Tyst HDD blev plötsligt högljudd, går det att fixa?

Permalänk
Medlem

Tyst HDD blev plötsligt högljudd, går det att fixa?

Jag använder en WD Caviar Black som lagringsdisk, den har varit knäpptyst i två månader trots aktivt användande. Nu plötsligt av okänd anledning har den börjat föra en jävla massa oväsen. Jag är medveten om alla reviews på internet som säger att WD Black är högljudd, men hur kommer det sig att min HDD var tyst fram tills idag?

Jag bevakar min SSD (os) och HDD (lagring) med "Crystal Disk Info" samt Western Digitals egna "Data Lifeguard". Båda programmen säger att mina lagringsenheter är i prima skick. BIOS har inte heller några invändningar vad gäller SMART status osv.

Nu till frågan, finns det någon programvara som gör att jag kan "lugna ned" min WD Black. Eller är den för alltid dömd att låta som en raspig LP skiva på steroider? Föreslå inte att jag ska trycka dit flera gummipaddar eller gummiband, har redan testat det...

EDIT 1 Tog bort hela sidopanelen och det raspiga ljudet har förkortats. Det uppstår fortfarande men håller inte på lika länge. Kan det vara så en HDD vid idle får en sidopanel på Define R4 att vibrera? Jag är väldigt förvirrad. Varför skulle en sidopanel + HDD bli helt knäpp över en dag?

EDIT 2 Problemet löste sig själv, läs lägre ned :]

Permalänk
Medlem

Det är nog dags att ta en backup på din viktiga data för det låter som att den är på väg att ge upp, det brukar raspa och gnissla när HDDs är döende
Enligt mina erfarenheter då...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Folk som äger WD Black får gärna slänga in en kommentar om hur ljudnivåerna ska vara.

Skrivet av rocs:

Det är nog dags att ta en backup på din viktiga data för det låter som att den är på väg att ge upp, det brukar raspa och gnissla när HDDs är döende
Enligt mina erfarenheter då...

Detta är ganska uppenbart för mig också, men det som förvirrar mig är den enorma mängd information på internet som talar för att WD Caviar Black är naturligt högljudd. Men å andra sidan var mitt exemplar tyst fram tills idag. Gudars jag blir bara mer mindfuckad :S

Skrivet av jookeer:

Prova sätta AAM till tyst läge i CrystalDiskInfo

Är det inställningar -> Avancerade funktioner -> AAM/APM-kontroll? Vill helst inte pilla på något utan att veta vad det är, påverkar det min SSD negativt? EDIT Kollade upp min WD Black i Crystal Disk Info och APM/AAM tycks inte stödjas på den enheten. De är markerade med grått. Det som stöds är SMART, 48bit LBA och NCQ.

Permalänk
Avstängd

jag har märkt att ju mer jag har fyllt min disk desto mer han den börjat att låta. Får konstig ljud när jag går in i map med mycket ikoner. tycker det är mycket konstig då det är mappen med minst data men med mest små program, uppdateringar etc.

jag har funderat på om en formatering inte skulle fixa det. för 2 månader sedan när jag hade en massa nerladdningar igång då jag skulle ladda ner senaste säsongen av mythbuster o några andra serier så hade jag ca 30 aktiva torrents som laddades ner samtidigt Vilket resulterade i att disken blev väldigt seg och efter en omstart så blev de fel på x antal filer, samt att jag var tvungen att göra 2 stycken diskkontroller där den repparerade flera fel. det slutade med att jag slängde det mesta av min nerladdade data och fick börja om igen men jag laddar kommer aldrig att har mer än 5 aktiva torrents igen då disken inte riktigt har blivit sig själv igen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag har märkt att ju mer jag har fyllt min disk desto mer han den börjat att låta. Får konstig ljud när jag går in i map med mycket ikoner. tycker det är mycket konstig då det är mappen med minst data men med mest små program, uppdateringar etc. .

Jag tror att detta är orsaken, när min WD Black var ny för två månader sedan var den knäpptyst. Nu är den raspig trots att jag fyllt den bara till 10%... Ingen som vet hur jag kan få tyst på den?

Permalänk

Du kan ha fått ett ''måndagsexemplar'' som inte håll sin livslängd.
Samma sak hände med mitt PS3 då hårddisken började morra.

Visa signatur

Case: 430 elite black CPU: i5 3570k GPU: gigabyte amd radeon HD7850 OC version RAM: 2x4GB corsair vengeance
Console: PS3 SLIM

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av rödabaronen:

Du kan ha fått ett ''måndagsexemplar'' som inte håll sin livslängd.
Samma sak hände med mitt PS3 då hårddisken började morra.

Ska jag strunta i Crystal Disk Info och Data Lifeguard? Alla mätningar och tester säger att min WD Black är i toppskick. På youtube och forum hittar jag tonvis med material som tyder på att just min HDD är högljudd.

Jag skulle gärna skicka tillbaka den och kräva en ny som är tyst, men det kan jag ju inte göra om HDDn är i gott skick. Jag köpte den från Inet och de lär göra en koll för att se om den faktiskt är sönder. Om de får samma goda resultat som jag trots att disken för en jävla massa oljud så räknas den som funktionsduglig... Min studentekonomi tål inte några extra utgifter just nu.

Permalänk
Medlem

Mejla och fråga dem vad de anser som defekt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova defragga med en bra defragger

Skrivet av EoZ:

Mejla och fråga dem vad de anser som defekt.

Tog bort hela sidopanelen och det raspiga ljudet har förkortats. Det uppstår fortfarande men håller inte på lika länge. Kan det vara så en HDD vid idle får en sidopanel på Define R4 att vibrera? Jag är väldigt förvirrad. Varför skulle en sidopanel + HDD bli helt knäpp över en dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Tog bort hela sidopanelen och det raspiga ljudet har förkortats. Det uppstår fortfarande men håller inte på lika länge. Kan det vara så en HDD vid idle får en sidopanel på Define R4 att vibrera? Jag är väldigt förvirrad. Varför skulle en sidopanel + HDD bli helt knäpp över en dag?

Skruva i skuvarna i sido panelen bättre, återkom sen;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Folk som äger WD Black får gärna slänga in en kommentar om hur ljudnivåerna ska vara.

Jag har en Black, den har ingen av de symptom du nämner öht, tvärtom är den så pass tyst som en mekanisk hårddisk kan vara. Disken är partionerad i C: som är fylld till 75% och D: som är fylld till 95%. Hårddisken har mao rätt mycket data på sig, både stora filer (.img) men också allt från systemfiler till tusentals .jpeg filer.

Det låter som måndagsex men om den räknas som defekt, ja, det är väl upp till inköpsstället.
Hursom, gör backup, även om SMART visar goda resultat så kan det mycket väl vara så att din disk är på väg att haverera. Om inte annat så kan du ju pröva med en total formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maango:

Jag har en Black, den har ingen av de symptom du nämner öht, tvärtom är den så pass tyst som en mekanisk hårddisk kan vara. Disken är partionerad i C: som är fylld till 75% och D: som är fylld till 95%. Hårddisken har mao rätt mycket data på sig, både stora filer (.img) men också allt från systemfiler till tusentals .jpeg filer.

Det låter som måndagsex men om den räknas som defekt, ja, det är väl upp till inköpsstället.
Hursom, gör backup, även om SMART visar goda resultat så kan det mycket väl vara så att din disk är på väg att haverera. Om inte annat så kan du ju pröva med en total formatering.

Jag lagrar också bilder och filer på min WD Black men även lättare applikationer som RealTemp, Audacity, GPU-Z, VLC, GIMP (sparar utrymme på SSD). Har du testat köra ett program på din WD, gör den raspiga ljud då? Jag vore tacksam om det fanns någon Swec'are att jämföra med för att försäkra mig om att min HDD är ett måndags ex

Skrivet av simme300:

Skruva i skuvarna i sido panelen bättre, återkom sen;)

Det finns bara två skruvar per sidopanel och de sitter på baksidan. Jag har skruvat dem så hårt att skruvmejseln inte kan röra sig längre, har också testat ha dem lösare. Sidopanelen som täcker kablarna sitter kvar men den vibrerar inte så den låter jag vara.

Min hårddisk är fortfarande raspig, men ljudet pågår inte lika länge om jag tar bort den ena sidopanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det finns bara två skruvar per sidopanel och de sitter på baksidan. Jag har skruvat dem så hårt att skruvmejseln inte kan röra sig längre, har också testat ha dem lösare. Sidopanelen som täcker kablarna sitter kvar men den vibrerar inte så den låter jag vara.

Min hårddisk är fortfarande raspig, men ljudet pågår inte lika länge om jag tar bort den ena sidopanelen.

Ganska skumt, vet tyvärr inte vad det beror på då :/

Permalänk
Medlem

Sitter här med datorn helt öppen och lyssnar efter raspandet. För säkerhetsskull ska jag demontera grafikkortet imorgon, hade tidigare ett likadant kort med hemsk coilwhine. Kanske det har lurat mig att skylla på HDDn. Om så inte är fallet fortsätter jag undersöka HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag lagrar också bilder och filer på min WD Black men även lättare applikationer som RealTemp, Audacity, GPU-Z, VLC, GIMP (sparar utrymme på SSD). Har du testat köra ett program på din WD, gör den raspiga ljud då? Jag vore tacksam om det fanns någon Swec'are att jämföra med för att försäkra mig om att min HDD är ett måndags ex

Som sagt, den är partionerad i C: (systemdisk) samt D: (lagringsdisk). Mao, alla mina program, lätta som tunga, ligger på denna disk. Jag har aldrig haft något som helst problem med denna disk och den är riktigt tyst faktiskt. Hörs aldrig, det enda som låter från min rigg är processorfläkten.

Du kan ju pröva att plocka ur disken ur datorn och lägg på golvet eller liknande för att se om problemet kvarstår även utanför chassit.

Permalänk
Medlem

Ljudnivån på WDB är fruktansvärd, har haft en i 2-3år nu och den har väsnats från dag ett och låter som en gammal HDD från 90-talet och gör en bara allmänt irriterad (den är/var den mest högljudda komponenten i hela datorn), dock konstigt att din HDD var tyst fram tills nu.

Körde dock OS (partionerad) på min fram tills att jag i förgår köpte mig en SSD så nu tänker den mindre.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0owe:

Ljudnivån på WDB är fruktansvärd, har haft en i 2-3år nu och den har väsnats från dag ett och låter som en gammal HDD från 90-talet och gör en bara allmänt irriterad (den är/var den mest högljudda komponenten i hela datorn), dock konstigt att din HDD var tyst fram tills nu.

Körde dock OS (partionerad) på min fram tills att jag i förgår köpte mig en SSD så nu tänker den mindre.

Skrivet av Maango:

Som sagt, den är partionerad i C: (systemdisk) samt D: (lagringsdisk). Mao, alla mina program, lätta som tunga, ligger på denna disk. Jag har aldrig haft något som helst problem med denna disk och den är riktigt tyst faktiskt. Hörs aldrig, det enda som låter från min rigg är processorfläkten.

Du kan ju pröva att plocka ur disken ur datorn och lägg på golvet eller liknande för att se om problemet kvarstår även utanför chassit.

Idag öppnade jag burken igen och pillade på alla sladdar som fanns. Kollade alla fläktar utifall det skulle vara nått skräp som gett ifrån sig raspandet och såg över min HDD. Inget verkade vara fel så jag skruvade ihop allt igen och startade datorn. Nu är den knäpptyst... Jag har ingen aning om vad som hände men jag var bombsäker på att den hemska ljudet kom från min HDD då jag lyssnade med öppet chassi och datorn påslagen.

Det verkar som att problemet löst sig själv, bra eller dåligt vet jag inte. Helst hade jag velat veta vad som orsakade det Lät precis som detta: http://www.youtube.com/watch?v=20E3RZ0uQIs

Tack för alla råd och tålamod, om det konstiga ljudet kommer tillbaks inom snar framtid får jag väl bumpa tråden.

Permalänk
Avstängd

har exakt det ljudet när jag går in i min mapp där alla min små uppdateringar är.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Idag öppnade jag burken igen och pillade på alla sladdar som fanns. Kollade alla fläktar utifall det skulle vara nått skräp som gett ifrån sig raspandet och såg över min HDD. Inget verkade vara fel så jag skruvade ihop allt igen och startade datorn. Nu är den knäpptyst... Jag har ingen aning om vad som hände men jag var bombsäker på att den hemska ljudet kom från min HDD då jag lyssnade med öppet chassi och datorn påslagen.

Det verkar som att problemet löst sig själv, bra eller dåligt vet jag inte. Helst hade jag velat veta vad som orsakade det Lät precis som detta: http://www.youtube.com/watch?v=20E3RZ0uQIs

Tack för alla råd och tålamod, om det konstiga ljudet kommer tillbaks inom snar framtid får jag väl bumpa tråden.

Ja ungefär så låter min WDC så fort den tänker (vilket den gjorde fruktansvärt ofta med OS påden) men verkar ha löst sig nu när jag inte kör OS på den längre, jag tog även bort partitionerna så den inte är uppdelad längre och nu när jag tänker efter så har jag nog inte hört den de två senaste dagarna men klart, nu tänker den ju inte 24/7.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova defragga med en bra defragger

Ja du jookeer, inte lätt komma med råd när ingen följer dem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Ja du jookeer, inte lätt komma med råd när ingen följer dem

Undvik att köpa skramliga lågkvalitetslådor så slipper ni oljud och vibrationer från HD's.

Jag har både Fractal (define), Silverstone (ft02/tj09), Antec (sonata/300/180/182) samt en del äldre stridsvagnschassin såsom Chieftech Dragon och AOpen HX08. Fractal är med marginal lådan med sämst kvalitet och tunnast plåt.

Typiskt exempel på folieplåt/vek konstruktion/sekunda gummiupphängningar när oljuden kommer och går slumpmässigt, bara av att röra en anslutning eller ta av och sätta tillbaka en sida.

Tycker mig se fler anmärkningar på R4 och högljudda HD än tidigare define. En slump?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Undvik att köpa skramliga lågkvalitetslådor så slipper ni oljud och vibrationer från HD's.

Jag har både Fractal (define), Silverstone (ft02/tj09), Antec (sonata/300/180/182) samt en del äldre stridsvagnschassin såsom Chieftech Dragon och AOpen HX08. Fractal är med marginal lådan med sämst kvalitet och tunnast plåt.

Typiskt exempel på folieplåt/vek konstruktion/sekunda gummiupphängningar när oljuden kommer och går slumpmässigt, bara av att röra en anslutning eller ta av och sätta tillbaka en sida.

Tycker mig se fler anmärkningar på R4 och högljudda HD än tidigare define. En slump?

Hm, jag tror du har rätt, kanske var det mitt chassi som fick den att bli tyst och inte bara att jag började använda den som sekundär disk för jag bytte nämligen chassi i samma veva och i detta chassit skruvade man inte heller fast sin HDD som man gjorde i mitt gamla Antec 300.

Testade att starta ett spel nu med luckan öppen och nej jag hörde inte att den tänkte...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja du jookeer, inte lätt komma med råd när ingen följer dem

Det är onödigt att defragga igen då man redan gjort det innan du började skriva i denna tråd En "bra defragger" är inte särskilt hjälpsamt heller då det kan vara en rad olika program efter tycke och smak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Navicula:

Det är onödigt att defragga igen då man redan gjort det innan du började skriva i denna tråd En "bra defragger" är inte särskilt hjälpsamt heller då det kan vara en rad olika program efter tycke och smak.

Defraggler är utmärkt och gratis. Defragmenterar även enskilda filer, kanonbra om man som jag har Steam på en vanlig HD och den börjar bli full.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro