Uppgradering, XP --> W8

Permalänk
Medlem

Uppgradering, XP --> W8

Hej! Jag försökte leta i forumet med hittade inte riktigt det jag letade efter.

Jag har en gammal XP-skiva med tillhörande användanyckel. Jag har dock en piratversion av W7 installerat på datorn, men funderar på att uppgradera till W8. Jag skulle gärna köpa ett uppgraderingspaket för W8, men jag är inte så taggad på att installera om XP först. Är det någon som vet hur uppgraderingen går till? Måste man jag ha XP installerat för att sedan uppgradera till W8, eller kan jag installera W8 direkt (alltså från scratch, mot formaterad C) och bara ange min användanyckel till XP?

Tacksam för hjälp!

/ Rahemi

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rahemi:

Hej! Jag försökte leta i forumet med hittade inte riktigt det jag letade efter.

Jag har en gammal XP-skiva med tillhörande användanyckel. Jag har dock en piratversion av W7 installerat på datorn, men funderar på att uppgradera till W8. Jag skulle gärna köpa ett uppgraderingspaket för W8, men jag är inte så taggad på att installera om XP först. Är det någon som vet hur uppgraderingen går till? Måste man jag ha XP installerat för att sedan uppgradera till W8, eller kan jag installera W8 direkt (alltså från scratch, mot formaterad C) och bara ange min användanyckel till XP?

Tacksam för hjälp!

/ Rahemi

Ja gå till http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL...

Där kan du uppgradera till Windows 8 Pro från XP, Vista eller Windows 7. Du kan välja om du vill installera rent (alternativet behåll ingenting) eller uppgradera och behåll program/filer m.m.

Har du 64bit Windows 7 rekommenderar jag att du uppgraderar från den så att du får 64bit Windows 8.

Det många inte inser är att man med "uppgradering" i Windows 8 även kan installera rent OS. Det finns alltså ingen anledning att manuellt formatera en disk först och sedan installera Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Du kan nog installera från pirat W7. Men du får då göra specialarn. Börja med läsa FAQ tråden. Men lite kort. För att aktivera en W8 installation som är från W8 upg erbjudandet 'rent'. Så läs denna #12915266
Det är ett sätt att gå runt aktiveringsproblemet. Men mest rätt är att först installera din XP och aktivera. Jag antar att du borde kunna gör så här lite enkelt.

  • Ta bort alla diskar utan den som du ska ha w8 på.

  • Spara undan de filer du vill behålla. (på cd eller USB sticka)

  • Formatera disken helt.

  • Installera XP + aktivera. Du behöver nog inte installera några uppdateringar alls.

  • Boota från din USB-sticka

  • Ta nu din USB-sticka och starta W8 64-bit installationen (som du har ordnat på en Win7 64 bit dator). Välj avancerat.

  • Radera precis ALLA partitioner på disken.

  • Välj skapa en ny part. Du får fråga om en 350mb system part. Den vill du ha. Sedan är det bara att köra på.

  • Du kommer nu kunna aktivera direkt.

Alternativt gör du samma som ovan utan att först dra in XP där. Du får då göra tricken för att aktivera. Kommer MS dra tillbaka min aktivering om jag inte gör på rätt sätt? Ingen vet. Men troligen inte. Orkar du installera XP förs så är ju det bäst. XP kommer man ändå aldrig köra mer.