Ska jag lämna in mitt graffikkort vid följande problem?

Permalänk

Ska jag lämna in mitt graffikkort vid följande problem?

Mitt grafikkort som jag köpte på webhallen i sommras har börjat krångla.
Det är ett Asus Radeom 7950 Direct Cu II - Top

I vissa spel coilwhinar det samt att det krashar vid hög belastning även med höjd volt. Ibland måste jag till och med sänka volten från default för att det ska fungera men då resulterar det i artifakter och dylik.
Skickat mail till webhallen som vill att jag ska skicka in kortet men skriver även att de tar ut en avgift om det inte är del på varan/ att det är på grund utav mig det är som det är.

Vad säger ni, är det jag skriver tillräckligt för att skicka tillbaka kortet, eller tror ni att jag får en avgift på att det inte är fel på kortet?

Anledningen jag vill ha det reparerat/utbytt är att det inte fungerar att överklocka till max/runt max som jag tycker borde gå. Precis så det går att köra med s.k. medelöverklock dvs ca.40-60% av det angivna i Afterburner / Asus GPU Tweak.

Permalänk
Medlem

Testa kortet i en annan dator som du vet är 100% frisk först, så har du åtminstone gjort en ordentlig felsökning själv. Då kan du vara säker på att det är kortet som det är fel på.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hade nog skickat in det. Dels för coilwine.
Överklockning bryter väl egentligen garantin. Vad ni skriver till dem är helt er sak.

Prövat nyare drivrutiner sen i sommras?:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Har inte ASUS DCII-kort låst Volt?? Men du kan höja o sänka.
Jag är ingen expert men jag skulle installera om drivrutinerna, funkar det inte då skulle jag formatera datorn o göra en "clean install". Kan kanske vara nån knäpp drivrutin som krånglar.
Kvarstår problemet då med så tycker jag att du kontaktar ASUS istllet, dom kanske vet vad problemet är o kan säga om det är värt att skicka in kortet.
Skickade in min ASUS-dator till LetMeRepair Nordic AB i Uppsala via UPS efter att ha kontaktat ASUS men då hade ASUS rätt att ta ut en avgift på 110€ (om jag minns rätt) om det visade sig att problemet var orsakat av mig, självklar måste dom kunna bevisa det då. Som tur var täckte garantin det hela, så det kan vara värt att veta om ASUS.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Kortet är av Top-variant och har därför upplåst volt.
Överklockning kan väl inte bryta garantin? Inte på ett kort som är dels fabriksöverklockat samt hänger med program för överklockning samt stora skyltar där överklockning på olika sätt är med :P?
Kan överklockning verkligen ta skada på kortet f.ö?
(Mer än att det slits på det dvs)

Bytt drivrutiner har jag väl gjort några gånger, kör på Catalyst 12,8 nu tror jag.

^Menar alltså att det är bättre att kontakta Asus för support istället för webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex Johansen:

Kortet är av Top-variant och har därför upplåst volt.
Överklockning kan väl inte bryta garantin? Inte på ett kort som är dels fabriksöverklockat samt hänger med program för överklockning samt stora skyltar där överklockning på olika sätt är med :P?
Kan överklockning verkligen ta skada på kortet f.ö?
(Mer än att det slits på det dvs)

Bytt drivrutiner har jag väl gjort några gånger, kör på Catalyst 12,8 nu tror jag.

^Menar alltså att det är bättre att kontakta Asus för support istället för webhallen?

Fabriksöverklockningen täcks av garantin, det är ju ASUS själva som klockat upp det men när du överkockar själv så gör du det på egen risk o det täcks inte av garantin. Och ja, grafikkort kan både skadas och gå sönder av överklockning... det är inte riskfritt. Jag har läst nånstans i forumet att det är svårt att bevisa att ett grafikkort har överklockats, har läst det men den som skrev det kan ha fel.
Kan vara bättre att kontakta ASUS istllet, dom kanske kan hjälpa dig mer än Webhallen i det här fallet. Skadar inte att ta ett snack med dom.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex Johansen:

Mitt grafikkort som jag köpte på webhallen i sommras har börjat krångla.
Det är ett Asus Radeom 7950 Direct Cu II - Top

I vissa spel coilwhinar det samt att det krashar vid hög belastning även med höjd volt. Ibland måste jag till och med sänka volten från default för att det ska fungera men då resulterar det i artifakter och dylik.
Skickat mail till webhallen som vill att jag ska skicka in kortet men skriver även att de tar ut en avgift om det inte är del på varan/ att det är på grund utav mig det är som det är.

Vad säger ni, är det jag skriver tillräckligt för att skicka tillbaka kortet, eller tror ni att jag får en avgift på att det inte är fel på kortet?

Anledningen jag vill ha det reparerat/utbytt är att det inte fungerar att överklocka till max/runt max som jag tycker borde gå. Precis så det går att köra med s.k. medelöverklock dvs ca.40-60% av det angivna i Afterburner / Asus GPU Tweak.

Att det inte går att överklocka enligt vad du tycker är inget som de kommer att godkänna en reklamation för. Alla gpuer klockar olika, du kan ha fått ett dåligt ex. Sen bryter du garantin om du överklockar, det kan skada eller förstöra ett kort.

Permalänk

För övrigt borde väl coil-whine vid "vissa tillfällen" vara anledning nog att lämna in det?

Permalänk
Skrivet av Alex Johansen:

För övrigt borde väl coil-whine vid "vissa tillfällen" vara anledning nog att lämna in det?

Som sagt ^

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

OT raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

*Tråd rensad*

OT raderat.

danke