Permalänk
Medlem

vad för serverOS

Det här är ett område som är mer eller mindre helt nytt för mig så skulle önska lite hjälp hitta fram fortare=)

lång historia kort, hade massa delar över hemma, köpte en ny burk plus billiga småsaker o slängde ihop allt.. vilket resulterade i en i7-920, 8gig ddr3, geforce gt520, 120gig SSD samt lite andra vanliga HDDs, blu-ray.

Nu är mitt mål att använda den som en "mediaserver" eller vad man ska kalla det. vet bara inte vad man ska köra på den för att på enklaste sätt kunna uppfylla mina krav/önskemål.

1. vill kunna komma åt den i nätverket från mina andra burkar, en windows 8 burk och en macbook air(mt. lion)

2. gärna om det går komma åt den utanför nätverket om man är borta någonstans.

3. Hosta en minecraft server på den.

4. streama från sidor och se på film då jag har den inkopplad i TVn, gärna något som stödjer spotify också.

5. energieffektiv och gärna bra program för att kontrolelra fläktar och annat så man kan dämpa den lätt.

hade det inte varit för att jag ville komma åt den med macbooken så hade jag bara körta på win7, men dem vägrar ju kommunisera på något sätt trotts alla dem guider jag följt.
tack

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Vila i frid

Installera först EXSI 5.1 (gratis) på den så kan du bestämma dig senare vilka olika gäst-operativ den skall köra.

Att installera icke-supportade NIC'ar i ESXI kan vid första anblicken te sig skrämmande men är väldigt enkelt när man läst in sig 5 minuter i ämnet och letat reda på community-hackade drivare.

Gå med i WebSiteSpark så får du tillgång till en server 2008, en server 2008 r2 och 5 st server 2012.

Permalänk
Medlem

Blev väl lite svårt med fläktstyrningen med ESXi i botten

Server 2008R2 från den där WebisteSpark:en blir bättre för det i kombo med speedfan.

Vill man sen ha virtualisering på det så är det bara att skicka på Hyper-V ovanpå

Sen tror jag TS behöver lägga mer tid på felsökning. Det är nämligen inget problem (normalt) att få en W7 och en macbook att prata med varandra.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Komplicerade svar... jag tror inte TS kan/orkar köra virtualisering.

Mitt råd är Ubuntu server, sen har du olika program installerade.
- "Samba" för fildelning i nätverket, till windows och mac (och linux). Sätt upp samba server. Anslut med en Mac.
- minecraft server finns
- streama film eller musik över nätet: http://subsonic.org/
- streama musik samt ha tillgång till andra filer över nätet: http://owncloud.org/
- vill du inte streama kan du alltid ansluta via SFTP, som antagligen är aktiverat per default.

Fläktstyrning kan jag inget om. Googla "ubuntu fan control" eller nåt. Kommer du på ytterligare användningsområden kan du lätt lägga till t.ex webbserver (Apache, nginx) eller torrentprogram (Transmission, Deluge).

Varför jag föreslår Ubuntu över win7 (som också skulle funka) är för att jag tycker Ubuntu är bättre anpassat för att agera server. Dessutom är alla program du behöver gratis och lätta att installera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Komplicerade svar... jag tror inte TS kan/orkar köra virtualisering.

Mitt råd är Ubuntu server, sen har du olika program installerade.
- "Samba" för fildelning i nätverket, till windows och mac (och linux). Sätt upp samba server. Anslut med en Mac.
- minecraft server finns
- streama film eller musik över nätet: http://subsonic.org/
- streama musik samt ha tillgång till andra filer över nätet: http://owncloud.org/
- vill du inte streama kan du alltid ansluta via SFTP, som antagligen är aktiverat per default.

Fläktstyrning kan jag inget om. Googla "ubuntu fan control" eller nåt. Kommer du på ytterligare användningsområden kan du lätt lägga till t.ex webbserver (Apache, nginx) eller torrentprogram (Transmission, Deluge).

Varför jag föreslår Ubuntu över win7 (som också skulle funka) är för att jag tycker Ubuntu är bättre anpassat för att agera server. Dessutom är alla program du behöver gratis och lätta att installera.

tack för alla svar, men det här lät som nåot jag var ute efter

verkar inte allt för avacerat heller, har förvisso ganska lätt o lära mig men måste erkänna att man på senare år har blivit för lat för att mecka alldeles för mycket

ska göra ett försök i veckan med det.
o fläktarna lyckades jag lösa med ett par sladdar med extra resistorer för att minska krämen in, nu är den både kall och ljudlös

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra