Permalänk
Medlem

Hjälp! Får inte igång OS!

Hej!

Har ruskiga problem och jag kan inte för mitt liv uttröna vad det beror på. Det hela började tidigare idag när jag var inne här på forumet och läste. Plötsligt blev datorn oerhört seg, det gick inte att göra något, när jag försökte gå bakåt eller framåt hände ingenting. Jag körde en ctrl alt del men den fastande därmed. Fick köra en reset på knappen. Datorn startar går förbi bios och ska sen boota. Inget händer. Fine tänker jag måste ha lite mat i mig. Kommer tillbaka och startar datorn igen går förbi bios och börjar boota win7 men det går oerhöööööört långsamt (SSD Intel 320) kommer in i win 7 och tänker att jag ska försöka rädda lite bilder på C till en annan hårddisk. Börjar kopiera men då låser det sig. Försöker boota från win7 dvd men då låser det sig efter att sen "laddar windows". Kollar i bios, inget konstigt vad jag kan se. VAd ska jag göra? Snälla hjälp mig!

Min rigg ser ni nedan.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk

Du har testat cleara CMOS antar jag?
Då det låser sig även vid boot från DVD känns det inte som det är SSDn som ger sig.
Du kan inte testa SSDn i en annan dator, skriva och läsa några hundra meg till den och kolla om det funkar som det ska?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte testat att cleara cmos. Bara att öppna burken och så finns det en fysisk reset på MB?

Har tyvärr ingen annan dator att testa HD:n i är jag rädd.

Det finns inga diagnostiseringsverktyg man kan köra på annat sätt?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta är mycket märkligt inte haft något liknande någon gång tidigare. Jag har under ett halvår emmelanåt fått låsningar med en massa konstiga artefakter på skärmen där inget annat än än reset har hjälpt. Kanske är det MB som gett sig? Fast jag kan ju komma in i bios och peta runt....

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Fick samma problem med min dator, och har provat att flytta över delar från den till andra datorer, för mig var det moderkortet som var dött i och med att allt annat funkar om det sitter på ett annat moderkort. Prova byta moderkort du med, kan fungera som det gjorde för mig

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IuZ:

Måste säga att detta är mycket märkligt inte haft något liknande någon gång tidigare. Jag har under ett halvår emmelanåt fått låsningar med en massa konstiga artefakter på skärmen där inget annat än än reset har hjälpt. Kanske är det MB som gett sig? Fast jag kan ju komma in i bios och peta runt....

Artefakter är i 9/10 utav fallen tack vare GPU.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Moderkortet är mer än bara BIOS/UEFI.
Om du i BIOS tittar på temperaturen för nordbryggan efter systemet varit i drift ett tag, vad säger den där? Samma sak med CPU, nu borde en 2500k i orginalfrekvens inte generera några högre temperaturer, men man vet aldrig.
Testa byta ut, eller plocka bort minne om du har möjlighet (så du kör med andra eller bara 1 bank fylld).

Permalänk
Skrivet av IuZ:

Nej jag har inte testat att cleara cmos. Bara att öppna burken och så finns det en fysisk reset på MB?

Har tyvärr ingen annan dator att testa HD:n i är jag rädd.

Det finns inga diagnostiseringsverktyg man kan köra på annat sätt?

En del moderkort har en switch vid I/O panelen, men det tror jag inte ditt har.
Lättast är att koppla bort all ström (glöm inte 8pin CPU) från moderkortet och dra CMOS batteriet i ett par sekunder. Detta clearar CMOS, som är ett minne där "inställningsskillnader från BIOS" lagras.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Värmen är inget problem. CPU vid 35 o MB runt 30. Får kanske testa att plocka med minnena. Testa Hd först. Låter som det kanske är MB som spökar då om någon annan haft liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Statusuppdatering.

Svårare nöt att knäcka än väntat detta. SSD:n ligger nu i ett kabinett och funkar hur bra som helst över USB. Det går fortfarande inte att boota win7 från den i min rigg. Har resetat CMOS, hjälper inte. Sätter i en annan HD där jag har win7 installerat en samsung spinpoint. Bootar upp kommer till laddningsskärm, får BSOD men hinner inte läsa vad det står datorn resetar och börjar om. Har kört repair får svaret bad driver på den gamla. Kan fortfarande inte boota WIN7 från skivan.

Följande felmed på gamla disken:

Problemshändelsensnman: Startuprepairoffline

Problemsignatur 01: 6.1.7600.16385
Problemsignatur 02: 6.1.7600.16385
Problemsignatur 03: unknown
problemsignatur 04: 21201067
Problemsignatur 05: Autofailover
Problemsignatur 06: 2
Problemsignatur 07: BadDriver

Någon som har en aning?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Om du har en annan dator, testa installera Windows 7 rent utan drivisar eller annat och sedan lägg in den nya windows 7 hårddisken i den sjuka datorn o se om du kommer förbi BSOD

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

ja det är det som är den stora stötestenen, jag har gjort av med min gamla burk så jag har ju inte det. Försvårar allt....

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag en wipe av min SSD? Har säkerthetskopierat det som var viktigt när jag hade den i kabinettet.

Men hur gör jag nu? Jag kan inte boots från win7-skivan. Hur kan jag göra en omformatering i roten? Ingen riktig koll hur det funkar nu för tiden. Kan man köra chkdsk?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Mystiken tätnar. Jag är HELT perplex. Hoppas någon hört om något liknande.

Ok så min SSD. Försöker utröna varför min dator inte startat tidigare (kolla riggen nere). Lånat en bärbar och petat i SSD:n i ett kabinett. Startar upp win7 på den bärbara, ansluter kabinettet. Vad händer då?

Jo, datorn tappar anslutningen till internet. Allting blir segt, det går inte att öppna ansluten disk det går inte att formatera den, felsöka den eller göra nånting med den. Datorn goes bananas. Jaha tänker man då, diskfailure.

MEN! Kopplar in disken på min macbook pro, ploppar upp på skrivbordet, det går att surfa runt och säkerhetskopiera filer och ja titta igenom den.

Vafan är det som händer?

Vet inte var jag ska börja....

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk

en ska jag funderar på men lär väl inte vara fallet är VIRUS men som sagt tror inte det är så heller men man ska tänka på det, iaf.
men knepigt låter det iaf.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min nybeställda dator.
Skickade tillbaka ssd: då jag trodde att det var den som orsaka felet eftersom den inte fungerade att installera windos på (testat två olika datorer) då jag möttes av ".....a unexpected i/o problem has occured...."

så jag skickade tillbaka den men enligt deras felsökning funkerade det som det skulle.

Men när jag startar datorn med en fungerande hhd (inte ssd) som jag vet fungerar (wind 7) möts jag av samma fel som dig.
Denna gången är det moderkortet som är på väg för felsökning.
Jag har testat att updatera bios men i mitt fall funkade det inte.
Har du testat det ?

Grafikortet har jag bytt mot mitt gamla men samma fel, samt testat med bara 1 ramminne.
På supporten sa de att detta var en svår nör att knäcka.
Troligen är det den som krabbar då annat känns uteslutet ( cpu har inte drivrut)

Får nog svar från supp i slutat av nästa vecka hoppas jag, hör av mig om det är något relevant.

Dator som jag hoppas ska funka snart består av
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
MSI Z77A-G43 ATX
Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB
Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB

Visa signatur

__________________
Chassi: Coolmaster, CPU: Intel Core i5 3570K, MB: MSI Z77A-G43 ATX, GPU: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB , Ram: Corsair VENGEANCE LP , HD: Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Testa boota datorn med någon typ av linux live cd eller liknande. Du kan sedan bort hela partitionen och skapa ny partition.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Jag fixade problemet genom att lägga över windos på ett usb minne (min 4gig !)
Genom WinToFlash

Visa signatur

__________________
Chassi: Coolmaster, CPU: Intel Core i5 3570K, MB: MSI Z77A-G43 ATX, GPU: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB , Ram: Corsair VENGEANCE LP , HD: Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB