Permalänk
Medlem

Cpu fan error

Hej det är så här att jag nu har byggt min dator och allt fungerar förutom..

Varje gång jag startar datorn så splashar bios som vanligt men sedan tar mig till america megatrendz posten fär min komponeneters namn kommer upp men sedan så står det "cpu fan error" och då börjar den om från bios posten till samma ställe och om igen, så fortsätter den. Jag jar ingen aning vad jag ska göra,
Snälla hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

har du satt cpu-fläkten i rätt 2/3 pins kontakt

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Den kanske har rätt? Öppna chassit och kolla om fläkten ens snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melker97:

Hej det är så här att jag nu har byggt min dator och allt fungerar förutom..

Varje gång jag startar datorn så splashar bios som vanligt men sedan tar mig till america megatrendz posten fär min komponeneters namn kommer upp men sedan så står det "cpu fan error" och då börjar den om från bios posten till samma ställe och om igen, så fortsätter den. Jag jar ingen aning vad jag ska göra,
Snälla hjälp

Din CPU fläkt snurrar lite långsammare vid uppstart, BIOS tror att detta är ett problem och varnar dig. I majoriteten av fallen kan du skita i det, inget är fel, din CPU fläkt kommer att få upp farten ordentligt efter några sekunder. För att få BIOS att sluta tjata måste du hitta din CPU fläkt bland alla inställningar och sedan hitta någon form av alternativ som stänger av varningen. Du får ursäkta luddigheten men det skiljer sig mellan olika moderkort.

Själv har jag ställt in BIOS på att varna mig om min CPU fläkt går under 200 rmp, sätter jag det till 300 får jag error :P. Det finns också en inställning som gör att BIOS ignorerar min fläkt totalt. MEN för att vara på den säkra sidan, kolla i BIOS vad din CPU temperatur är! Får du löjligt höga temps över 40 vid idle är något fel.

Permalänk
Medlem

fixade det nu det var bara klicken som inte hade klickat in helt!!!

Permalänk
Entusiast

Jag har samma problem fast jag använder ju en fläktkontroller som jag kopplat in fläkten i så egentligen har jag ju inge CPU-fläkt
Vet inte riktigt hur jag ska fixa det men jag har levt med det än så länge eftersom manändå knappt behöver vänta när man startar upp med en SSD

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈