Windows 8 större än OS X på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

W8 är skönt, punkt. Modern Ui är inte lika skönt. Att sedan folk gråter om att man måste använda det är ju korkat. Att installera Start8 löser ju deras problem?

Till de som hatar Windows 8!!!

Varför är det så farligt att installera Start8 för att få startmenyn tillbaka när alla på XP-tiderna utan något som helst klagomål drog in rocketdock, rainmeter och allt vad det hette för att pimpa uit?

För man ska fan inte TVINGAS installera tredje-parts program för att få skiten att fungera normalt på desktop.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Vilken otroligt värdelös PR för Windows 8....att jämföra det med OSX som haft stöd för Steam...hur många månader? Idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Windows 8 skräp, vad spelar det för roll om det är snabbare i grunden? Tar lång tid att komma åt allt istället vilket neutraliserar ledningen från Windows 7.

Juste, i senaste Two and a Half Men körde dom Windows 8 reklam, höll på o spy när jag såg det

Bara lägga in classic shell om man vill ha gamla startmenyn , Finns ingen anledning att ta 7an över 8an när det är installerat.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

För man ska fan inte TVINGAS installera tredje-parts program för att få skiten att fungera normalt på desktop.

"normalt" ? Du menar så som du trivs ? Är det så jävla farligt när allt annat är bättre ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Sen så kan man fundera på varför man väljer att använda utforskaren/explorer för filhantering, lite som att använda mspaint istället för photoshop, men det är en helt annan frågeställning...

Paint är ju bättre än photoshop om man bara ska ta en snabb printscreen (ja photoshop kan säkert göra filen mindre men väg skillnaden mot tiden det tar att starta programmet).

Vad jag ville förmedla: beror ju helt på vad man vill göra. Så folk kanske har funderat och valt att de vill använda utforskaren/explorer som filhanterare

Permalänk
Medlem

Lite tidigt ännu att sia hur det kommer gå för windows 8, just nu har det varit billigt och ganska enkelt att byta till det, ger en initial boost.

Jag avvaktar och ser hur det hela utvecklar sig, och vad som kommer i form av att kunna styra hur det uppför sig och ser ut, som det är default hamnar det aldrig på nån av mina datorer, telefon OS bör vara på telefoner tycker jag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av grynnan:

När jag lästa listan satte jag i halsen.. 73% har Adobe Acrobat installerat... *ryser*
(Använd Sumatra PDF för bövelen! ^^)

Jag ryser över att det bara är 3,26 % som använder ett operativsystem som kan läsa PDF-filer rakt av, utan extraprogram...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Men JAHA? VEM bryr sig, omg. Finns ju inga spel till OSx på steam så ja, lättförklarlig och något snevriden statistik. Dela denna procent på procent spel som spelas så lär det bli mer rättvist!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag ryser över att det bara är 3,26 % som använder ett operativsystem som kan läsa PDF-filer rakt av, utan extraprogram...

Windows 8 läser också pdf rakt av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Nja, många kör Nvidia för att det är mindre krångel. Mest prisvärd hårdvara är inte allt. Jag har haft ATI från 3D Rage 1995 till HD6870 idag, och Nvidia från GF2 till GTX680 idag. Alltid strulat mindre med Nvidia, enda större undantaget var när Vista var helt nytt för det var skapligt instabilt i början men det gällde en massa hårdvara inte bara grafikkort.

För mig är det exakt tvärtom. Coil whining har varit vanligt med Nvidia och om man använder ntune så får man räkna med massa BSOD. Dessutom så har kompisars Nvidia kort oftare dött så jag har bakat en och en annan i ugnen för att fixa lödningar.

Skrivet av Pertanbus:

W8 är skönt, punkt. Modern Ui är inte lika skönt. Att sedan folk gråter om att man måste använda det är ju korkat. Att installera Start8 löser ju deras problem?

Till de som hatar Windows 8!!!

Varför är det så farligt att installera Start8 för att få startmenyn tillbaka när alla på XP-tiderna utan något som helst klagomål drog in rocketdock, rainmeter och allt vad det hette för att pimpa uit?

Även med program som classic shell så tvingas man ibland in metro. Och till skillnad från windows7 så kan man inte ändra bakgrundsfärg i windows explorer, mycket vitt och mina ögon tröttnar på den starka kontrasten. Nu sägs det att MS ska släppa nytt windows varje år. Så 8an kommer jag helt klart att skippa.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nja, många kör Nvidia för att det är mindre krångel. Mest prisvärd hårdvara är inte allt. Jag har haft ATI från 3D Rage 1995 till HD6870 idag, och Nvidia från GF2 till GTX680 idag. Alltid strulat mindre med Nvidia, enda större undantaget var när Vista var helt nytt för det var skapligt instabilt i början men det gällde en massa hårdvara inte bara grafikkort.

Jag tyckte nVidia sög när de som ATI inte kunna skicka ljudet via PCI-E utan via en separat ljudsladd . Har förstått att det är bättre nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

För man ska fan inte TVINGAS installera tredje-parts program för att få skiten att fungera normalt på desktop.

På desktop funkar det ju ändå? Vem har på riktigt genvägar på startmenyn istället för på taskbaren eller (kvälvningar) skrivbordet? Jag har iaf allt mitt på taskbaren. Vill jag ha något t.ex. calculator trycker jag Win, skriver "calc" och trycker enter. Sedan ploppar kalkulatorn upp på ett ögonblick, mångfaldigt snabbare än att använda menyerna.

Vill man ändå ha en startmeny att trycka på funkar väl båda lika bra, även om jag inte ser behovet av detta..

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

"normalt" ? Du menar så som du trivs ? Är det så jävla farligt när allt annat är bättre ?

Men kolla... Det är ju för fan gjort för mobiler och tabs?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Förvånad?? nä...

Finns ju knappt nå spel på Steam till OS x, man får ju boota in i windows när man ska spela så...

Finns ett något större utbud på GamersGate

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Men kolla... Det är ju för fan gjort för mobiler och tabs?

Jo visst, Men när man ställt in startmenyn är det inte så jävla farligt. Varför måste du se skrivbordet när du tar uppstartmenyn ? Antar att du ska starta ett program så då känns skrivbordet ganska irellevant.. Dessutom så finns ju classic shell som påpekat men det är ju tydligen för jobbigt. Men jag håller med det är dåligt att det inte finns inbyggt men eftersom det är bättre i övrigt ser jag inte varför man tar w7 för 8an.. Jag var också anti 8an i början av betan. Men när man suttit några timmar börjar man små trivas.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

På desktop funkar det ju ändå? Vem har på riktigt genvägar på startmenyn istället för på taskbaren eller (kvälvningar) skrivbordet? Jag har iaf allt mitt på taskbaren. Vill jag ha något t.ex. calculator trycker jag Win, skriver "calc" och trycker enter. Sedan ploppar kalkulatorn upp på ett ögonblick, mångfaldigt snabbare än att använda menyerna.

Vill man ändå ha en startmeny att trycka på funkar väl båda lika bra, även om jag inte ser behovet av detta..

Starta valfritt program via kör: win+r -> "C:\Program Files(x86)\Totalt Commander\totalcmd.exe". Smidigt!
Starta valfritt program via startmenyn: Total C + enter. Startmenyns mest kraftfulla funktion. Synd bara att den är hästlängder slöare än Spotlight i OSX (som dessutom räknar ut input, typ 10! = 3628800).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Övriga = Linux!

Ja, 0,7% av desktop-användarna kan inte ha fel. Ett OS med samma användarfunktionalitet som 1980-talet är en succé!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Fövånar mig att vista ligger så högt, vad håller folk på med?

Vad håller du på med? Det har hänt en jävla massa sedan det släppdes. I dagsläget är det i princip lika snabbt och stabilt som Windows 7, enda avsaknaden är ett fåtal funktioner.

Skrivet av fisk:

Ja, 0,7% av desktop-användarna kan inte ha fel. Ett OS med samma användarfunktionalitet som 1980-talet är en succé!

Lever du under en sten?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag fick tyvärr hoppa tillbaka till Windows 7 då inga steamspel som jag installerade ville fungera som de borde. Efter omfattande ominstallationer av operativsystem, drivrutiner, BIOS, Steam m.m. så blev det aldrig bättre. Så tyvärr håller jag mig kvar i Windows 7 träsket ett tag till och testar igen om några månader.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jo, det låter ju bra att de har slagit OSX, men klart mindre bra för MS att det är dubbelt så många som kör Window XP som gaming-OS. Gamla företagsdatorer med WinXP kör inte Steam så de är inte medräknade i de här siffrorna.
Däremot så är kanske Linux-datorer som kör windows-versionen av Steam genom wine medräknade som Windows XP.

Iofs så skulle den "förklaringen" vara ännu värre för MS.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd

Snart ser vi Linux på listan också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

"medan den mest använda grafikkretsen är integrerade Intel HD Graphics 4000."

man vill ju gråta ....

Ett system med 3770k och 680 tex kommer ju registreras som att det har ett 680 och ett hd4000 antagligen, därav ser det värre ut än det är..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Ja, 0,7% av desktop-användarna kan inte ha fel. Ett OS med samma användarfunktionalitet som 1980-talet är en succé!

0,7% av Sveriges befolkning kan inte ha fel, Örebro är inte alls hjärtat i gnällbältet!

Steam är i closed beta under linux. Inte så många kan köra det än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Förstår inte klaget på Windows 8 alls egentligen, kör in start8 så funkar det EXAKT som Windows7 fast vissa saker är t.o.m bättre (filkopiering) osv.

Jag var en som var skeptiskt till Windows 8 förut men använt de 1 månad nu och verkligen haft 0 problem. Använder bara desktop och har inte ens startat en Metro app. Installerade det bara iofs pga Windows Phone 8 SDKn

Fast att börja modda ett nytt operativsystem så det blir användbart, det tycker iafall inte jag är okej.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Ja, 0,7% av desktop-användarna kan inte ha fel. Ett OS med samma användarfunktionalitet som 1980-talet är en succé!

Säger du att 80-talet har dålig eller bra användarfunktionalitet?

Jag använde det inte så mycket, så jag hoppas fler kan komma med egna erfarenheter av detta årtionde.

Permalänk
Master of Overkill

Man ska få välja om man vill ha Modern UI eller inte, sluta tvinga folk till saker.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Windows 8 is the shit, funkar ju hur bra som helst. Gillar Metro, känns modernt. Enda problemet jag hittat hitentills är cut-n-paste mellan Windows mail och Chrome. En knapptryckning längst upp till vänster för byte av "app" och sen alt-tab funkade iof smutt men kändes omständigt.

Fördelarna jag märkt hitentills:
Känns mycket rappare än Windows 7. Ställer in allt optimalt för min SSD direkt, slipper all skit med att stänga av superfetch osv. Kostar ~280kr och ingen inlärningskurva, allt bara funkar.

What's not to like?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Känns mycket rappare än Windows 7. Ställer in allt optimalt för min SSD direkt, slipper all skit med att stänga av superfetch osv.

Windows7 gör det också, bara man kommer ihåg att uppdatera sin "Windows Experience Index"-utvärdering efter installationen.

Permalänk
Medlem

Själv är man sjukt nöjd med W8, Efter att bios har bootat tar det bokstavligen knappt en sekund innan jag skriver in lösen och datorn är redo att användas. Windows bootlogan hinner bara blinka till innan jag är vid inloggningsskärmen och när jag skrivit in lösen är allt redo att användas. Är även sjukt nöjd med anslutningshastigheten till Internet, jag är redan ansluten när jag kommer till inloggningsskärmen.

När jag sedan vill stänga av datorn, trycker jag bara på knappen och 2 sekunder senare är datorn tyst. Tror inte det kan bli mkt bättre. Själv har jag inte upplevt några problem med att vara utan startknapp och ett "metro" över allt. Allting fungerar fortfarande i princip som vanligt och transitionerna mellan "metro"-appar och det vanliga skrivbordet är absolut det bästa jag sett, helt flytande och tillfredsställande. Det inbyggda .iso/dvd monteringsprogrammet är bara en bonus, monterar .iso filer snabbt och enkelt.

Enda problemet jag har just nu är och haft är med dom xbox integrerade apparna, det kommer fram en vit ruta som täcker en stor del av skärmen där bara en del av det som ska stå är synligt. Står xbox användarvillkor och nån mening till och försöker man klicka på nån av meningarna som även är länkar så står det att xbox tjänsten inte är tillgänglig. Någon som vet hur man kan få bort den här skylten. Den försvinner om man klickar "Esc" men jag vill gärna slippa den helt.

Förutom det sistnämnda problemet så är W8 helt klart det bästa Microsoft har lyckats åstadkomma.

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Skrivet av mrali95:

Själv är man sjukt nöjd med W8, Efter att bios har bootat tar det bokstavligen knappt en sekund innan jag skriver in lösen och datorn är redo att användas. Windows bootlogan hinner bara blinka till innan jag är vid inloggningsskärmen och när jag skrivit in lösen är allt redo att användas. Är även sjukt nöjd med anslutningshastigheten till Internet, jag är redan ansluten när jag kommer till inloggningsskärmen.

När jag sedan vill stänga av datorn, trycker jag bara på knappen och 2 sekunder senare är datorn tyst. Tror inte det kan bli mkt bättre. Själv har jag inte upplevt några problem med att vara utan startknapp och ett "metro" över allt. Allting fungerar fortfarande i princip som vanligt och transitionerna mellan "metro"-appar och det vanliga skrivbordet är absolut det bästa jag sett, helt flytande och tillfredsställande. Det inbyggda .iso/dvd monteringsprogrammet är bara en bonus, monterar .iso filer snabbt och enkelt.

Enda problemet jag har just nu är och haft är med dom xbox integrerade apparna, det kommer fram en vit ruta som täcker en stor del av skärmen där bara en del av det som ska stå är synligt. Står xbox användarvillkor och nån mening till och försöker man klicka på nån av meningarna som även är länkar så står det att xbox tjänsten inte är tillgänglig. Någon som vet hur man kan få bort den här skylten. Den försvinner om man klickar "Esc" men jag vill gärna slippa den helt.

Förutom det sistnämnda problemet så är W8 helt klart det bästa Microsoft har lyckats åstadkomma.

Det låter ju fint. Undrar om en installation av Windows 8 fixar så att min dator går i vila (hybernate) som tänkt. Har inte fått det att funka i Windows 7 sen 2009 då jag byggde datorn. När jag kör ”sleep” så låses bara datorn (alltså inte låser som i hänger sig, utan som att trycka Windows-knapp och L). Har trixat med inställningar och laddat hem senaste drivare från Intel. Fattar inte vad det är för fel. Det skumma är att det funkar fint at ”hybernate:a” i OS X som också körs på datorn…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma