerande egenskapen som definierar antistatpåsen utan det är egenskapen av att inte kunna (eller ha mycket svårt för att) bygga upp statiska ladddningar som definierar om ett material är antistatiskt eller ej.

Det finns olika typer av påsar, dels de där rosa (som inte är lika bra) som jag tror funkar ungefär som du beskriver men det finns också (bättre) påsar som är "halftomhalft" ledande. Alltså tillräckligt ledande för att skapa en bur runt innehållet med en jämn potential och tillräckligt isolerande så att snabba potentialskillnader inte ska uppstå (den ska leda bort laddningar kontrollerat). Ofta är det ju liksom någon folie inuti plasten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_bag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Det finns olika typer av påsar, dels de där rosa (som inte är lika bra) som jag tror funkar ungefär som du beskriver men det finns också (bättre) påsar som är "halftomhalft" ledande. Alltså tillräckligt ledande för att skapa en bur runt innehållet med en jämn potential och tillräckligt isolerande så att snabba potentialskillnader inte ska uppstå (den ska leda bort laddningar kontrollerat). Ofta är det ju liksom någon folie inuti plasten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_bag

Japp. Så var det visst ja. Antar att påsarna består av olika lager med ledande/icke ledande material för att förhindra att potentialskillnader inte når innanmätet utan håller sig på utsidan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Snälla, gör världen en tjänst och ta bort det där inlägget igen för allt du skrivit är fel, helt uppåt väggarna fel. Du har ingen koll alls på den underliggande fysiken. Sluta genast skriva saker om elektricitet för du vet inte hur det fungerar.

Den statiska elen är i sig inte farlig, det är när munstycke och komponent har olika laddning som det uppstår urladdningar som kan skada.
Att damsuga med metallrör och samtidigt ansluta röret till chassit bör ge lika spänning på båda och bli ofarligt.
Att ha en burk med tryckluft kan också ge urladdningar om inte en utjämning sker innan man börjar blåsa. Bara ett vanligt plaströr från burken kan laddas upp en hel del med en bra gnista.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Att ha en burk med tryckluft kan också ge urladdningar om inte en utjämning sker innan man börjar blåsa. Bara ett vanligt plaströr från burken kan laddas upp en hel del med en bra gnista.

Det är ju inte m.h.a. luften som burken laddar ur sig till komponenten, utan enda sättet för burken att ladda ur sig är antingen du, eller genom ett överslag, alltså en blixt. Det beror ju på hur stor uppladdningen är och avståndet. Håller du dig på några centimeters avstånd så är det knappast någon fara. För det krävs större mängder energi för att få överslag från burken till komponenten om det är ett större avstånd. Dock om du nuddar komponenten med burken så kan det ju ske någon urladdning tillräckligt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Det beror ju på hur stor uppladdningen är och avståndet. Håller du dig på några centimeters avstånd så är det knappast någon fara. För det krävs större mängder energi för att få överslag från burken till komponenten om det är ett större avstånd. Dock om du nuddar komponenten med burken så kan det ju ske någon urladdning tillräckligt stor.

Om man dessutom håller den metalliska sprayburken i ena handen och samtidigt håller i datorchassit med andra handen borde väl åtminstone själva burken ha samma potential som komponenterna i chassit (fast det kan ju ändå uppstå laddning vid plaströret). Hmmm, man kanske kan klä in blåsröret i aluminiumfolie och jorda det i chassit?

EDIT: Jo det här med ESD-påsar. Innan man tar ur komponenten ur ESD-påsen ska man se till att ESD-påsen har samma potential som arbetsytan (ESD-mattan) man placerat moderkortet på, eller som chassit om man jobbar direkt i chassit. Jag brukar lägga ESD-påsen med komponenten ovanpå ESD-mattan/chassit och låta det ligga och jämna ut sig lite innan jag tar ur komponenten ur ESD-påsen. Påsen är ju som sagt var halvt ledande just för att kunna jämna ut potentialskillnaden kontrollerat innan man plockar ur komponenten ur påsen (det går nog ganska fort, någon sekund eller så tror jag men det skadar inte att låta det ligga och dra lite om man säger så). Alternativt att man tar i chasit med ena handen samtidigt som man håller i ESD-påsen i andra handen innan exempelvis plockar ur ett grafikkort. Tänk hela tiden att man ska jämna ut "nivåskillnaderna" i spänning mellan de delar man ska sätta ihop så att det inte kan uppstå gnistor mellan dem. Det behöver inte alls vara jordat egentligen, huvudsaken är att det håller samma nivå så det inte kan "gnistra" mellen prylarna.

ESD-armband funkar också på samma sätt. Det är till för att jämna ut skillnaden. Koppla det till chassit, inte till något element (såvida du inte också kopplar chassit till samma element). Har man ESD-armband på sig som är kopplat till chassit eller ESD-mattan man jobbar på ja då räcker det att ta i ESD-påsen med komponenten så jämnas späningen ut långsamt kontrollerat genom ESD-armbandet och ESD-påsen och man kan lungt ta ur prylen ur ESD-påsen och montera in den i moderkortet (som ligger på ESD-mattan som är ihopkopplad med dig själv via armbandet, eller chassit som också är ihopkopplat).

Förresten jag har för mig det finns någon guide om ESD på forumet någonstans. Tror till och med det är en "sticky". Där står väl allting beskrivet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Om man dessutom håller den metalliska sprayburken i ena handen och samtidigt håller i datorchassit med andra handen borde väl åtminstone själva burken ha samma potential som komponenterna i chassit (fast det kan ju ändå uppstå laddning vid plaströret). Hmmm, man kanske kan klä in blåsröret i aluminiumfolie och jorda det i chassit?

Eller så blåser du på en decimeters avstånd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Om man dessutom håller den metalliska sprayburken i ena handen och samtidigt håller i datorchassit med andra handen borde väl åtminstone själva burken ha samma potential som komponenterna i chassit (fast det kan ju ändå uppstå laddning vid plaströret). Hmmm, man kanske kan klä in blåsröret i aluminiumfolie och jorda det i chassit?

Jo, tror dock inte laddningen i plaströret är tillräckligt ändå. Visst, lite spänning kommer det väl allt, men inte tillräckligt TROR jag för att skada något. Inte om du inte sprayar i en kort stund.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min post ovan med hur jag tänker för att skydda mig mot ESD-skador.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Har dammsugit mina datorer i 20 år och aldrig haft problem med det?

samma hä,r niema problema

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwD:D:

Jag använder inte luft på burk utan en kompressor, och går det lika bra eller?

Du bör även ha en avskiljare för lite mer säkerhet..
http://www.jula.se/vatten-smutsavskiljare-080209

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Säkert hit och säkert dit!

Det verkar sitta en del teoretiker och bla. länka till statisk elektricitet. Hur många har i praktiken dödat sina datorer med dammsugare? Jag tänkte om nej-sägare även sänker fläkthastigheterna i datorn pga. ev. urladdning?

Själv och som många andra har jag en dammsugare med varvtalsreglering som jag ifs. sätter på lägsta just för det statiska plus bomullskläder och håller gärna i både chassi och munstycke och tillhör dom som aldrig förstört mina egna eller bekantas datorer trots MÅNGA dammsugningar. Utbyteskomponenterna fyller väl en flyttlåda under 20år men enbart pga. uppgraderingar inte dammsugaren.

Risker finns det med allt och ska vi sluta ta dom för att det KAN gå åt pipsvängen?
Ni som saknar sunt förnuft kanske ska gå och låsa in er i ett madrasserat rum för att minimera risken för att göra er illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papiroul:

Säkert hit och säkert dit!

Det verkar sitta en del teoretiker och bla. länka till statisk elektricitet. Hur många har i praktiken dödat sina datorer med dammsugare? Jag tänkte om nej-sägare även sänker fläkthastigheterna i datorn pga. ev. urladdning?

Själv och som många andra har jag en dammsugare med varvtalsreglering som jag ifs. sätter på lägsta just för det statiska plus bomullskläder och håller gärna i både chassi och munstycke och tillhör dom som aldrig förstört mina egna eller bekantas datorer trots MÅNGA dammsugningar. Utbyteskomponenterna fyller väl en flyttlåda under 20år men enbart pga. uppgraderingar inte dammsugaren.

Risker finns det med allt och ska vi sluta ta dom för att det KAN gå åt pipsvängen?
Ni som saknar sunt förnuft kanske ska gå och låsa in er i ett madrasserat rum för att minimera risken för att göra er illa

Fast den här tråden har ju tydligt visat att vissa antingen saknar sunt förnuft, eller inte kan ett smack om fysik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Kort och gott, känner du för att argumentera för att dammsuga datorn _INTE_ är en _DÅLIG_ ide utan att det går bra utan risk så skriv inte. Ganska klart?

MVH Moderator Shimonu

Cool, det är uppfattat. Ville bara kolla så du inte menade mig. Lite otydligt när moderatorerna kommer med annonyma instruktioner Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papiroul:

Säkert hit och säkert dit!

Det verkar sitta en del teoretiker och bla. länka till statisk elektricitet. Hur många har i praktiken dödat sina datorer med dammsugare? Jag tänkte om nej-sägare även sänker fläkthastigheterna i datorn pga. ev. urladdning?

Själv och som många andra har jag en dammsugare med varvtalsreglering som jag ifs. sätter på lägsta just för det statiska plus bomullskläder och håller gärna i både chassi och munstycke och tillhör dom som aldrig förstört mina egna eller bekantas datorer trots MÅNGA dammsugningar. Utbyteskomponenterna fyller väl en flyttlåda under 20år men enbart pga. uppgraderingar inte dammsugaren.

Risker finns det med allt och ska vi sluta ta dom för att det KAN gå åt pipsvängen?
Ni som saknar sunt förnuft kanske ska gå och låsa in er i ett madrasserat rum för att minimera risken för att göra er illa

Dold text

Det är väl inte risken att det händer som är problemet, men att vissa inte ens erkänner att det faktiskt existerar ? Tror att det är bara något bogus, ett försäljningstrick.

Tror dom bara blir irriterade på folk som säger "Aldrig hänt mig, så det kan inte hända!" ? Det dom försöker förklara är att det är möjligt, och att det finns en risk för det. Om man är villig att ta den risken, är helt upp till en själv.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en uppfattning om hur långt ifrån säg ett dammsugarmunstycke bör vara för att inte riskera en urladdning.

Senast jag städade datorn så använde jag luft för att blåsa bort dammet men hade fortfarande problemet att tussar (som klumpat ihop sig från damm jag nyss blåst bort) la sig på ex moderkortet, använde då dammsugare (på minst 1 dm avstånd) för att suga bort dessa "stora" tussar. Någon som annars har ett bra tips på hur man kan få bort dessa på ett för datorn säkert sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Är det någon som har en uppfattning om hur långt ifrån säg ett dammsugarmunstycke bör vara för att inte riskera en urladdning.

Senast jag städade datorn så använde jag luft för att blåsa bort dammet men hade fortfarande problemet att tussar (som klumpat ihop sig från damm jag nyss blåst bort) la sig på ex moderkortet, använde då dammsugare (på minst 1 dm avstånd) för att suga bort dessa "stora" tussar. Någon som annars har ett bra tips på hur man kan få bort dessa på ett för datorn säkert sätt?

Har du stora dammtussar inuti datorn ? Städar du ofta ? Har du dammfilter på alla insug ? Annars förslår jag att du köper dammfilter, eller bygger några själv. Angående ett säkert avstånd kan jag inte säga.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Har du stora dammtussar inuti datorn ? Städar du ofta ? Har du dammfilter på alla insug ? Annars förslår jag att du köper dammfilter, eller bygger några själv. Angående ett säkert avstånd kan jag inte säga.

Har filter, dock så hade det pga diverse olika anledningar dragit ut på tiden för städningen. Detta medförde att det samlats en del damm inne i burken och när jag sen körde med luft så klumpade dammet ihop sig. Anledningen till att jag satte "stora" inom citationstecken var att de faktiskt var märkbara ansamlingar av dam (inte bara dampartiklar) men inte stora (i still med sådana man kan hitta på golvet ibland om man inte städat på länge).

Jag är inte vårdslös när det gäller datorvården (efter att jag för längesedan i yngre dar hade ett grafikkort som brann upp pga att det dammat igen xD).

Permalänk

Kan starkt rekommendera denna: http://www.bhphotovideo.com/c/product/747381-REG/METRO_DataVa...

Fungerar utmärkt, dock allt som allt så går den på drygt 1000 kr om man torskar i tullen.

Dold text
Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan torka bort det värsta dammet med en fuktig trasa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e-lite:

Eh, nu vrider du på det och påstår saker som jag aldrig sagt. Jag har aldrigt påstått att det är ofarligt, visa mig posten var jag skrev det? Jag skrev också att jag använder en ESD-borste (läs mina inlägg igen, nummer 38 i denna tråden)

Ber om ursäkt, jag förenklade/förkortade det du skrivit och "helt ofarligt" var nog att ta i, men det var i huvudsak de två argumentens likhet jag ville framhäva. Som jag tolkar dina inlägg så argumenterar du i alla fall emot att man inte bör dammsuga datorn med saker som "Har dammsugit mina datorer i 20 år och aldrig haft problem med det" samt "jag har aldrig haft en dator som gått i sönder för att jag dammsugit den", trots att det kan vara väldigt svårt att ens upptäcka ett litet problem eller prestandaförsämring som beror på ESD-skador och framförallt att faktiskt härleda vad problemet beror på. Du kan inte med 100% säkerhet säga att dammsugandet av dina datorer inte påverkat dem negativt på något sätt.

Dock förstår jag nog vad du menar, att med dina erfarenheter anser du risken så pass låg att det inte är något du orkar lägga extra pengar på?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phukkitt:

Ber om ursäkt, jag förenklade/förkortade det du skrivit och "helt ofarligt" var nog att ta i, men det var i huvudsak de två argumentens likhet jag ville framhäva. Som jag tolkar dina inlägg så argumenterar du i alla fall emot att man inte bör dammsuga datorn med saker som "Har dammsugit mina datorer i 20 år och aldrig haft problem med det" samt "jag har aldrig haft en dator som gått i sönder för att jag dammsugit den", trots att det kan vara väldigt svårt att ens upptäcka ett litet problem eller prestandaförsämring som beror på ESD-skador och framförallt att faktiskt härleda vad problemet beror på. Du kan inte med 100% säkerhet säga att dammsugandet av dina datorer inte påverkat dem negativt på något sätt.

Dock förstår jag nog vad du menar, att med dina erfarenheter anser du risken så pass låg att det inte är något du orkar lägga extra pengar på?

Ja, just så sa jag, och med det har jag inte sagt "Det är ofarligt, kör på", det var din tolkning av vad jag sa och dina ord. Jag återgav min erfarenhet av att dammsuga datorn och jag tillade även att man ska vara försiktig och givetvis använda en borste avsedd för datordammsugning.

Permalänk
Hedersmedlem

Låt bli att göra otrevliga inlägg.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trollanklagelser borttagna. Tror ni att någon trollar så anmäl inlägget, påtala det inte i tråden, diskussionsklimatet blir så tråkigt om man kallar varandra för troll.

Permalänk
Medlem

Jag borstar också saker utan känsliga komponenter i, dvs fläktar, chassi, DVD-enheter, hårddiskar, etc med en 50-60mm bred pensel. Förutom att dammsuga på låg sugeffekt i botten och i trånga utrymmen på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jag borstar också saker utan känsliga komponenter i, dvs fläktar, chassi, DVD-enheter, hårddiskar, etc med en 50-60mm bred pensel. Förutom att dammsuga på låg sugeffekt i botten och i trånga utrymmen på chassit.

Vad menas med etc?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AwD:D:

Vad menas med etc?

Ungefär "och övriga prylar"

http://sv.wiktionary.org/wiki/etcetera

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

ESD påsarna levereras ju gratis med produkten?
Sedan om du lägger din produkt på påsen så kan ju produkten skadas då påsen också leder?!

Skojprodukt precis som allt annat där det finns en marknad.

Som anställd på stort svenskt telekombolag och djupt involverad i elektronikutveckling kan jag bekräfta att ESD skydd är oerhört viktig vid all hantering av elektronik, tex även i produktion och test.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Jo, tror dock inte laddningen i plaströret är tillräckligt ändå. Visst, lite spänning kommer det väl allt, men inte tillräckligt TROR jag för att skada något. Inte om du inte sprayar i en kort stund.

Dimensionerna på transistorer i integrerade kretsar är idag så små att den tillfällig översvämning på några volt efter ett tag leder till genomslag. Lyckligtvis skyddas anslutningarna på chilenska med mer tålig elektronik men det finns en gräns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Damsuger många gånger min dator, försöker använda kompresson. Men har inte tid alltid. Är det någon stanns i datorn som verkligen ska undvika. Har damsugit i flera år. Aldrig hänt något, sen har jag dock inte vetat detta. Så nu noja man lite. Men jag menar. Har damsugit 100-tals gånger. Så farligt kan det inte vara?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Damsuger många gånger min dator, försöker använda kompresson. Men har inte tid alltid. Är det någon stanns i datorn som verkligen ska undvika. Har damsugit i flera år. Aldrig hänt något, sen har jag dock inte vetat detta. Så nu noja man lite. Men jag menar. Har damsugit 100-tals gånger. Så farligt kan det inte vara?

Du kan dammsuga sen händer något flera veckor senare, jag misstänker själv att jag sumpade min andra dator när jag brukade dammsuga den och på senare år är jag mer försiktig och sen dess har ingen dator fått något fel.
Har inte någon dyrgrip till dator och har man inte det så kör på men den som lägger runt 10.000kr kanske gör bäst i att inte dra fram dammsugaren för även om chansen är liten så finns den att något tar skada.