AMD lägger ned verksamheten i Norden

Permalänk
Medlem

CPUer har jag aldrig riktigt varit en fan av, möjligtvis deras gamla amd64 processer som var riktigt bra på den tiden
men efter det så... nae..

i7 med lillebrorsor är helt enkelt bättre :/

MEN jag har alltid tyckt om deras grafikkort. om dem kommer för långt efter så kommer jag nog gå över till nivida en vacker dag med. men har alltid haft radeon kort

9800
850xt
5850
7970
<3

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så jävla mycket folk här med Intel CPUer som klagar....Det är ju indirekt ert fel.....

Och varfor skulle jag som konsument kopa nagonting jag inte vill ha? Jag ar visserligen en AMD-fanboy fran grunden men nagon matta far det val enda vara.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

x86-licenserna följer inte med vid köp.

Jag tror att vid ett eventuellt uppköp så kommer Intel ge licensen till det nya företaget för att slippa monopol och uppdelning, faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte ens att AMD hade någon verksamhet här i norden.

Globalt sett lär det ju spela absolut noll roll, men det är förstås ett dåligt omen för AMD:s framtid. Hoppas bara att de lyckas vända trenden. Ju färre marknadsaktörer desto sämre för alla (utom de kvarvarande fåtalet aktörernas aktieägare, men vem f-n bryr sig om dem? )...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

"Därmed upphör AMD:s närvaro i Norden, men detta ska inte påverka förmågan att förse återförsäljare och slutkunder med AMD-baserade lösningar."

Skrivet av Elgot:

Det framgår om man även läser resten av artikeln.

Ironi boys

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Så jävla mycket folk här med Intel CPUer som klagar....Det är ju indirekt ert fel.....

Nej det är det inte. Det är inte min som kunds uppgift att se till att det finns konkurrens. Jag är inget välgörenhetsföretag. Jag köper det som är bäst för de pengarna jag vill lägga, och resten ligger på företagen. För att jag ska köpa deras produkter så vill jag att de ska vara ett bättre alternativ för mig än konkurrenterna. Att det går dåligt beror på att AMD har gjort dåliga processorer och haft dålig marknadsföring det senaste. Det är ingen Intel-ägares fel.

Annars skulle jag skita fullständigt i gymnasiet, och starta ett eget företag i stället. Jag kan göra vad jag vill, om det går i konkurs så är det kundernas fel

Permalänk
Medlem

Ännu fler som blir av med sina jobb i Sverige.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej det är det inte. Det är inte min som kunds uppgift att se till att det finns konkurrens. Jag är inget välgörenhetsföretag. Jag köper det som är bäst för de pengarna jag vill lägga, och resten ligger på företagen. För att jag ska köpa deras produkter så vill jag att de ska vara ett bättre alternativ för mig än konkurrenterna. Att det går dåligt beror på att AMD har gjort dåliga processorer och haft dålig marknadsföring det senaste. Det är ingen Intel-ägares fel.

Annars skulle jag skita fullständigt i gymnasiet, och starta ett eget företag i stället. Jag kan göra vad jag vill, om det går i konkurs så är det kundernas fel

Sedan är det nog inte så lätt att konkurrera med ett företag vars forskningsavdelning gör av med mer cash än hela ens omsättning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Detta torde innebära att de minskar ned på sammarbetet med spelutvecklare vilket kommer ge dem sämre ställning med spelutvecklarna och därmed troligen innebära lite sämre prestanda framöver gent emot nvidia som har ett, så vitt jag vet, bra sammarbete med flera spelutvecklare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Ännu fler som blir av med sina jobb i Sverige.

detta är reinfeldts fel !!!!!!!

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett så många "förstå sig påare" på ett och samma ställe på länge. Helvete, så många ekonomi experter och affärs analytiker. Skulle nästan kunna tro att hälften utav er satt i AMD styrelse så som ni spekulerar. Ujujuj.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk

Priserna på Intel CPU´S kommer bli väldig höga om AMD fortsätter så här...

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem

jag är ganska oinsatt men. Är konkurrens Alltid fördelaktigt? Tänkte närmast på crossfire och SLI där man pressat ut och manipulerat siffror som egentligen inte är fördelaktigt för själva bruket.

Detta har ju även varit fallet på processorer för många år sedan där man försökt lura mer okunniga (dom flesta) konsumenter med högre siffror osv.

Liknande ser man med skärmar (MS osv) där konkurrensen påtvingat? detta istället för att fokusera utvecklingen på rätt saker.

Finns även många exempel inom Livsmedel i butiker där dom som säljer BRA produkter inte överlever och dom som lurar mest överlever...

En tanke bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Intel delas ifall AMD går i konkurs.

Grejen är den att AMD går inte i konkurs, antingen så köper någon det eller så går någon in med pengar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Är det bara för mig som det ilar till i kroppen när man läser dessa saker?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker då aldrig spendera pengar på ett av Nvidias många (låsta/ stängd källkod) baserade PhysX-grafikkort. :annoyed:

Permalänk
Medlem

Väldigt trist.... Fruktar att företag kommer att gå i konkurs om där inte sker någon märkbar förbättring inom 12 månader.

Permalänk
Medlem

Nerskärning efter nerskärning. Blir nog konkurs eller att dom lägger av med processor marknaden helt snart. Och som många nämnt tidigare att Intel då skulle splittras pga diverse konkurrens och monopol lagar så tror jag faktiskt det skulle bli en positiv förändring i längden om AMD la av med sina processorer och Intel splittrades. Skulle återskapa en del konkurrens och sätta lite mer fart i processormarknaden. Se bara hur snabbt det gått framåt med ARM processorer då det finns så många verksamma där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Det var ett inofficiellt kontor. Där jobbade säljare och marknadsförare som har hand om lite olika produktområden (och flera länder).
Konsumentpåverkan kan vara t.ex. färre kampanjer på komplett/inet osv. Samt mindre närvaro på små lokala mässor.

Du menar att närvaron varit bra nu? Jag har aldrig sett AMD på mässor som jag varit på, visst, dem va "tillsammans med Sapphire" på Dreamhack, men fortfarande ingen egen monter (?).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Dags att försätta AMD i konkurs snart och sälja företaget till någon som faktiskt kan förvalta det på rätt sätt. Kanske Samsung som någon pratade om eller varför inte någon annan uppstickare? Har man inte levererat någon vettig produkt över huvudtaget på 5-6 år får man stå sitt kast, så enkelt är det.. Tråkigt men sant.

R.I.P AMD

Edit:

Fan det kanske är det bästa att AMD lägger ner helt och skiten skrotas. Då tvingas Intel att splittras till två företag pga den bristande konkurens som uppstår. Dessa två-tre avknoppade företag som bildas av Intel får då slåss om att leverera de bästa processorerna, och det vet vi redan att dom kan. Det skulle förmodligen vara det bästa för oss prestanda-jagande konsumenter (sweclockare). Då får vi se på dubbel Intel power
Hoppas hoppas

Du har ju....vilken sten sover du under?

Vadå "Då måste intel splittras till två företag pga den bristande konkurens som uppstår"?

Nej, absolut inte. Det som händer då är att Intel får ett större övertag än dem redan har. I det fallet så är det AMD som får splittras och säljas, om ni ingen vill ha varumärket. Det är ABSOLUT INTE bra på något sätt, då AMD är det enda som sitter mellan Intel och monopol (Nåja, VIA's 0,7% är väl något).

Och vad händer då? Högre priser såklart, syns ju redan nu. Intel har ryggen fri och kan bumpa upp priserna.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Grejen är den att AMD går inte i konkurs, antingen så köper någon det eller så går någon in med pengar.

Eller så lever de vidare fast i någon annan bransch. De satsade ju tydligen på arm-servrar nyligen...

Permalänk
Snusfri

Inte direkt oväntat.
Gör man dåliga produkter som inte säljer samt har en av de sämsta marknadsavdelningarna så går det såhär.
Tror faktiskt att någon stort företag, typ Samsung, LG, Sony, Sharp, Philips, Panasonic, Toshiba eller liknande kommer att köpa upp AMD om detta fortsätter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

på tal om låst källkod så är det också en punkt som skiljer amd från intel. AMD ger ut källkoden så man kan programmera deras BIOS medan intel inte gör detta.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du menar att närvaron varit bra nu? Jag har aldrig sett AMD på mässor som jag varit på, visst, dem va "tillsammans med Sapphire" på Dreamhack, men fortfarande ingen egen monter (?).

De var på Dustin expo för 2 år sen. Var en av de sämsta montrarna jag sätt. De körde Crysis 2 i eyefinity i windowed mode, för annars fungerade det inte, och sen rullade det i 15fps. Den som höll i den montern borde bli avskedad på plats, sämre marknadsföring får man leta länge efter, om något avskräckte det folk.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Och varfor skulle jag som konsument kopa nagonting jag inte vill ha? Jag ar visserligen en AMD-fanboy fran grunden men nagon matta far det val enda vara.

Jag vet inte hur andra tänker, men jag är sjukt nöjd med min 8320. Prestanda som en i5a (Om än ojämnt beroende på process) för 1400 :- är absolut inget jag klagar över. Är något av en fanboy, det kan jag medge, men jag vill se den som kan rättfärdiga ett köp av en processor för 3k för att spela

Brukar väl ligga runt 2 - 4 fps med samma grafikkort mellan i5orna och 2011 plattformen. Åt båda hållen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du har ju....vilken sten sover du under?

Vadå "Då måste intel splittras till två företag pga den bristande konkurens som uppstår"?

Nej, absolut inte. Det som händer då är att Intel får ett större övertag än dem redan har. I det fallet så är det AMD som får splittras och säljas, om ni ingen vill ha varumärket. Det är ABSOLUT INTE bra på något sätt, då AMD är det enda som sitter mellan Intel och monopol (Nåja, VIA's 0,7% är väl något).

Och vad händer då? Högre priser såklart, syns ju redan nu. Intel har ryggen fri och kan bumpa upp priserna.

Nej. Intel skulle inte få finnas ensamt och skulle behöva splittras om amd försvann. Se usas konkurrenslagar som är väldigt bra för sånt här.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av THB:

Inte direkt oväntat.
Gör man dåliga produkter som inte säljer samt har en av de sämsta marknadsavdelningarna så går det såhär.
Tror faktiskt att någon stort företag, typ Samsung, LG, Sony, Sharp, Philips, Panasonic, Toshiba eller liknande kommer att köpa upp AMD om detta fortsätter.

Hoppas på IBM!
Slutar med datorer om Apple köper dem.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte direkt oväntat.
Gör man dåliga produkter som inte säljer samt har en av de sämsta marknadsavdelningarna så går det såhär.
Tror faktiskt att någon stort företag, typ Samsung, LG, Sony, Sharp, Philips, Panasonic, Toshiba eller liknande kommer att köpa upp AMD om detta fortsätter.

Nu gör ju AMD faktiskt inte bara processorer till oss GHzkåta.
Dom verkar på flera andra område med. Men många verkar glömma eller inte veta det.

Tror inte ett dugg på att dom kommer att bli uppköpta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du menar att närvaron varit bra nu? Jag har aldrig sett AMD på mässor som jag varit på, visst, dem va "tillsammans med Sapphire" på Dreamhack, men fortfarande ingen egen monter (?).

Detta är efter jag slutade så jag har inte koll på just denna men det räknas inte som en "liten lokal" monter. Jag gissar att den montern arrangeras direkt med stöd från USA eller Europa centralt. (du skulle få en chock om du visste vad en monter på dreamhack kostar).

Jag menar t.ex. Dustinmässan, captech, gandalfmässan. Sen finns det många mässor och events som handlar om servrar integrerade produkter osv. En hel del är inte öppna för allmännheten dock. Sen får du inte glömma norge, danmark och finland heller. Så det blir rätt många på ett år. Enligt mig var inte närvaron speciellt dålig, jag var på många mässor där AMD fanns men varken intel eller nvidia var med.

Permalänk

Det var detta Maya indianerna förespådde, 2012 blev trots allt sann!

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH