Program för att stresstesta gpu

Permalänk
Medlem

Program för att stresstesta gpu

har problem med att jag tror att mitt grafikkort klyddar när det blir pressat.

så tänkte om man kan stressa gpun precis som med cpun i till ex ett program som prime 95 och se om det är grafikkortet som är dåligt?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Furmark är ett, dock är det väldigt tungt så håll koll på temperaturerna

Permalänk
Medlem

Eller OCCT, där kan du köra hela systemet samtidigt med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Okej skall testas tack

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Okej skall testas tack

Jag gillar MSI Afterburner och MSI Kombustor. Fungerar riktigt bra tycker jag :). Mycket information om vad som händer med din GPU under hela förloppet och väldigt bra då det kommer till att testa stabila överklockningar.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Unigine Heaven DX11 är vad de flesta rekomenderar för att testa stabilitet av överklockning av grafikkort.
http://unigine.com/products/heaven/

Kör med
Tessellation- Extreme
Shaders- High
Anistrophy-16x
Anti-aliasing-8x
full screen

om du vill belasta grafikkortet till max

Permalänk
Medlem

Ska testa och klocka mitt GTX580 3gb idag och ska stresstesta det.Ska testa det där dx11 heaven. Vad ska jag ha för inställningar för det?
Stock: Gpu 772Mhz / Memory: 2004Mhz / 1013mV
OC: gpu 900Mhz / Memory 2200Mhz / 1113mV

Testade Furmark och kom upp i ca 50grader. Har Riktigt mycket med fläktar i datorn och det håller värmen nere

Kan man köra med beta driversen som är ute nu 310.64 eller ska jag installera om till 306.97?

Permalänk
Medlem

Verkar som jag hittat mina inställningar på kortet, benchmarken har gått grymt.. Kör nu 900mhz / 2200mhz / 1125mV
Maxade allt på Heaven beenchen med beta drivers, + att jag fick 1000 poäng mer i 3dmark11 med OC'n. Legat på 65 grader som max

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Furmark är ett, dock är det väldigt tungt så håll koll på temperaturerna

Skulle hålla mig ifrån Furmark även om grafikkortet håller bra temps, det sliter rätt ordentligt på kortet även ifall det inte går för varmt.

Sedan lägger Furmark oändligt mycket mer stress på kortet än något du ens kan fundera på att göra med det under normalt bruk, så det finns helt enkelt ingen logisk anledning att köra det. Skulle rekommendera Heaven Benchmark eller 3Dmark11 istället då.

Körde själv Furmark förut, men insåg snabbt att det är ganska poänglöst.

Visa signatur

NZXT Phantom White / i7 2600K @ 4.6GHz (Corsair H80i) / ASUS Sabertooth P67 / EVGA GTX680 FTW 4GB (Arctic Accelero Hybrid) / Intel 520 Series 120GB / WD Black Edition 1.5TB / Corsair Vengeance 16GB 1600mhz CL9 (Corsair Airflow Fan) / Corsair AX850 (White sleeved cables) / BenQ XL2420T 120hz / Razer BlackWidow / SteelSeries Sensei + Razer Goaliatus Speed Edition / SteelSeries Siberia V2 Black & Gold

Permalänk
Medlem

Hmm var tvungen att öka mV till 1138mv samt fläkten till 85% värmen ligger då på ca 65 i far cry3. I benchmark prog. ligger värmen på under 60 nu. Den kraschar varken i 3dmark11 eller Heaven. Men crashade efter typ 30min. i farcry3. Det kanske var en engångsgrej vet ej eftersom jag inte orkade testa nått mer för idag. Men kan det ha att göra med beta driversen? Om vi säger att jag kör igen och den crashar igen i farcry3. Vad kan det vara då? Volten? Eller ska man sänka gpu'n lite?