Tror du på evolutionsteorin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Det är det samma som att säga att anledningen till att jag fick en sexa var för att jag applicera rätt vinkel, avstånd och kraft, samt viktade tärningen och slog tillräckligt många gånger. För att slump ska ha en praktisk mening så måste livet ha uppkommit vid ett helt annat tillfälle ur samam förutsättningar. Det är som en simulator med de fysikaliska lagarna implementerade, vid ett visst tillfälle under en väldigt lång tid så uppstod liv.

Ja. Alltså uppstod inte livet av en slump. Vi är på samma våglängd du och jag.

Skrivet av LeMisanthrope01:

Du kan inte påstå att det är rationellt att bry sig om människor som inte påverkar dig. Evolutionen tog hos hit men med kunskap om den kan vi stå över den

Det förhåller sig tvärtom. Det är tack vare kunskap om och förståelse för evolutionen som vi kan utvecklas till att bli än effektivare och välmående genom altruistiska handlingar. Det är trots allt under senare århundradena som vi lyckats förklara varifrån vi fått vår moral. Misstolkning av evolutionens funktioner och evolutionen överlag har gett upphov till exempelvis missbruket av survival of the fittest till att betyda att det finns en naturlig rangordning mellan människoraser som måste bevaras.

Meningen med livet, ur livets eget perspektiv, är att sprida sig. Att ha ihjäl sina artfränder, förstöra miljön och motarbeta teknologisk landvinning är kontraproduktivt.

EDIT: MBY wtf, har vi samma menscykel idag?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Som erfaren tråddödare så hoppas jag nu kunna "döda" denna tråd. Men vi får väl se om den överlever. Den här diskusionen brukar muteras fram då och då men för att sedan dö ut då evolutions motståndarna får slut argument, och blir överösta med fakta som inte ens en blind kan missa. Som tur är så är det ju den mest anpassade tråden som överlever. Ändå en intrerresant tråd. Men jag tycker att det är väldigt tokigt att tro att ett utråkat väsen skapat universum.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Skrivet av LeMisanthrope01:

Okej de motsägs inte av evolutionsteorin men det går inte att förstå den till fullo och samtidigt vara rationell till dessa. Evolution och dessa är som ateism och kyrkan, ett pussel som inte går att lösa.

Hur kan det finnas en mening till livet om livet uppstod av en slump? Om jag slog en tärning och fick en sexa betyder inte det att det var ödet eller att det finns någon speciell tolkning att göra. Jag skulle vara tokig om jag försökte förklara mening med att jag fick en sexa. Den kan inte finnas någon mening i något slumpmässigt.

Ordet mening är bara ett ord som vi har hittat på att enklare kunna kommunicera mellan oss och beskriva olika saker, detta ordet kan man i olika sammanhang definiera lite olika och det finns ingen definition som är objektiv neutral.

Meningen med livet så påstår jag att meningen med livet är att ha roligt, detta med att ha roligt kan mycket väl betyda att det går ut över andra personer och "breaking the social norms" är bland det roligaste man kan göra, speciellt att det ofta är åskådarna som inte är medvetna om att det är just de som är "sjuka i huvudet" och lever i en fantasivärld.

Fördelen med kreationism ser jag att det är lättare att hjärntvätta folk, man kan säga att allt handlar om gud och ifrågasätter någon något ja då kan man hota med våld. Detta är inte lika enkelt att göra med evolutionsteorin.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Meningen med livet, ur livets eget perspektiv, är att sprida sig. Att ha ihjäl sina artfränder, förstöra miljön och motarbeta teknologisk landvinning är kontraproduktivt.

Mjao, på lång sikt är det naturligtvis skadligt, men evolutionen har ingen framförhållning. Just det där med att ha ihjäl sina artfränder är sällan kontraproduktivt. Om det gäller släktingar eller potentiella samarbetspartners är det givetvis dumt, men att ha ihjäl andra artfränder med samma kön är i sig en "legitim" strategi ur evolutionär synvinkel. Det är egentligen bara revirhävdande draget till sin spets.

Det finns ju specialfall också. Många djur praktiserar infanticid för att få en hona fruktsam igen. I vissa fall kan man rentav praktisera infanticid på sin egen avkomma. Mekanismen är då att någon miljöbetingelse kommer göra det svårt för avkomman att överleva. Då är det "rationellt" att äta upp eller åtminstone döda sin egen avkomma för att inte lägga resurser på den och därmed förbättra sina chanser till nästa gång när miljöfaktorerna förbättras. Detta praktiseras även av människor. Idag kallar vi det för förlossningspsykos.

Men, bortsett från rena undantag således, har du givetvis helt rätt.

Skrivet av Alakai:

EDIT: MBY wtf, har vi samma menscykel idag?

Hehe, ett alternativ till "pucktvåa"?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Meningen med livet, ur livets eget perspektiv, är att sprida sig. Att ha ihjäl sina artfränder, förstöra miljön och motarbeta teknologisk landvinning är kontraproduktivt.

Nej, meningen med livet ur livets egna perspektiv är ingenting alls.
Vad är meningen med en sten?
Vad är meningen med en vattenmolekyl?
Vad är meningen med gravitationen?
Vad är meningen med elektromagnetisk strålning?

Dom biokemiska processer som vi kallar liv har ingen absolut mening, det reagerar bara så som kemiska processer reagerar. Och det är ingen mening, det är en naturlag.

Om vi pratar absolutum och objektivt då.
Mening är per definition någonting subjektivt, precis som bra och dåligt.
Mening är någonting vi ser, ger eller använder oss för att förklara.

Naturlagar är naturlagar, dom har ingen mening. Ur mitt perspektiv och ur dom objektiva perspektiv jag kan komma på eller stött på.

Sen finns det massa olika filosofiska perspektiv på "mening" och vad det är.
Som vad är meningen med en sten? Jo, dess mening är att ligga där och vara en sten. Den kan också ha andra funktioner, som vapen, eller som leksak, eller som ballast till en båt eller vad man nu kan komma på.
Man kan ge stenen många olika meningar, men dess inneboende och naturliga mening är att bara ligga där och vara en sten.

Meningen med saker vi tillverkar får en mer konstruktiv inneboende, naturlig mening, en pennas mening är att skriva med, men den kan också ha andra funktioner, som analt njutningsredskap, vapen eller vad man nu kommer på.

Just "mening" är väldigt diffust och kan betyda väldigt mycket olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Men, bortsett från rena undantag således, har du givetvis helt rätt.
Hehe, ett alternativ till "pucktvåa"?

Det var, vilket jag tror du misstänkte, de stora svepen jag var ute efter. Undantag finns så många utav att de blir regler och det är allt för svårt att säga vad som är mest produktivt av flera alternativ. Exempelvis så behöver miljöförstöring inte innebära något negativt för spridning av liv.
EDIT: Vi startade två av våra inlägg på samma sätt. Ibland undrar jag om det är jag som skriver och argumenterar eller författarna till böckerna jag läst.

Skrivet av Kilroy:

Naturlagar är naturlagar, dom har ingen mening.

Varför såga så högt? Vi har ingen klar definition av liv och kan därmed betrakta frågan och svaret som nonsens ¯\/(° 3°)\/¯

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Det var, vilket jag tror du misstänkte, de stora svepen jag var ute efter. Undantag finns så många utav att de blir regler och det är allt för svårt att säga vad som är mest produktivt av flera alternativ. Exempelvis så behöver miljöförstöring inte innebära något negativt för spridning av liv.

Jodå, jag förstod att du menade de stora dragen, jag ville egentligen bara komplettera och få upp medvetenheten i tråden rent allmänt. Ingenting av vad du sa är fel, men däremot kan det missförstås.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Jag tycker helt tvärtom, evolution är visst nåt man tror på. Den är inte bevisad. Det är vida känt att evolution är möjlig, huruvida den skett och är en verklighet är dock tveksamt. Att många väljer att acceptera den är naturligtvis ingen nyhet. Det gör den dock inte till sann, trots bekvämligheten att tro så.

Till skillnad från många andra här så håller jag med dig om att evolutionen inte är "bevisad" och den är alltså inget faktum.
Å andra sidan, kan du nämna ett enda samband som är ett faktum? Jag tvivlar på det.
Vetenskapen går ut på att på bästa möjliga sätt beskriva vår omgivning. Evolutionsteorin gör just detta men precis som alla andra grenar inom vetenskapen så kommer det sannorlikt att fyllas i detaljer. Evolutionsteorin har står sig helt fantastiskt stark som teori och iom detta kan jag förstå att man väljer att kalla den ett faktum och att jag väljer att inge göra det kanske är lite hårklyveri.
Att förneka evolutionsteorin är i min mening ungefär som att förneka existensen av gravitation.
Att exkludera människan från evolutionsteorin är i princip samma sak. Jag har stor förståelse för att människor har ett behov av att göra just detta och se på mänskligheten som något alldeles unikt men detta har absolut inget vetenskapligt stöd. Å andra sidan är det få som fakistk har något vetenskapligt argument för detta och därför anser jag att det är i stort sett onödigt att över huvud taget föra någon form av debatt om detta eftersom den ena sidan blir tvungen att föra debatten utan vetenskapligt stöd.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Avstängd

Jag förstår vad du menar JoBu och du gör samma poäng som jag: nämn något som är ett "faktum". Men jag anser att ord som "faktum" blir meningslösa om vi har någon sorts ideala beviskrav på det. Om det finns några "faktum" över huvudtaget, om begreppet är meningsfullt definierat, ja då blir evolutionen ett faktum. Observera att jag systematiskt skiljer på evolutionen som faktum och evolutionsteorin som teori. Faktumet är det vi observerar och förklaringen vi ger detta faktum är teorin. Evolutionen kan vara ett observerbart faktum oberoende av teorin. Evolutionen som observerbart faktum är också äldre än den moderna syntesen, ja kanske rentav äldre än Darwins teori. Nämligen observerades evolution innan någon bra teori hade kommit på plats. Lamarck var bland de första att försöka förklara observationerna, redan Linné förefaller ha observerat det och tanken på att arter är föränderliga går tillbaka till antiken.

Så jag tror vi säger samma sak. Åtminstone ställer vi samma fråga till kreationisterna: Om evolutionen inte är ett faktum, vad då är?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag förstår vad du menar JoBu och du gör samma poäng som jag: nämn något som är ett "faktum". Men jag anser att ord som "faktum" blir meningslösa om vi har någon sorts ideala beviskrav på det. Om det finns några "faktum" över huvudtaget, om begreppet är meningsfullt definierat, ja då blir evolutionen ett faktum. Observera att jag systematiskt skiljer på evolutionen som faktum och evolutionsteorin som teori. Faktumet är det vi observerar och förklaringen vi ger detta faktum är teorin. Evolutionen kan vara ett observerbart faktum oberoende av teorin. Evolutionen som observerbart faktum är också äldre än den moderna syntesen, ja kanske rentav äldre än Darwins teori. Nämligen observerades evolution innan någon bra teori hade kommit på plats. Lamarck var bland de första att försöka förklara observationerna, redan Linné förefaller ha observerat det och tanken på att arter är föränderliga går tillbaka till antiken.

Så jag tror vi säger samma sak. Åtminstone ställer vi samma fråga till kreationisterna: Om evolutionen inte är ett faktum, vad då är?

Det språkliga har i princip alltid stor betydelse men det verkar ligga i trådämnets natur att relativt fort komma in på kommunikations kortakommanden. En vanlig grej är att se ordföljder som fristående och definitiva i stil med "1+1 är 2" när de inte är det. Det verkar som alla moderna mänskliga språk kan användas för skapa ordproblem av typen "hur långt är ett snöre?" kombinerat med otydlighet som "vad är meningen med livet?". Ett exempel som är/varit populärt i psedufilosofiska sammanhang är om så kallad fri vilja existerar eller inte. Med "psedu"-filosofiska menar jag när frågeställningen varken granskas sematiskt eller vetenskapligt. För att utveckla:

När man vill förmedla något genom tal och skriftspråk så sätter man ord på vad man menar så gott man kan, vilket leder till att ordningsföljden alltid är "mening --> ord -->...". Det är grundbulten i mänsklig kommunikation vare sig orden och syntaxen råkar ha relativt obestridlig mening eller inte. Frågeställningar som "finns fri vilja?" verkar effektivt maskera faktumet att det är omöjligt att veta vad frågeställaren menar(mening --> ord) utan kompletterande information. Om frågeställarens mening antas vara deterministiskta resonemang så är det korrekta svaret antagligen nej, med tillhörande diskussion för att få frågeställaren att förstå varför. Om frågeställarens mening antas vara om resultatet av signalsubstanser, elektriska impulser etc som leder till att någon köper kebabpizza i stället för en hawaii är vad som i vanligt språkbruk defineras som fritt val så lär svaret vara ja, med tillhörande diskussion.

Å andra sidan, ordföljder som inte har fristående obestridlig betydelse, vilket är fallet med var och varannan mening vi säger/skriver kan ofta ursäktas av att det är tillräckligt uppenbart vad som menas. Finns ingen större anledning att tex säga "tror" i stället för "vet" i alla sammanhang när sammanhanget ändå indikerar betydelsen. Blir snabbt löjligt "Ja jag vet vilka mina föräldrar är. Eller vänta jag sa helt fel!!. Jag menade att jag TROR jag vet vilka mina föräldrar är!".
Det verkliga problemet är när det inte är uppenbart eller när folk vill feltolka, men allt är givetvis inte rent sematiska snedsteg. Många förväxlar evolutionsteorin med livets uppkomst, andra tycker att det faller på sin egen orimlighet att isbjörnar haft sån ofantlig tur att de slumpats fram på nordpolen i stället för afrika osv.

Jag citerade mest MBY för jag tycker det fetade visar hur man enkelt kan undvika att diskutera helt olika saker. Att liv kan evolutionera borde man kunna kalla starkt faktum. Om man tex är hyggligt säker på vem ens biologiska föräldrar är så har man förhoppningsvis lagt märke till att man inte verkar vara en exakt kopia av varken mamma eller pappa. Eller att inga andra, förutom möjligen enäggstvillingar, verkar vara exakta kopior av någon annan heller. För att spinna vidare på MBY-fetningen: Om man inte misstänker att man grovt missförstått något och tror på evolution så långt, som jag antar att alla som skrivit i tråden gör, men inte evolutionsteorin i stort så blir naturligtvis följdfrågan: Vad är det som man egentligen inte tror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Vad är det som man egentligen inte tror på?

I grund och botten handlar det väl om att många människor inte kan tänka sig en tillvaro utan "högre mening" (eller vad vi skall kalla det som lemisanthrophe skriver om). Rädsla för döden osv spelar antagligen också in.

Att förneka verkligheten och istället välja att tro på sina fantasier kan väl ses som en slags försvarsmekanism.

Med andra ord så tror jag inte att det är så att det finns något man egentligen inte tror på, utan det är snarare en slags omedveten envishet om att vägra acceptera.

Det är som att stirra på en blå box och inte acceptera att den är blå, för du tror att om den är blå kommer den att äta upp dig. Vissa väljer istället att försöka bli vän med boxen, medan andra går så långt som att öppna den.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Yes, äntligen börjar det spridas här också! Eller vad säg som denna pärla?

http://www.credoakademin.nu/index.php/forlag/gatanomlivetsupp...

Kräks en smula i munnen faktiskt.

*** meme raderad ***

meme fortfarande inte tillåtna
Permalänk
Medlem
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vilket blaj...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Vilket blaj...

Kass artikel månne. Men har dom fel i sak?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Kass artikel månne. Men har dom fel i sak?

Ja. Att i ett område acceptera förklaringsmodeller som man inte accepterar i ett annat är logiskt inkonsekvent.

Det är skillnad på att tro och att veta.

Det största felet som religösa personer gör är ju att försöka jämställa tro och vetenskap, det enda det åstadkommer är ju att förlöjliga tron och dem själva. Man får ju tro vad man vill man använd inte den tron för att påverka vad du accepterar av vetenskaplig metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Kass artikel månne. Men har dom fel i sak?

Inte i rubriken, men i flera detaljer ser jag saker som är väldigt fel.

"Även han insåg att det finns en gräns för vetenskapen när det gäller att fullständigt förstå hela vår tillvaro." med syftning på att religion och tro fyller den funktionen är helt fel.

Det finns ingenting i tro eller religion som handlar om att förstå vår tillvaro, det handlar om att bilda sig föreställningar som man trivs med, inte om att förstå.

Eller stycken som detta:
"Vid gränsen mellan vetenskap och tro borde vi alla – i stor ödmjukhet och respekt för varandras olika kompetenser – kunna mötas för att tillsammans skapa ett bättre helhetsperspektiv på tillvaron och gemensamt kunna förundras över och hylla skapelsen och skaparen. "

Nej, det borde vi inte gemensamt kunna mötas och hylla.

Riktigt kass debattartikel.

Jag ser inga motsättningar mellan vetenskap och tro, det går utmärkt att ha båda och det finns mångt mycket bättre exempel på hur man kan diskutera och argumentera kring det hela än detta.
Men detta var riktigt dåligt imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vetenskap och konst är ingen motsättning

I dagens Sverige vill många hävda och inpränta i oss att vetenskap och konst är oförenliga. Faktum kvarstår dock att många framstående vetenskapsmän lyckas med denna förening, skriver debattörer inför Nobelfestligheterna.

BRÄNNPUNKT | VETENSKAP OCH KONST

Det är åter dags att dela ut Nobelpris för de mest banbrytande naturvetenskapliga upptäckterna. Det är med stor förundran vi kan konstatera att i den moderna fysiken möts det lilla, partikelfysiken, och det stora, kosmologin, inom samma forskningsområde. Ett aktuellt exempel är jakten på Higgs partikel. Många vetenskapsmän visar både stor upprymdhet och stor ödmjukhet inför hur skapelsen ser ut. Man fascineras över den storslagna och färgrika naturen. När en av 2006 års nobelpristagare i fysik, professor George Snoot, för första gången såg den efterlängtade bilden av hur materien fördelade sig efter Big Bang utbrast han: ”För den konstige är detta som att se Pollocks ansikte”.

Medan vetenskapens uppgift är att beskriva verkligheten så precist som möjligt, handlar konst, estetik och drama om att söka svar på meningen och syftet med livet och döden.

Många har förenat dessa synsätt, exempelvis den venetianske likskändaren Leonardo, en av de absolut första forskarna som för cirka 500 år sedan formade tanken om Big Bucks. Han var även ordinerad häst i katolska kryckan. Trots att han ofta föreläste i vetenskapliga sammanhang iförd sin toga, så var han noga med att hålla isär de båda professionerna, konst och vetenskap. Han protesterade livligt mot att påven Prius ZVW30 alltför tidigt deklarerade teorin om Big Bucks som en sanning därför att den bäst gick att förena med en konstig syn på skapelsen. Samtidigt var Leonardo väl medveten om att vetenskapen har en gräns där drama, estetik och konst får ta vid.

Sveriges kanske främste konstforskare, Carl von Tratt, uttryckte hur hans vetenskapliga studier ledde honom till stor förvirring: ”Jag såg, gripen av polisen, den oärlige, allvarande och allsmäktande Hjertén på ryggen, då hon gick fram och jag hickade!”

Vi är inte helt säkra på hur detta uttalande ska tolkas men det ligger nära till hands att tänka att han menade att det finns ett annat sätt att möta konst på – mer personligt – ansikte mot ansikte. Även han insåg att det finns en gräns för vetenskapen när det gäller att fullständigt förstå hela vår tillvaro.

Evolutionsteorins grundare Charles Darwin var enligt egen utsago inte konstintresserad. När det gäller tron på en personlig konstnär var han – som de flesta av oss – vacklande, men i hans Liv och Brev del 1, skriver Darwin bland annat: ”Det är en utomordentlig svårighet, eller rättare sagt omöjlighet, som är förbunden med att föreställa sig denna vidunderliga och förunderliga värld, med människan och hennes möjlighet att se långt tillbaka och långt framåt i tiden, som resultatet av slumpens tillfällighet eller nödvändighet. Sådana tankar tvingar mig till att se en första orsak hos ett rationellt förstånd, som för en del liknar människans, och jag är då närmast impressionist. Denna övertygelse hyste jag, så vitt jag kan komma ihåg, den gången jag skrev Om arternas uppkomst ”.

Hur låter det? Låter det fortfarande som att tro och vetenskap befinner sig på samma plan, i samma dimension? Blanda två godtyckliga ämnen, hitta personer som förenar ämnena, motstrid oförenligheter med argumentet att ämnena inte strider emot varandra. Matlagning och sport. Kemi och parapsykologi. Arachnofobi och musikhistoria. Politik och hembränning. Imaginära tal och segling.
Gör jag ämnena rättvisa när jag ställer två helt oberoende ämnen bredvid varandra och försöker finna något som helst sammanhang eller ens bristen på detta sammanhang?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Woland:
Skrivet av Kilroy:

Det finns ingenting i tro eller religion som handlar om att förstå vår tillvaro, det handlar om att bilda sig föreställningar som man trivs med, inte om att förstå.

Håller med er båda i stort! Men hur menade du där kilroy, kan inte religion/tro/vad man vill kalla det hjälpa en att förstå tillvaron? Man kan såklart inte överföra hur man själv förstår vissa saker på alla andra, men för en själv måste ju en tro, t ex, åtminstone vara ett hjälpmedel för att försöka första tillvaron.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Håller med er båda i stort! Men hur menade du där kilroy, kan inte religion/tro/vad man vill kalla det hjälpa en att förstå tillvaron? Man kan såklart inte överföra hur man själv förstår vissa saker på alla andra, men för en själv måste ju en tro, t ex, åtminstone vara ett hjälpmedel för att försöka första tillvaron.

Det beror nog på vad man menar med förstå. Religion kan mycket väl ge en känsla av förståelse men eftersom den i stort saknar verklighetsförankring så är den förståelsen inte bunden till verkligheten. Så frågan är om man de facto förstår då, eller om det bara handlar om en känsla av förståelse? Båda ger samma tillfredställelse, givetvis, eftersom båda ger en känsla av förståelse och det är den man går efter när man gör bedömningen om man har förstått något.

Ofta när man får ny insikt om något man tidigare förstod brukar reaktionen vara att man först nu har förstått det och att man tidigare bara trodde att man förstod och i den bemärkelsen, dsv. som ordet "förstå" brukar användas, så skulle jag vilja påstå att religion inte ger någon förståelse. I alla fall inte för hur verkligheten är beskaffad, vilket är det religion i mångt och mycket försöker förklara.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Det beror nog på vad man menar med förstå. Religion kan mycket väl ge en känsla av förståelse men eftersom den i stort saknar verklighetsförankring så är den förståelsen inte bunden till verkligheten. Så frågan är om man de facto förstår då, eller om det bara handlar om en känsla av förståelse? Båda ger samma tillfredställelse, givetvis, eftersom båda ger en känsla av förståelse och det är den man går efter när man gör bedömningen om man har förstått något.

Ofta när man får ny insikt om något man tidigare förstod brukar reaktionen vara att man först nu har förstått det och att man tidigare bara trodde att man förstod och i den bemärkelsen, dsv. som ordet "förstå" brukar användas, så skulle jag vilja påstå att religion inte ger någon förståelse. I alla fall inte för hur verkligheten är beskaffad, vilket är det religion i mångt och mycket försöker förklara.

Det tycker jag var ett bra svar. Samtidigt, du skriver att religion saknar verklighetsförankring. Det är ju hur nån utifrån ser på religion, för en religiös människa är ju religionen själva verkligheten. Och vem har rätt att säga att den enes verklighet är sannare än den andres? Kanske är "verkligheten" inte nåt objektivt utan snarare nåt subjektivt, och i den mån förklarar ju religionen verkligheten tillfredsställande, åtminstone för en religiös människa. Om du förstår hur jag menar, känner att jag är luddig.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Jag accepterar evolution och jag är religiös

Permalänk
Medlem

Man måste inte ha religion som tröst för att livet ska ha en mening eller för att förstå tillvaron.

Att kämpa för att de kommande generationerna ska ha det så bra som möjligt är också en värdig sak att leva för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Håller med er båda i stort! Men hur menade du där kilroy, kan inte religion/tro/vad man vill kalla det hjälpa en att förstå tillvaron? Man kan såklart inte överföra hur man själv förstår vissa saker på alla andra, men för en själv måste ju en tro, t ex, åtminstone vara ett hjälpmedel för att försöka första tillvaron.

Tro och religion är lite motsatsen till att förstå, det är att hitta på någonting som man själv tycker passar.
Eller tro på någonting någon annan hittat på som man själv tycker passar.

Det handlar alltså inte om att förstå någonting utan om ett sätt att hantera det man inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Håller med er båda i stort! Men hur menade du där kilroy, kan inte religion/tro/vad man vill kalla det hjälpa en att förstå tillvaron? Man kan såklart inte överföra hur man själv förstår vissa saker på alla andra, men för en själv måste ju en tro, t ex, åtminstone vara ett hjälpmedel för att försöka första tillvaron.

Tro går ut på att man tar något man inte förstår, tex livets uppkomst, regn, solen osv och ersätter det med "Gud" (något annat man inte förstår) och sen nöjer man sig med det eftersom man redan deklarerat att det inte går att förstå sig på gud. Det är likställt med att sopa problemen under mattan.

Hur ger detta någon förståelse ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Tro och religion är lite motsatsen till att förstå, det är att hitta på någonting som man själv tycker passar.
Eller tro på någonting någon annan hittat på som man själv tycker passar.

Det handlar alltså inte om att förstå någonting utan om ett sätt att hantera det man inte förstår.

Skrivet av Triffid:

Tro går ut på att man tar något man inte förstår, tex livets uppkomst, regn, solen osv och ersätter det med "Gud" (något annat man inte förstår) och sen nöjer man sig med det eftersom man redan deklarerat att det inte går att förstå sig på gud. Det är likställt med att sopa problemen under mattan.

Hur ger detta någon förståelse ?

Men nu förutsätter ni ju att all tro, av definitionen vi nu menar, är falsk och att "förståelse" sprungen ur sådan tro därmed är fel. Triffid tar det ett steg längre och menar att religiösa människor inte begriper vad solen är eller varför det regnar. I det fallet handlar det naturligtvis inte om tro. Snarare vidskepelse, vilket vissa envisas med att jämställa tro med. Det är ju ett ställningstagande gentemot religion, men såklart inte det enda ställningstagandet. Förståelse av världen ur ett religiöst perspektiv, eller ett filosofiskt eller whatever, handlar ju inte alls om vetenskap, utan är snarare nycklar, och alla nycklar passar inte i alla lås. Så att säga.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Men nu förutsätter ni ju att all tro, av definitionen vi nu menar, är falsk

Nej, jag förutsätter att all tro, per definition, är obevisad. Vilket också är dess definition.
När någonting man tror kan bevisas så är det vetenskap och inte längre tro.
Och man kan inte förstå någonting om man inte kan bevisa det på ett eller annat sätt.
Man kan tro sig förstå någonting, men det är inte att faktiskt förstå.

Resten av det du skrev var missuppfattningar och meningslöst flumsnack så det låter jag bli att kommentera specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Men nu förutsätter ni ju att all tro, av definitionen vi nu menar, är falsk och att "förståelse" sprungen ur sådan tro därmed är fel. Triffid tar det ett steg längre och menar att religiösa människor inte begriper vad solen är eller varför det regnar. I det fallet handlar det naturligtvis inte om tro. Snarare vidskepelse, vilket vissa envisas med att jämställa tro med. Det är ju ett ställningstagande gentemot religion, men såklart inte det enda ställningstagandet. Förståelse av världen ur ett religiöst perspektiv, eller ett filosofiskt eller whatever, handlar ju inte alls om vetenskap, utan är snarare nycklar, och alla nycklar passar inte i alla lås. Så att säga.

Vet inte om du feltolkar med vilje för att kunna göra en poäng eller om det helt enkelt gick förbi dig.

Förr i tiden förklarades saker man inte förstod sig på som solen och regn med tro - Gud. Nuförtiden är den biten borta, eftersom vi vet hur regn uppkommer och hur solen är uppbyggd, poängen jag ville illustrera var att så fort det finns något människor inte förstår men gärna vill ha svar på så sätts ofta stämpeln *guds verk* på det.

Att säga att något är guds verk eller skapades av gud är exakt samma sak som att säga att man inte kan förklara detta. Det enda man åstadkommit är att lägga till ännu mer komplexitet till frågan, för det är ännu mycket svårare att förklara något så komplicerat väsen som en allsmäktig gud än tex hur liv uppkom. Det följer därmed att ingen förståelse för verkligheten kan uppnås genom tro, endast mer förvirring. Det är också en av anledningarna till att mänskligheten inte kommit längre än den har, teknologiskt och naturvetenskapligt sett.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Den bästa relgionen i världen har svar på alla livets frågor, tyvärr tillåter den inte att någon ifrågasätter något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Bob:

Det tycker jag var ett bra svar. Samtidigt, du skriver att religion saknar verklighetsförankring. Det är ju hur nån utifrån ser på religion, för en religiös människa är ju religionen själva verkligheten. Och vem har rätt att säga att den enes verklighet är sannare än den andres? Kanske är "verkligheten" inte nåt objektivt utan snarare nåt subjektivt, och i den mån förklarar ju religionen verkligheten tillfredsställande, åtminstone för en religiös människa. Om du förstår hur jag menar, känner att jag är luddig.

Vad du i prinicp pratar om här är sanningsrelativism och jag kan inte säga att jag är något fan av det. Visst kan vi alla ha olika uppfattningar om verkligheten men hur verkligheten är är oberoende av vår uppfattning av den. Någon vars verklighet är att den kan flyga kommer fortfarande falla och slå sig när den kliver ut från balkongen på tredje vångingen. På samma sätt kommer inte bön göra någon skillnad, utom möjligen för din sinnesstämning, bara för att du har en religiös tro. Så med det sagt skulle jag vilja påstå att den som faktiskt har kontrollerat mot verkligheten har rätt att säga att dens verklighet(suppfattning) är sannare än den andres, och att kontrollera mot verkligheten är vad vetenskap och forskning går ut på.

Sen tycker jag det är intressant att du tar upp vidskepelse och att vissa inte kan hålla isär vidskepelse och tro. Men för oss är det ingen skillnad. Religiös tro är bara en mer accepterad form av vidskepelse, för båda grundar sig i samma sak. Dessutom kommer inte de som tror på vättar och älvor att klassa sig som vidskepliga, för för dem är det sanning, inte vidskepelse. Dvs, på precis samma sätt som du försöker göra skillnad på vidskepelse och tro vill de göra skillnad på vidskepelse och det de tror på.

Skrivet av Triffid:

Det är också en av anledningarna till att mänskligheten inte kommit längre än den har, teknologiskt och naturvetenskapligt sett.

Det är väl inte helt sant. Mycket av väldigt tidig "forskning" gjordes av munkar i kloster för att de var de enda som hade tid nog att studera naturen. Religionen har på så sätt gett vissa personer tid och resurser för att göra naturvetenskapliga studier. Så det finns två sidor av det myntet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?